Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Bezpiecznie w autobusie

19 cze 06 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Gdy zajmiemy miejsce wewnątrz pojazdu, obowiązkowo zapinamy pasy bezpieczeństwa znajdujące się przy fotelu - o ile pojazd w nie wyposażono - a tak jest najczęściej w przypadku autobusów jeżdżących za granicę. Może się jednak zdarzyć pojazd, który ma pasy nie przy wszystkich fotelach (najczęściej są przy przednich). W takiej sytuacji obowiązek zapinania pasów dotyczy tych pasażerów, przy których miejscach siedzących pasy zostały zainstalowane. Pasy zapinamy po to, aby w sytuacji awaryjnej (np. silne hamowanie), z którą zawsze na drodze należy się liczyć, utrzymały nas na miejscu, chroniąc zarazem przed uderzeniem w poprzedzający nas fotel lub wypadnięciem z niego i tym samym doznaniem bardzo poważnych obrażeń ciała. Zdarzały się przypadki, gdy osoba siedząca na przednim fotelu bez zapiętych pasów podczas mocnego hamowania została siłą bezwładności przemieszczona na schody przy drzwiach, doznając poważnych obrażeń ciała. Pamiętać należy, aby podczas podróży stosować się do poleceń obsługi pojazdu, która wie, jak zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Ważne jest, aby w żadnym wypadku nie chodzić po autobusie w czasie jazdy. Podczas silnego hamowania osoba stojąca zawsze straci równowagę i zostanie z impetem przemieszczona do przodu lub nawet wyrzucona z pojazdu przez przednią szybę. Obrażenia w takim przypadku będą bardzo poważne lub nawet śmiertelne.W razie wątpliwości co do stanu autobusu lub trzeźwości kierowcy wzywamy policję! Warto przyjrzeć się zachowaniu kierowców, którzy mają za zadanie bezpiecznie dowieźć nas do celu. Policję można wezwać również w sytuacji, gdy kierowca autobusu jedzie niebezpiecznie lub - co również się zdarza - nie bardzo umie zapanować nad pojazdem (znacznie przekracza dozwolone prędkości jazdy, gwałtownie hamuje lub przyspiesza bez powodu, szarpie, wymusza pierwszeństwo, zachowuje się niepewnie).ZDANIEM POLICJIOd kontroli jest policja!Niestety zdarza się, choć niezbyt często, że autobus, którym mają np. na wycieczkę lub wakacje pojechać nasze dzieci, jest niesprawny. Najczęściej oględziny zewnętrzne pojazdu są niewystarczające, aby takie nieprawidłowości stwierdzić, przecież nikt nie odważyłby się podjechać pod szkołę, mając "łyse" opony. Jednak bardziej szczegółowa kontrola stanu technicznego, np. układu kierowniczego czy hamulcowego, może ujawnić niesprawności. Takich oględzin pojazdu nie jesteśmy w stanie przeprowadzić sami, bo po pierwsze nie mamy do tego uprawnień, a po drugie niezbędna jest również odpowiednia wiedza fachowa. Dlatego warto skorzystać z pomocy policji ruchu drogowego, zwłaszcza jeżeli już sam wygląd autobusu budzi wątpliwości. Obecnie wiele autobusów jest przystosowanych do poruszania się z prędkością dopuszczalną do 100 km/h. Autobus taki musi spełniać dodatkowe warunki techniczne m.in. w zakresie układu hamulcowego oraz ogumienia, a także powinien być wyposażony w pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, jeśli został zarejestrowany po raz pierwszy po dniu 30 września 1999 r. Należy przypomnieć, że jeśli pojazd jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa, to mamy obowiązek je zapinać, a kierującemu nie wolno ruszyć, jeżeli wszyscy nie zapięli pasów. Na pasażera autobusu podczas wypadku mogą działać takie same siły, jak w samochodzie osobowym, więc nasze poczucie bezpieczeństwa jest tylko pozorne. W ubiegłym roku na naszych drogach zginęło 31 pasażerów autobusów, a 1318 zostało rannych. Wielu z nich zapewne uniknęłoby nieszczęścia, jadąc w pasach i przestrzegając zasad bezpieczeństwa - np. osoba chodząca po korytarzu między siedzeniami podczas jazdy autobusem jest narażona na znacznie poważniejsze obrażenia niż pasażerowie prawidłowo siedzący w fotelach.Nadkom. Armand Konieczny, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Głównej PolicjiW autobusach też trzeba zapinać pasy!Podczas silnego hamowania, z którym należy się zawsze liczyć, pasażer trzymany przez zapięty pas jest zabezpieczony przed wypadnięciem z fotela i doznaniem urazów ciała w wyniku uderzenia o elementy wnętrza pojazdu. Niestety wielu pasażerów nie chce zrozumieć, jak bardzo wzrasta ich bezpieczeństwo podczas podróży autokarem dzięki prostej czynności polegającej na zapięciu pasai zarazem jak wiele ryzykują, nie zapinając go. Informacja udzielona przez kierowcę o obowiązku korzystania z pasów często jest lekceważona, a kierowcanie ma możliwości cały czas pilnować, czy wszyscy pozapinali pasy.Rafał Jańczukfirma transportowaRaf-Trans

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej