Foto: Auto Świat

Co się może popsuć?

Jeżeli natomiast w trakcie jazdy zapali się kontrolka ciśnienia oleju (czerwona), od razu zatrzymaj auto w najbliższym dogodnym miejscu, wyłącz silnik i sprawdź poziom oleju bagnetem (jeśli jest; gdy go nie ma, a nie ufasz elektronice, wezwij pomoc). Nawet gdy poziom środka smarnego okaże się właściwy, to lepiej nie kontynuuj jazdy – zapewne doszło do awarii (problem z elektryką lub – co gorsza – z pompą oleju; zużycie panewek).

Olej pełni w każdej jednostce napędowej kilka funkcji naraz: smaruje, niweluje tarcie, zapobiega korozji, uszczelnia (!) i chłodzi współpracujące z sobą elementy mechaniczne. Z kolei, gdy silnik wraz z paliwem przepala olej, cierpi m.in. osprzęt (świece zapłonowe i sondy lambda w benzyniakach) oraz układ wydechowy (katalizatory, w dieslach też filtry cząstek stałych – patrz niżej).

Dlaczego silnik bierze olej? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego