CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.111.95
Średnio4.554.664.302.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Wielki Test Salonów 2017 – jak wypadli importerzy?

17 lip, 13:05
Udostępnij
0
Skomentuj
Wielki Test Salonów Wielki Test Salonów Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Po raz 14. sprawdziliśmy, jak są obsługiwani klienci zamierzający kupić nowy samochód. Odwiedziliśmy 371 dilerów reprezentujących 22 marki

Tegoroczny, 14. już Wielki Test Salonów jest największy z dotychczas przeprowadzonych – tajemniczy klienci (audytorzy Kantar TNS) odwiedzili 371 autoryzowanych salonów sprzedaży 22 marek samochodowych. Przetestowaliśmy po 30 proc. salonów danej marki, pytaliśmy o popularne modele.

Jak ocenialiśmy jakość obsługi w salonach?

Według 3 głównych kryteriów: organizacja salonu, obsługa klienta i jazda próbna. Każdy z audytorów tuż po wyjściu z salonu miał do wypełnienia szczegółowy 5-stronicowy formularz z kilkudziesięcioma pytaniami. Te cząstkowe oceny dały nam obraz danego salonu. Na ocenę końcową w największym stopniu wpływały obsługa klienta oraz jazda próbna. Ocena uzyskana przez importera w badaniu to średnia z wszystkich sprawdzonych salonów. Nie jest jednak prostą średnią z trzech głównych kryteriów. Zastosowaliśmy tu system wagowy – na ogólną ocenę wpływa 12,5 proc. oceny za organizację salonu, 62,5 proc. oceny za obsługę klienta oraz 25 proc. oceny za jazdę testową.

Jak wypadły w tym roku firmy importerskie?

Lepiej niż w roku 2016 – średnia jest wyższa o 5 punktów procentowych. Podobnie jak w ubiegłym roku za czołowe uznajemy te firmy, które uzyskały wynik na poziomie co najmniej 80 proc. Jest ich 12. Gratulujemy!

Na ocenę dobrą zasłużyły te firmy, których wynik mieści się pomiędzy 70 a 80 proc. – jest ich 9. Jedna firma uzyskała wynik poniżej 70 proc. (w ub. roku było ich cztery).

Wielki Test Salonów przeprowadziliśmy we współpracy z firmą badawczą Kantar TNS.

Wyniki Wielkiego Testu Salonów 2017

Punktację końcową podajemy w procentach, ponieważ liczba sprawdzonych salonów w poszczególnych markach była różna (skontrolowaliśmy 30 proc. wszystkich).

Miejsce 22 – Honda.

Wynik: 63 proc.

Sprawdziliśmy 11 salonów w całej Polsce. Za organizację salonów Honda zdobyła zaledwie 72,4 proc. To słaby wyniki, pozostałe marki (poza Mercedesem) uzyskały powyżej 80 proc. (15 – powyżej 90 proc.). W kategorii obsługa klienta Honda zdobyła 51,8 proc. To również najsłabszy wynik w teście. Sprzedawcy w salonach Hondy w miarę dobrze radzą sobie z prezentacją auta, największe problemy mają z przygotowaniem kompleksowej oferty na wybrane przez klienta auto. Jazda testowa – tu Honda uzyskała wynik bardzo dobry – 86,2 proc.

Miejsce 21 – Hyundai.

Wynik: 70,4 proc.

Sprawdziliśmy 17 salonów. Za ich organizację nasi tajemniczy klienci przyznali 91,8 proc. To dobry wynik. Średnia z odwiedzonych salonów za obsługę klienta to 63,6 proc. Słabo. Podobnie jak w przypadku Hondy, największy problem sprawia sprzedawcom w salonach Hyundaia przygotowanie kompleksowej oferty. Za jazdę testową Hyundai otrzymał 76,4 proc. To taka czwórka z minusem.

Miejsce 20 – Fiat

Wynik: 73,1 proc.

Sprawdziliśmy 23 salony. Za ich organizację Fiat otrzymał 90,4 proc. To dobry wynik. Za obsługę klienta – 68,5 proc. Tu do oceny dobrej jeszcze brakuje. Z czym sprzedawcy Fiata mają problemy? Z przyjęciem klienta i z przygotowaniem kompleksowej oferty. Ocena za jazdę testową to 76 proc. Na granicy akceptowalności – podobnie jak u Hyundaia – czwórka z minusem.

Miejsce 19 – Ford

Wynik: 74,1 proc.

Sprawdziliśmy 21 salonów. Wyniki podobne do Fiata, ale ciut lepsze. Za organizację salonów Ford dostał 82,1 proc. W poprzednich latach bywało lepiej. Za obsługę klienta – 73,3 proc. Sprzedawcy w salonach Forda powinni poprawić przyjęcie klienta, prezentację samochodu, przygotowanie kompleksowej oferty. Za jazdę testową nasi ankieterzy przyznali 72,3 proc. To mniej więcej trzy plus. Inne marki wypadły lepiej.

Miejsce 18 – Mercedes

Wynik: 75,3 proc.

Odwiedziliśmy 12 salonów. Mercedes jako jedyna z czterech marek premium uplasował się w końcówce naszej tabeli wyników. Audi, BMW i Volvo uplasowały się w pierwszej 10. Organizację salonów Mercedesa oceniliśmy na 79,7 proc. To po Hondzie najgorszy wynik w teście. Obsługa klienta – 74 proc. Sprzedawcy powinni poprawić przyjęcie klientów oraz przygotowanie kompleksowej oferty. Jazda testowa – 76,2 proc. Czwórka z minusem.

Miejsce 17 – Opel

Wynik: 78,1 proc.

Sprawdziliśmy 27 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 94,2 proc. Bardzo dobry wynik. Obsługa klienta oceniona została na 71,7 proc. Do poprawy: przyjęcie klienta i przygotowanie kompleksowej oferty. Bardzo dobra aktywna rozmowa doradcza. Jazda testowa – 85,7 proc. To dobry wynik.

Miejsce 16 – Suzuki

Wynik: 78,3 proc.

Sprawdziliśmy 15 salonów. Wynik ogólny zbliżony do Opla. Organizacja salonów oceniona na 91,2 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 71,6 proc. Prawie identycznie jak Opel. Jazda testowa – 88,7 proc. Bardzo dobrze.

Miejsce 15 – Kia

Wynik: 78,5 proc.

Sprawdziliśmy 21 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 96,6 proc. Znakomity wynik! Obsługa klienta – 73,7 proc. Za słabo. Jazda testowa – 81,3 proc. W sumie nieźle.

Miejsce 14 – Citroen

Wynik: 79,5 proc.

Sprawdziliśmy 17 salonów. Ich organizacja oceniona została na 89,6 proc. Obsługa klienta – 71,8 proc. Za słabo. Do poprawy przyjęcie klienta i przygotowanie oferty. Jazda testowa – 93,6 proc. Bardzo dobrze!

Miejsce 13 – Toyota.

Wynik: 79,8 proc.

Sprawdziliśmy 18 salonów. Wynik dobry, ale w poprzednich latach bywało lepiej i znacznie lepiej – Toyota kilka razy była na podium naszego testu. Organizacja salonów – 91,6 proc. To wynik bardzo dobry. Obsługa klienta – 73,7 proc. Za słabo jak na tę markę. Jazda próbna – 89 proc. Bardzo dobrze.

Miejsce 12 – Dacia

Wynik: 80,1 proc.

Sprawdziliśmy 24 salony. Na poziomie 80 proc. wyznaczyliśmy wynik, który pozwala uznać firmę za czołową. Dacia „o włos" przekroczyła tę granicę. Organizacja salonów – 92 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 76,6 proc. Za słabo! Jazda testowa – 82,9 proc. Czwórka z plusem.

Miejsce 11 – Nissan

Wynik: 80,8 proc.

Sprawdziliśmy 14 salonów. W czołówce, ale mogłoby być lepiej. Organizacja salonów – 95,7 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 72,6 proc. Za słabo. Jazda próbna – 93,7 proc. Bardzo dobrze.

Miejsce 10 – Skoda.

Wynik: 81,3 proc.

Sprawdziliśmy 24 salony. Czeska firma wielokrotnie stawała na podium w naszym teście, ale teraz zajmuje dobre miejsce w środku tabeli wyników. Organizacja salonów – 95,2 proc. Bardzo dobrze. Obsługa klienta – 79,1 proc. Za słabo jak na tę firmę i jej ambicje. Czyżby duża sprzedaż (Skoda to lider rynku) powodowała, że sprzedawcy są przepracowani i nie mają możliwości perfekcyjnie zająć się klientem? Jazda próbna – 79,8 proc. Za słabo!

Miejsce 9 – Peugeot

Wynik: 82,1 proc.

Sprawdziliśmy 17 salonów. Ich organizacja – 89,6 proc. To wynik OK. Obsługa klienta – 80,2 proc. Też w porządku. Jazda próbna – 82,9 proc. Czwórka z plusem. Peugeot w każdej kategorii wypada dobrze, nie zanotował wpadek, lecz konkurenci byli nieco lepsi.

Miejsce 8 – Volvo

Wynik: 82,6 proc.

Sprawdziliśmy 10 salonów. Wynik powyżej 80 proc. to już sukces. Organizację salonów oceniliśmy na 86,8 proc. Wynik OK, ale mogłoby być lepiej. Obsługa klienta – 82,5 proc. Najsłabiej radzą sobie sprzedawcy Volvo z przygotowaniem kompleksowej oferty. Jazda próbna – 80,8 proc. Nieźle, ale jak na markę premium za słabo.

Miejsce 7 – Volkswagen

Wynik: 83 proc.

Sprawdziliśmy 19 salonów. Za ich organizację przyznaliśmy 95,8 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 81,5 proc. Sprzedawcy VW bardzo dobrze radzą sobie z aktywną rozmową doradczą, ale powinni popracować nad lepszym przygotowaniem kompleksowej oferty. Jazda próbna – 80,6 proc. Nieźle, ale konkurenci byli lepsi.

Miejsce 6 – Mitsubishi

Wynik: 86,8 proc.

Sprawdziliśmy 12 salonów. Ich organizacja – 93,3 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 80,5 proc. Mitsubishi jako jedyna firma w teście dostała 100 proc. za aktywną rozmowę doradczą. Jazda testowa – 99 proc. To najlepszy wynik w teście!

Miejsce 5 – Mazda

Wynik: 87 proc.

Sprawdziliśmy 10 salonów. Organizacja – 97,6 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klientów – 80.7 proc. Do poprawy. Jazda próbna – 97,2 proc. Bardzo dobrze! Mazda zajmuje piąte miejsce, ale trzeba podkreślić, że różnica między piątym a pierwszym miejsce jest nieznaczna – 1,7 punktu procentowego. Czołówka jest bardzo wyrównana.

Miejsce 4 – BMW

Wynik: 87,1 proc.

Sprawdziliśmy 10 salonów. Ich organizacja – 84,8 proc. Jak na czołówkę to trochę za mało. Obsługa klienta – 83,4 proc. Wynik OK. Jazda testowa – 97,4 proc. Bardzo dobry wynik!

Miejsce 3 – Audi

Wynik: 88,1 proc.

Sprawdziliśmy 10 salonów. Audi wypada najlepiej z czwórki firm premium. Organizacja salonów – 96 proc. Bardzo dobrze! Obsługa klienta – 86,2 proc. Znakomicie. Jazda testowa – 88,8 proc. Za słabo – konkurenci z czołówki są lepsi.

Miejsce 2 – Seat

Wynik: 88,4 proc.

Sprawdziliśmy 10 salonów. Ich organizacja – 96,4 proc. Perfekcyjnie. Obsługa klienta – 83 proc. Bardzo dobrze. Jazda próbna – 97,8 proc. Perfekcyjnie!

Miejsce 1 – Renault

Wynik: 88,7 proc.

Sprawdziliśmy 29 salonów. Ich organizacja – 97,9 proc. Najlepszy wynik w teście. Obsługa klienta – 85,9 proc. Znakomicie – to drugi po Audi wynik w teście. Jazda próbna – 90,8 proc. Bardzo dobrze.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (75)

No photo
No photo ~Aleksandra Użytkownik anonimowy
~Aleksandra :
No photo ~Aleksandra Użytkownik anonimowy
Jak dla mnie wciąż najgorszą marką i najgorszym salonem pozostanie Ford. I nie chodzi mi tylko o zwykły salon, ale o centralę, która powinna z jakąkolwiek kulturą podchodzić do klienta, co się nie zdarza. Potrafią tylko ignorować. Nie mówiąc już o tym, że sprzedali nowe auto z salonu trzy lata temu, a gdy teraz zepsuła się automatyczna skrzynia biegów oni od pół roku mówią, że tej części akurat już nie produkują i przecież jej nie wezmą z powietrza.. Auto stoi na gwarancji, w salonie, już kilka miesięcy i jest możliwość, że nigdy już nie pojedzie, bo oni nie produkują TEJ AKURAT CZĘŚCI. Śmiechu warte. Zatem, koniec końców, z całego serca NIE POLECAM forda.
18 lip 08:56 | ocena: 89%
Liczba głosów:27
89%
11%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mkala Użytkownik anonimowy
~mkala :
No photo ~mkala Użytkownik anonimowy
Honda zasłużenie na ostatnim, chociaż te 51% za obsługę klienta to i tak mocno na wyrost. Pól roku temu byłem w salonie Hondy - akurat na fazie szukania nowego auta przyszła mi do głowy CR-V. Wszedłem, pokręciłem się, obejrzałem dwa egzemplarze stojące na ekspozycji, przymierzyłem się, pootwierałem bagażnik... W salonie ani jednego człowieka, pracownik siedział za biurkiem, gapił się w komputer i udawał że mnie nie widzi. Trwalo to moze z 15 minut, wyszedlem....
18 lip 09:12 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Antoni Użytkownik anonimowy
~Antoni :
No photo ~Antoni Użytkownik anonimowy
He, he renault... wygrywają w teście "jak wcisnąć klientowi nowe auto", a co potem. Potem to "bujaj się frajerze sam". Kilka lat temu pracowałem w serwisie renault. Jak auto popsuło się na gwarancji i trzeba była drogą część wymienić dilerzy nie chcieli tego robić, bo centrala odbierała im premie i bonusy "za zbyt duże wydatki gwarancyjne". Więc starali się sami to naprawiać, a jak się nie dało to odsyłali klientów do innych serwisów, aby tylko zachować czyste konto. Może teraz tego już nie ma, ale tak było...
18 lip 11:44 | ocena: 63%
Liczba głosów:19
63%
37%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ArekKL Użytkownik anonimowy
~ArekKL :
No photo ~ArekKL Użytkownik anonimowy
Jak poszedłem do Renault po nowe auto to taką wodę z mózgu mi zrobili w pozytywnym znaczeniu tego słowa, że kino. Poszedłem po captura, a wyjechałem meganą. Przygotowanie i obsługa fest maksymalny poziom. Jeszcze z pół godziny i jeździłbym kadjarem ;)
18 lip 09:39 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Roman Dębecki Użytkownik anonimowy
~Roman Dębecki
No photo ~Roman Dębecki Użytkownik anonimowy
do ~23asd:
No photo ~23asd Użytkownik anonimowy
17 lip 14:28 użytkownik ~23asd napisał
sponsor rankingu:Renault
A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Badanie robiła niezależna duża firma zewnętrzna Kantar TNS.
17 lip 15:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~czesio Użytkownik anonimowy
~czesio :
No photo ~czesio Użytkownik anonimowy
Test salonów nie ma sensu. Zróbcie test serwisów - to jest o wiele ważniejsze dla klienta. Kupić samochód jest bardzo łatwo.
17 lip 16:30 | ocena: 88%
Liczba głosów:33
88%
12%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~~J Użytkownik anonimowy
~~J
No photo ~~J Użytkownik anonimowy
do ~Antoni:
No photo ~Antoni Użytkownik anonimowy
18 lip 11:44 użytkownik ~Antoni napisał
He, he renault... wygrywają w teście "jak wcisnąć klientowi nowe auto", a co potem. Potem to "bujaj się frajerze sam". Kilka lat temu pracowałem w serwisie renault. Jak auto popsuło się na gwarancji i trzeba była drogą część wymienić dilerzy nie chcieli t
Tak niestety robią wszyscy przedstawiciele nie tylko Renault :( Co to auta to mam kolejne Renault (preferuję Lagunę) i jakoś nie widzę powodu przesiadania się do droższego w zakupie i utrzymaniu Mercedesa, BMW, czy Toyoty. Może VOLVO, ale też się popsuło. Tu mam wszystko co mi potrzebne za zdecydowanie mniejsze pieniądze a awaryjność - może trafiam na dobre egzemplarze, ale nie zaglądam do serwisu więcej niż znajomi mający powyżej wymienione marki. Pozdrawiam miłośników i przeciwników i szerokiej drogi przede wszystkim!!
18 lip 14:42 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Realista Użytkownik anonimowy
~Realista :
No photo ~Realista Użytkownik anonimowy
Niestety, co do FIATA potwierdza się to co ja zawsze powtarzam. Obsługa klienta. Nie wiem kto w FCA odpowiada za marketing i kontakty z klientami. Ja tych ludzi wywaliłby na przysłowiowy zbity pysk w trybie natychmiastowym. To niestety przekłada się na jakość obsługi klienta w salonach. Produkują dobre samochody, i można by ich sprzedać więcej, ale niestety jakby nie chcieli tego robić. Robią wręcz na odwrót, czynią wszystko aby klienta wyprosić z salonu. W niektórych salonach można spotkać dobrych sprzedawców, dobra oferta, ale co z tego, kiedy trafiając wyżej już na centralę FCA bijemy w próżnię. Ktoś powie, że to Polska. Od razu dodam, NIE. Tak jest od samej góry. O klienta trzeba zabiegać a nie stroić dąsy i fochy, nie chce to niech se idzie, co nam zawraca tutaj 4 litery. I największe starania Sergio Marcionne spełzną na niczym, o ile nie zajmie na poważnie marketingiem, ludźmi zań odpowiedzialnymi jak i kontaktami już z klientem.
Ale żeby nie tylko o fiacie - wszedłem do salonu Volvo, na moje pytanie o samochody - tam stoją może pan sobie pooglądać padła odpowiedź. Wyszedłem oczywiście. Chyba byłem zbyt pospolicie ubrany aby śmiać zapytać się o Volvo. I to w jednym z najlepszych salonów Volvo w Polsce. Poczułem się jak śmieć. Tak wygląda obsługa. Wcale nie lepiej wyglądało to w Audi. Czy są jakieś w ogóle kryteria i wymagania na to aby być sprzedawcą w salonie? wydaje mi się, że nikt tego nie kontroluje a pracują osoby przypadkowe, kumple i kolesie. Jak pytałem się w Mercedesie o konkretny model, gość nie potrafił nic powiedzieć o samochodzie, dawał mi broszurkę, która można poczytać w sieci. I tak można by kontynuować na wielu stronach papieru. Po pierwsze sprzedawca nie jest w stanie w rozmowie z klientem określić czego ten oczekuje, doradzić. Tu jak czytam tylko w Mitsubishi mają jakiekolwiek przygotowanie.
20 lip 16:42 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~km Użytkownik anonimowy
~km :
No photo ~km Użytkownik anonimowy
W większości salonów Renault jest sprzedawana też Dacia - przez te same osoby.
Renault jest 1, a Dacia 12.
Czyli wyciągając średnią salony te są na 6 miejscu?
18 lip 07:02 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~J Użytkownik anonimowy
~J
No photo ~J Użytkownik anonimowy
do ~Zbyszek:
No photo ~Zbyszek Użytkownik anonimowy
18 lip 12:21 użytkownik ~Zbyszek napisał
Mam renault clio 9 lat i 200 000 na liczniku i zero awarii tylko olej klocki i rozrząd .A wspomnę ze jak do tej pory nie zauważyłem żadnego pryszcz na karoserii. Pozdrawiam .
Moja sąsiadka pare miesięcy temu kupiła najnowszego espace. I pewnie była szczęśliwa kiedy je zamawiała i odbierała to piękne autko. Tylko, że teraz rzadko nim jeździ, bo ostatnio regularnie jeździ meganką, z dużym napisem Auto Zastępcze Serwisu.
18 lip 12:36 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej