- Skoda Octavia najchętniej kupowanym modelem w Polsce.
- Hybrydy coraz popylarniejsze
- Marki premium zwiększają sprzedaż
W salonach dilerów ruch nie ustaje – w porównaniu z trzema kwartałami 2016 roku wzrost sprzedaży nowych aut osiągnął 17,3 proc. Gdyby do liczby sprzedanych osobówek dodać samochody dostawcze i ciężarowe o dmc do 3,5 tony, to okażę, że od stycznia do końca września sprzedano w Polsce niespełna 400 tys. pojazdów (dokładnie 399 492).
Jakie marki i modele są najchętniej kupowane?
Wśród marek od kilku lat liderem jest Skoda – w ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprzedała na polskim rynku 45 281 aut. Na drugim miejscu z wynikiem ok. 7 tys. szt. gorszym uplasowała się Toyota – 37 903 szt. Trzecie miejsce na podium przypadło Volkswagenowi – 35 589 szt., na miejscu czwartym jest Opel – sprzedaż 26 505 szt., a pierwszą piątkę zamyka Ford – 21 680 szt.
W ogólnych statystykach, obejmujących klientów indywidualnych i firmy od wielu, wielu miesięcy na pierwszym miejscu króluje Skoda Octavia – od stycznia do września 2017 sprzedano niespełna 14 ts. egzemplarzy. Konkuruje z nią mniejsza „siostra" – Fabia – sprzedano niespełna 13,5 tys. egz.
Top 10 najpopularniejszych modeli: styczeń-wrzesień 2017
Miejsce | Marka, model | Sprzedaż (szt.) |
1. | Skoda Octavia | 13 979 |
2. | Skoda Fabia | 13 443 |
3. | Opel Astra | 11 757 |
4. | VW Golf | 10 136 |
5. | Toyota Yaris | 8 909 |
6. | Toyota Auris | 8 236 |
7. | Ford Focus | 7 681 |
8. | Renault Clio | 7 132 |
9. | Skoda Rapid | 7 009 |
10. | Dacia Duster | 6 980 |
Klienci indywidualni kupili od początku 2017 roku 109 853 samochody osobowe – to 30,9 proc. całego rynku. Ten udział powoli zmniejsza się (w 2016 r. wyniósł 32,8 proc.). Klienci indywidualni kupują tańsze modele niż firmy. Powód jest prosty – mogą przeznaczyć mniej pieniędzy na nowe auto niż klienci reprezentujący firmy.
Najpopularniejsze modele wśród klientów indywidualnych styczeń-wrzesień 2017
Miejsce | Marka, model | Sprzedaż (szt.) |
1. | Opel Astra | 4598 |
2. | Toyota Yaris | 4238 |
3. | Skoda Fabia | 4177 |
4. | Fiat Tipo | 3420 |
5. | Dacia Duster | 3162 |
6. | Opel Corsa | 2646 |
7. | Toyota Auris | 2598 |
8. | Skoda Octavia | 2513 |
9. | Skoda Rapid | 2372 |
10. | VW Golf | 2300 |
Firmy kupują ponad dwa razy więcej samochodów niż klienci indywidualni. W ciągu trzech kwartałów sprzedaż dla firm wyniosła 245 608 szt. To 69,1 proc. całego rynku. Te dane obejmują wszystkie firmy rejestrujące na REGON, czyli zarówno firmy jednoosobowe, jak i duże przedsiębiorstwa, a także firmy leasingowe.
Top 10 najpopularniejszych modeli wybieranych przez firmy: styczeń-wrzesień 2017
Miejsce | Marka, model | Sprzedaż (szt.) |
1. | Skoda Octavia | 11 466 |
2. | Skoda Fabia | 9266 |
3. | VW Golf | 7836 |
4. | Opel Astra | 7159 |
5. | Ford Focus | 6613 |
6. | VW Passat | 5727 |
7. | Toyota Auris | 5638 |
8. | Renault Clio | 5334 |
9. | Toyota Yaris | 4671 |
10. | Skoda Rapid | 4637 |
Warto zwrócić uwagę na trzy zjawiska związane ze sprzedażą nowych aut.
1. Coraz popularniejsze stają się w Polsce hybrydy – w ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprzedano ich 12,1 tys. szt., – wzrost w porównaniu z rokiem 2016 – aż o 68,9 proc.
2. Auta z napędem elektrycznym cieszą się niewielkim powodzeniem – sprzedano ich ok. 700 szt., wlicząjąc w to hybrydy plug-in (akumulator można ładować z gniazdka). Głównymi powodami minimalnego zainteresowania autami elektrycznymi są ich wysoka cena (mniej więcej 2 razy wyższa w porównaniu z podobnymi autami z napędem spalinowym), ograniczony zasięg na jednym ładowaniu (maksimum ok. 200 km) oraz słabo rozwinięta sieć stacji szybkiego ładowania.
3. Marki premium sprzedają się coraz lepiej – w pierwszej dwudziestce znalazły się 4 najważniejsze marki premium: Mercedes na miejscu 10. – sprzedaż 11 856 szt., BMW na miejscu 13. – sprzedaż 10 832 szt., Audi na miejscu 15. – sprzedaż 9284 szt., Volvo na miejscu 20. – sprzedaż 6992 szt.