Długi cykl modelowy jest typowym dla marki Saab. Dla porównania słynny typ 99 produkowany był przez 16 lat. Natomiast model 9-5 pierwszej generacji powstawał przez ponad 12 lat, a ostatni egzemplarz zjechał z taśmy 1 lutego 2010 roku.
Model ten wprowadził wiele rewolucyjnych innowacji jak m.in. aktywne zagłówki, wietrzone siedzenia, a także od 2005 roku silniki BioPower przystosowane do etanolu E85.Saab 9-5 był jednym z pierwszych masowo produkowanych samochodów, do których montowano tylko silniki z turbodoładowaniem. Podstawą były czterocylindrowe jednostki B205 i B235 (pojemność skokowa 2,0 i 2,3 l), które wraz z pierwszą generacją kończą swój żywot.
Nowy model 9-5 otrzyma jedynie silniki oparte na rozwiązaniach GM/Opel.
Ostatnim egzemplarzem pierwszej generacji był srebrny 9-5 SportCombi Griffin edition, który trafił do muzeum firmowego.
Obecnie z taśmy fabryki w Trollhättan wyjeżdżająjednie sedany 9-5 nowej generacji. Premiera tego modelu odbyła się we wrześniu 2009 roku we Frankfurcie nad Menem.
Od roku 1997 wyprodukowano 252.236 sedanów 9-5. Produkcję kombi 9-5 SportCombi rozpoczęto w 1998 roku i do momentu ukończenia produkcji powstało 231.357 egz.