Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Akumulatory z Piastowa – już od 90 lat

5 lis 15 11:00

Już od 90 lat w podwarszawskim Piastowie produkowane są akumulatory.

Udostępnij
0
Skomentuj

Fabrykę założył w 1925 r. Fryderyk Muller – zatrudniała początkowo 400 osób, a tuż przed II wojną światową aż 1700.

W Piastowie powstawały akumulatory do rozruchu samochodów (wówczas 6 voltowe), a także specjalistyczne – do łodzi podwodnych, do oświetlania wagonów kolejowych, do lokomotyw, telefonów i telegrafów.

Po II wojnie światowej odbudowano fabrykę, ale władza ludowa odebrała zakład właścicielowi i upaństwowiła go.

W ZAP Piastów powstawały akumulatory do traktorów (produkowanych w pobliskim Ursusie) i do samochodów produkowanych w FSO (Warszawy, Syreny, a potem duże Fiaty i Polonezy).

Rocznie ZAP Piastów produkował 400 tys. akumulatorów na potrzeby krajowe i ok. 100 tys. na eksport (do krajów socjalistycznych).

W 2000 roku podupadającą fabrykę w Piastowie kupił prywatny polski inwestor – Lech Sznajder. Firma została doinwestowana – w ciągu 15 lat sumą 80 milionów zł.

Dziś w Piastowie powstaje nieco ponad milion akumulatorów rocznie, z czego ok. 700 tys. jest eksportowane do 60 krajów świata.

Przeciętny kierowca mało wie o akumulatorze, poza tym, że trzeba go od czasu do czasu podładować (szczególnie zimą). Większość baterii samochodowych jest bezobsługowa, co oznacza, że nie trzeba w nich uzupełniać poziomu elektrolitu (nie mają tzw. korków).

Inżynierowie z ZAP Sznajder Batterien szykują sporą rewolucję na rynku akumulatorowym – baterię, k†óra zamiast kratek ołowianych będzie miała wkład z węgla szklistego.

Wkład z porowatego węgla (przypominający gąbkę lub pumeks) jest aż 8 razy lżejszy od płyt ołowianych – pokryty będzie cienką warstwą ołowiu.

Takie rozwiązanie pozwoli obniżyć masę akumulatora, a także dwukrotnie zwiększyć jego pojemność. Niższa będzie także cena takiej baterii.

Prace nad „węglowym" akumulatorem trwają już kilka lat, pierwsze seryjne akumulatory pojawią się jeszcze w tej dekadzie, czyli przed 2020 rokiem.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~sambuc Użytkownik anonimowy
~sambuc :
No photo ~sambuc Użytkownik anonimowy
Ogólnie polskie akumulatory (Jenoxy, ZAP-y też) zrobiły bardzo duży postęp w ostatnich latach jeśli idzie o trwałość. A wciąż cenowo wypadają bardzo korzystnie wobec zachodnich.
5 lis 15 19:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Passat TDI Użytkownik anonimowy
~Passat TDI :
No photo ~Passat TDI Użytkownik anonimowy
Bardzo dobry akumulator posiadam go 4 rok dokładnie 75ah silver premium SZnajder działa doskonale nie zapowiada się że będzie konieczna wymiana. Jeśli to nastąpi ponownie wybiorę Sznajder z fabryki ZAP
26 lis 17 20:40
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Akumulatory z Piastowa – już od 90 lat (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego