CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Alfa Romeo Spider "Duetto" - spider bez nadęcia

24 sty, 16:35
Udostępnij
0
Skomentuj

Prawdziwe piękno docenia się po pewnym czasie. Potwierdza to Duetto – w 1966 roku nie zachwycano się jego wyglądem. Jednak dzisiaj, jako klasyk, jest traktowane niemal jak wzorzec stylistyki

Elaineeee!!! Płakał, wzdychał i wył rozpaczliwie z galerii kościoła Benjamin – absolwent koledżu, bohater grany przez Dustina Hoffmana, wschodzącą gwiazdę kina. Za tę rolę w filmie „Absolwent” z 1967 r. amerykański aktor otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara.

Ben spieszył się z Berkeley do San Francisco, żeby powstrzymać ukochaną przed ślubem z innym mężczyzną. Przy akompaniamencie piosenki „Mrs. Robinson”, wykonywanej przez Simon and Garfunkel, przejechał przez Oakland Bay Bridge w San Francisco otwartą czerwoną Alfą Romeo Spider. Pędził wśród ciężarówek, a wkręcany na wysokie obroty silnik samochodu brzmiał, jakby chciał mu pomóc w jego niedoli. Ostatecznie porwał swoją ukochaną sprzed ołtarza.

Czy ten nieszczęśliwie zakochany bohater filmu rozgrywającego się w Stanach Zjednoczonych nie mógł podróżować czymś innym niż włoska Alfa Romeo? Przecież Ford Mustang był wówczas tak świeży i poszukiwany, jak dziesiątki lat później gadżety Apple’a. Albo Porsche 356 czy nawet już 911. No i oczywiście, Triumph TR5. Każdy z nich był wówczas popularny w Kalifornii i stał się ikoną tamtej ery.

Ben nie jeździł Fordem, bo w zbyt oczywisty sposób symbolizował on amerykański sen. Porsche zawsze było naturalnie wzorcem prawdziwego sportowca, ale poza wszystkim to bardzo drogi samochód. Najszybciej pasowałby Triumph, ale prezentował się niewystarczająco okazale i był… zanadto męski.

Optymalna okazała się w tej sytuacji Alfa. Każdy, kto ją miał, był uważany za indywidualistę i estetę. Ludzie nieczuli na piękno nie decydowali się na kupno Alfy Romeo Spider. Duetto jest sportowe i romantyczne – prawdziwe auto z duszą. Battista Pininfarina, który zmarł miesiąc po prezentacji Alfy Spider, doskonale uzupełnił ten model przed 50 laty. Pod maskę trafił fantastyczny 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 109 KM z dwoma górnymi wałkami rozrządu. Ten motor nie tylko sprawia frajdę dobrą dynamiką, lecz także swoim brzmieniem. Każdy fan Alfy zachwyci się jego dźwiękiem, zwłaszcza gdy jednostka wejdzie na wysokie obroty. A trzeba przyznać, że robi to ze szczególną łatwością.

Na drodze ten samochód przekonuje nawet dzisiaj. Duetto okazuje się poręczne i pozwala na bezpieczne i pewne podróżowanie, a na zakrętach zalotnie dryfuje. W poręczności pomaga autu niewielki rozstaw osi, wynoszący 2,25 m – to niewiele więcej niż w przypadku Fiata 600. Faktem jest jednak, że tylne koła zostały zawieszone na sztywnej osi, a to sprawia, że samochód nie podchodzi zbyt radośnie do krętych odcinków dróg. Warto jednak pamiętać, że nawet Ferrari czy Maserati korzystały z takiego rozwiązania jeszcze przez długi okres.

Spider jest również szybki. Duetto waży jedynie 990 kg. W dodatku łatwo wchodzący na obroty silnik okazuje się skory do zabawy. Jeżeli ktoś wykorzysta pełny potencjał auta, to przed oczami będzie miał strzałkę szybkościomierza przy 200 km/h. Nawet dzisiaj robi wrażenie to, jaką technikę wyczarowano w Arese.

Już pod koniec 1967 roku Alfa zaczęła stosować w Spiderze silnik o pojemności 1750 ccm i mocy 118 KM. Następnie bazową odmianą stał się model 1300 Junior. Ten nie przyniósł autu splendoru i nawet obecnie, gdy auto stało się już cenionym klasykiem, w tej wersji silnikowej trudno się zakochać.

Dzisiaj aż trudno uwierzyć, że początkowo aplauz był powściągliwy. Ani fani Alfy, ani prasa motoryzacyjna nie polubili długiego tyłu Spidera. Auto określano mianem pięknego brzydala, a stylistykę oceniono jako… dziwną. Z racji kształtu nadwozia pracownicy Alfy określali samochód mianem „osso di seppia”, czyli skorupka kałamarnicy. Pomysł przejęli nawet handlowcy w postaci reklamy, ponieważ nie wiedziano, jak to inaczej nazwać. Wcześniej Spidery nazywały się „Giulietta” lub „Giulia”. Teraz Alfa miała samochód bez oficjalnej nazwy.

Żeby to zmienić, Włosi ogłosili konkurs. Do organizatorów dotarła nieprawdopodobna liczba 120 tys. propozycji nazwania samochodu. Oczywiście, najwięcej listów przysłali włoscy fani aut. Nagrodą za zwycięstwo w tym konkursie był nowy samochód. Spośród wielu propozycji, takich jak „pizza”, „sputnik” czy „Lollobrigida”, Alfa wybrała nazwę „Duetto”. Jej autorem okazał się Guidobaldo Trionfi, pochodzący z Brescii. Tyle że określenie „Duetto” nie przyjęło się jako handlowa nazwa tego modelu i samochód określano po prostu mianem „Spider 1600”.

Niewiele później Pininfarina wzięła sobie do serca słowa krytyki pod kątem stylistyki pojazdu i skróciła nieco jego tył. W ten sposób w 1969 roku na rynku pojawiła się druga generacja Spidera, bardziej wyrazista niż poprzednik.

Niezależnie od tego, jak bardzo złośliwe były oceny pojazdu, jedno jest pewne: pierwsza generacja odniosła sukces. Jeszcze w 1966 roku powstało w Pininfarinie 3300 Duetto, a to był dopiero wstęp do prawdziwej kariery. Samochód okazał się na tyle popularny, że w efekcie zaprojektowano i wytwarzano aż cztery jego generacje, a produkcję zakończono dopiero w 1993 roku.

To, że Duetto tak dobrze pasowało do fabuły filmu „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem, nie było przypadkiem, lecz czystą kalkulacją. Jak wszystkim europejskim markom, Alfie również zależało na mocnym północnoamerykańskim rynku. Zamiast typowej kampanii reklamowej Włosi zdecydowali się na product placement, który w tamtym czasie był jeszcze rzadko spotykanym sposobem na promowanie produktu.

Okazało się jednak, że na ludzi skutecznie działa pokazanie nowego sportowego samochodu w filmie, który stał się przebojem za sprawą dobranej muzyki oraz dzięki aktorom w nim grającym. Tym sposobem łatwiej było dotrzeć do grupy docelowej. Sukces działa także kilkadziesiąt lat później. Do dzisiaj Duetto jest znane w Stanach Zjednoczonych jako „samochód Absolwenta”. Tam pojazd nie nosił nazwy „Duetto”. Takie określenie było niemożliwe w Ameryce, ponieważ takie samo miano nosiło czekoladowe ciasto.

A Elaine? Mimo że świeżo wyszła za mąż, zdecydowała się na ucieczkę prosto sprzed ołtarza. Zwiała ze ślubnego kobierca od kołtuńskiego męża prosto do kierowcy Spidera – Bena. Tak to bywa, kiedy myśli się sercem, a nie rozumem.

Jednak – co ciekawe – nie uciekali czerwonym Duetto Bena, lecz… autobusem. Nie dlatego, że z Alfą było coś nie tak. Spokojnie, ani nie była po wypadku, ani się nie zepsuła. Po prostu Ben tak bardzo spieszył się, żeby zdążyć do Elaine, że nie zwrócił uwagi na wskaźnik paliwa i zabrakło mu benzyny (w filmowym egzemplarzu wskaźnik naprawdę był zepsuty). Poza tym na tankowanie nie miał po prostu czasu.

Tymczasem minęło pół wieku i obaj aktorzy – zarówno Dustin Hoffman, jak i Alfa Romeo Spider – przekształcili się w dojrzałe, ale na pewno nie stetryczałe gwiazdy. Poza tym i amerykański artysta, i włoska samochodowa piękność to nie przereklamowani celebryci, lecz prawdziwe znakomitości w swoich dziedzinach, rozpoznawalne pod każdą szerokością geograficzną.

Nie jest łatwo przez ponad pięć dekad utrzymać świeżość nastolatka. Jednak Duetto się to udało. Ten samochód na zawsze pozostanie „autem Absolwenta” – wyrazem optymizmu, nie zawsze beztroskiego życia, ale na pewno niezakłóconej radości i bezgranicznej miłości.

Alfa Romeo Spider - nasza opinia

Żwawy Spider z silnikiem 1600 jest najbardziej pożądaną odmianą włoskiego roadstera. Czarująca, a do tego mocniejsza jest również odmiana 1750, której motor generuje 118 KM. W przypadku samochodu z jednostką 1300 o mocy 89 KM trzeba się już naprawdę wytężać, żeby utrzymać przyzwoite tempo. Z tego powodu wielu kierowców kupowało samochody z tym słabym silnikiem, ale później zastępowało go jednostką 1750 i… uwaga! Wraz z silnikiem zmieniali vin pojazdu.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Skoro w artykule tak już dużo o filmie Nichols’a to Ben Braddock nie jeździł Mustangiem ponieważ nie był to samochód dla aspirujące, wykształconej lub naprawdę dobrze zarabiającej klasy średniej. Z amerykańskim snem nie mało to wiele wspólnego. W grę wchodziło tylko auto europejskie. Mustang z „szóstką” jako pony-car (wersje „Muscle” w ogóle nie wchodziły w grę dla tak młodego człowieka –także z racji stawek ubezpieczeniowych) miał bardziej „rednex’owy” image. Ciężko też było przedstawić rodzinę, w której abiturientowi kupuje się na starcie w dorosłość Jaguara czy Porsche. Choć umówmy się, nowa Alfa to też dość rozbuchany przykład. Ale film rządzi się własnymi prawami jak wiemy. Szkoda tylko, że w artykule de facto nie ma prawie nic o samym Spiderze i jego bogatej, 27 letniej karierze. Oczywiście silnik „o pojemności 1750 ccm” w ogóle nie miał takiej pojemności skokowej a była nią wartość 1779 cm3. 1750 to było marketingowe określenie wersji modelu Alfy z silnikiem 1.8 ponieważ jeśli nawet podawało się jego zaokrągloną pojemność skokową to było to zawsze 1.8 litra a nigdy „1750 ccm”.. Nie muszę chyba autora uświadamiać, że podając w ten sposób tą wartość sugeruje że to jest dokładna pojemność tego silnika co jest nieprawdą. Oczywiście się czepiam bo artykuł nie ma jakiś istotnych błędów a stosunkowo szeroka introdukcja może być dla wielu ciekawa. Najlepsza jest wobec tego „nasza opinia”. Bardzo obciąża czytającego natłokiem informacji…
1 lut 18:25
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Alfa Romeo Spider "Duetto" - spider bez nadęcia

Duetto jest sportowe i romantyczne – prawdziwe auto z duszą. Battista Pininfarina, który zmarł miesiąc po prezentacji Alfy Spider, doskonale uzupełnił ten model przed 50 laty. Pod maskę trafił fantastyczny 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 109 KM z dwoma górnymi wałkami rozrządu.

Alfa Romeo Spider "Duetto" - spider bez nadęcia (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego