CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.005.005.002.00
Średnio5.435.615.302.48
Najdrożej5.996.195.993.00

Koło dwumasowe - Dwie masy to kupa kasy!

12 mar, 16:00

Jednym z czułych podzespołów montowanych w większości współczesnych dużych diesli jest dwumasowe koło zamachowe. To nowe rozwiązanie okazało się podatne na uszkodzenia. Objawem są dokuczliwe hałasy i drgania pochodzące z okolic sprzęgła albo unieruchomienie auta mimo pracującego silnika.

Naprawa koła dwumasowego z reguły jest bardzo droga

W przypadku niektórych samochodów koszty wymiany dwumasowego koła zamachowego sięgają nawet 7 tys. zł! Cena samego dwumasowego koła zamachowego waha się w zależności od producenta od 1,5 tys. zł do ponad 5 tys. zł, ale dochodzą do tego koszty robocizny i w niektórych przypadkach zalecanej wymiany sprzęgła.

Sprawa jest o tyle kłopotliwa, że nie można tych kosztów wyraźnie obniżyć, gdyż dwumas to część nienaprawialna. Oferowane zamienniki kół dwumasowych są tylko nieznacznie tańsze (np. o 20 proc.) i może być problem z ich dostępnością zwłaszcza w przypadku nowych modeli.

Awarie koła dwumasowego

Te potrafią zdarzać się już po przejechaniu kilkudziesięciu tys. km. Zdarza się to często w okresie gwarancyjnym, kiedy usterka powinna być usunięta na koszt producenta. Jednak nie zawsze tak bywa, szczególnie tam, gdzie wchodzą w grę największe koszty.

Sprzedawcy próbują przenieść winę awarii koła dwumasowego na użytkownika samochodu, argumentując to nieprawidłową eksploatacją. W takich przypadkach warto dochodzić swych praw, gdyż jest to z reguły argumentacja mocno naciągana.

W czym problem?

Zwykłe koło zamachowe to jeden element, który trudno popsuć. Dwumasowe koło zamachowe tylko z zewnątrz wygląda podobnie, w środku ma skomplikowany tłumik drgań skrętnych. Dwie połączone nim tarcze mogą względem siebie skręcać się nawet o 80 stopni.

Jak tanio naprawić sprzęgło?

W ten sposób redukowane są szarpnięcia i drgania silnika (szczególnie na wolnych obrotach). Nie ma natomiast amortyzatorów (widocznych jako sprężynki) na tarczy sprzęgła. Na zniszczenie koła dwumasowego ma oczywiście wpływ styl jazdy (częste ostre ruszanie), ale przede wszystkim ogromny moment obrotowy współczesnych diesli. Warto to wziąć pod uwagę i dobrze sprawdzić, zanim kupimy używane auto.

Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

Dwumasowe koło zamachowe oprócz roli, jakie spełnia zwykłe koło zamachowe, ma dodatkowe zadania polegające na tłumieniu drgań skrętnych występującychw układzie napędowym podczas pracy silnika oraz redukowaniu gwałtownego wzrostu momentu obrotowego.

Dotychczas rolę tą spełniał tłumik drgań skrętnych znajdujący się w tarczy sprzęgła. Jednak wzrost sił i minimalizacja masy po stronie skrzyni biegów wpłynęły na konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koło zamachowe. Koło to składa się z dwóch mas połączonych tłumikiem drgań, mogących przemieszczać się względem siebie o nawet 80 stopni.

Jak uniknąć usterek koła dwumasowego?

  • Podstawową zasadą pomagającą przedłużyć żywotnośćzamachowego koła dwumasowegojest unikanie mocnego obciążania układu napędowego. Nie chodzi tu o jazdę z dużą prędkością, ale chwilowe gwałtowne obciążenia wynikające np. z częstego ruszania z piskiem opon.Szukając zamiennika, można spotkać propozycję znacznie tańszego tzw. zestawu zastępczego. W jego skład wchodzi zwykłe koło zamachowe i odpowiednio zaprojektowany zespół sprzęgłą. Jednak w perspektywie zastosowanie go może spowodować obniżenie trwałości napędu, m.in. skrzyni biegów, choć doraźnie umożliwia w miarę normalne użytkowanie samochodu.Uszkodzenie koła dwumasowego zwiastują wszelkiego rodzaju hałasy i drgania pochodzące z jego okolic oraz problemy ze zmianą biegów.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Maniek Użytkownik anonimowy
~Maniek :
Brak zdjęcia ~Maniek Użytkownik anonimowy
dwumasa Kiedyś diesel oznaczał wóz bezobsługowy
24 mar 23:02
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 5.173.31.80
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej