„Projekt wspólnego zakładu firm Toyota i PSA Peugeot Citroen - TPCA, produkującego samochody, to dotychczas największa inwestycja zagraniczna w Republice Czeskiej,” powiedział dyrektor generalny agencji CzechInvest Tomáš Hruda. „Dodatkowo musimy doliczyć jeszcze projekty poddostawców, które powstały dzięki tej inwestycji,” dodał Hruda. Według oceny ekonomów TPCA przyczyniło się w roku 2005 1,5 – 2 procentami do wzrostu PKB w Czechach. Zakład co roku odbiera od swoich dostawców części o wartości 20 mld koron (ok. 2,7 mld zł), a roczne obroty osiągnęły poziom 50 mld koron (6,75 mld zł).

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji projektu, wszystko działa zgodnie z planem, zakład osiągnął na czas pełną objętość produkcji, zatrudniamy kwalifikowanych pracowników, a współpracę z poddostawcami oceniamy pozytywnie. W wyniku tego powstają dobre auta trzech marek, które dobrze się sprzedają,” mówi Yasuhiro Takahashi, prezydent TPCA. „W przyszłości mamy zamiar stabilizować produkcję i zasoby ludzkie oraz ciąć koszty. Pracujemy zgodnie z technologią Toyota Production System, ciągłe ulepszanie (Kaizen) i wysokie wymagania pod względem jakości są dla naszej pracy charakterystyczne,” powiedział dalej Takahashi.

Zakład zatrudnia 3500 pracowników. TPCA i jej związki zawodowe podpisały 27 lutego 2007 umowę zbiorową, która gwarantuje podwyższenie płac wszystkim kategoriom pracowników minimalnie o 7,5 %. Częścią umowy jest także atrakcyjny program wygód pracowniczych, jak np. korzystny leasing samochodów, zapomoga na mieszkanie itp. „Od 1 kwietnia 2007 średnia płaca na najniższej pozycji robotniczej wyniesie 20 000 koron (ok. 2,7 tys. zł) plus 3 tys. koron (ok. 400 zł) w formie benefitów. Średnia płaca na pozycjach produkcyjnych wynosi 23 100 koron (ok. 3,1 tys. zł) plus 3 – 4 tys. (ok. 400 – 540 zł) w formie benefitów. Całkowita płaca zwiększona jest dodatkowo o roczny bonus w wysokości 5 % rocznej płacy taryfowej. Od naszych pracowników żądamy ponadprzeciętnych wyników i jakości pracy. Zarazem oferujemy nadstandardowe warunki. Tym samym zaliczamy się między 25 % najlepiej płacących pracodawców w Republice Czeskiej,” mówi wiceprezydent do spraw produkcji Jiři Černý.

Inwestycją w wysokości 300 mln koron (ok. 40,5 mln zł) rocznie, które firma musi wyłożyć na zwiększenie płac i wygód pracowniczych, włącznie z przedłużeniem urlopu do pięciu tygodni, macierzyste koncerny Toyota i PSA potwierdzają zadowolenie z wyników pracy TPCA i zarazem zainteresowanie dalszą działalnością w Republice Czeskiej.

W roku 2006 zakład wyprodukował łącznie 293 650 samochodów, dziennie powstaje tu 1 050 egzemplarzy. Każdy z trzech modeli (Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroen C1) tworzy 1/3 produkcji, która w 99 procentach jest eksportowana.

80 % części pochodzi z Czech (55 % z Województwa Środkowoczeskiego, gdzie łącznie u poddostawców powstało 7 000 nowych miejsc pracy). Części do zakładu dostarczane są wyłącznie tirami, gotowe samochody wywożone są w 60 % koleją, pozostałych 40 % zapewniają tiry.

Źródło: Komunikat prasowy TPCA