CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Hit z PIMOT-u: terenowy Funter

1 lip 16 14:11
Udostępnij
0
Skomentuj

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji przy współpracy z firmą DRABPOL powstał wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych.

Funter 4x4 jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów, przystosowaną do przewozu dwóch osób i ładunków w ekstremalnie trudnych warunkach - tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne czy utwardzone. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych , a drugiej  lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych.

Pojazd wyposażony został w sprawdzoną już w wielu autobusach, pojazdach specjalnych i wojskowych sieć multipleksową KIBES 32- elastycznie rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, które w pełni integrują się z sieciami CAN. Składowymi całego systemu, które zastosowano w tej konstrukcji są komputer centralny ZR32A - inteligentny i wszechstronny sterownik, którego można użyć z różną ilością węzłów multipleksowych (max 16), multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B, stworzony dla decentralizacji systemu, a także deska wskaźników MOKI 3, opracowana zgodnie z życzeniami klienta.

Oprócz elektroniki pokładowej w pojeździe tym jeszcze w tym roku zamontowany będzie dodatkowo 7- calowy wyświetlacz MFV do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu.

Specjalnie do tego pojazdu zaprojektowany układ zawieszenia przedniego i tylnego pozwala na swobodne poruszanie pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Niezależne zawieszenie umożliwia poruszanie każdym kołem oddzielnie, a zmienna sztywność kątowa ułatwia dostosowanie pojazdu do zmieniającego się podłoża.

Konstruktorzy zastosowali nowoczesny system skrętu 4WS, który umożliwia sterowanie równoczesnie przednimi i tylnymi kołami.

Dzięki temu możliwy jest ruch pojazdu nie tylko do przodu i do tyłu, ale także bokiem, a nawet obrót prawie w miejscu, wokół promienia zawracania wynikającego ze skrętu kół osi przedniej i tylnej.

Aby zwiększyć zwrotność, mobilność, bezpieczeństwo pojazdu i przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny układ hamulcowy o dodatkowe funkcje. Aktywacja specjalnego trybu podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem osobno, osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne dotarcie do każdego celu.

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie odpowiednich stref bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu.

Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych zdobył uznanie wśród Jury podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń, m.in. otrzymał złoty medal i liczne wyróżnienia na 64. Targach Innowacyjności i Wynalazczości BRUSSELS INNOVA w Brukseli, a także nagrodę przyznaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na XXIII Giełdzie Wynalazków w Warszawie.

Funter 4x4 - podstawowe dane:

Długość (mm) 4800
Wysokość (mm) 2250
Szerokość zewnętrzna kabiny (mm) 2450
Rozstaw osi (mm) 3600
Prześwit podwozia (mm) 500-600
Ogumienie 455/70R24
Masa własna (kg) 7000

Obecnie trwają prace nad rozbudową projektu. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy powstanie wersja czteroosobowa.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (299)

No photo
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
~Rafał :
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
WIELKA KUPA! Siedem ton eliminuje ten pojazd w trudnym terenie. Prześwit 50-60 cm to jest nic w błocie(zwłaszcza przy tym ciężarze) Rozstaw między przednią osią a tylną tak wielki że wystarczy mały gzyms i wisi to coś na ramie bez możliwości zjazdu. Brak wyciągarki? Żart jakiś....i nie jakaś elektryczna tylko mechaniczna. W pojazdach tego typu im mniej elektroniki tym lepiej. Mniej układów mogących ulec uszkodzeniu podczas przeprawy przez błoto i wodę. Jestem starym offroadowcem. "Zmota" na ramie UNIMOGa z "zwolnicami" z 3.0 l diesel mercedesa z robioną na zamówienie pompą wtryskową z dostawioną turbiną dającą 300 KM. Konstruowana i wykonana od podstaw z mechaniczną wyciągarką. Waży około 1,9 tony.
1 lip 16 20:45 | ocena: 84%
Liczba głosów:220
84%
16%
| odpowiedzi: 29
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bzdurka Użytkownik anonimowy
~bzdurka :
No photo ~bzdurka Użytkownik anonimowy
Co za bzdety: Na początku piszecie że pojazd ten ".....dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych , a drugiej lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych". Jak można tutaj mówić o lekkości jeśli to coś waży 7 ton przy wymiarach większej niż średnia terenówki. Jeśli porównywać to samochodów opancerzonych to racja ale nie do cywilnych-tym bardziej sportowych. Zastanówcie się -zanim cokolwiek napiszecie
5 lip 16 15:58 | ocena: 94%
Liczba głosów:106
94%
6%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kobuz# Użytkownik anonimowy
~kobuz# :
No photo ~kobuz# Użytkownik anonimowy
Aha. Jeszcze jedna nowinka bez podania parametrów przekładni i silnika. Coś nowego. Tesla wypuszcza samojezdne "wózki" elektryczne, a Polacy auta bez silnika, sprzęgła i przekładni. W końcu ochrona środowiska naturalnego wygrała z lobby przemysłu samochodowego.
1 lip 16 20:24 | ocena: 89%
Liczba głosów:87
89%
11%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~samo sedno Użytkownik anonimowy
~samo sedno
No photo ~samo sedno Użytkownik anonimowy
do ~Rafał:
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
1 lip 16 20:45 użytkownik ~Rafał napisał
WIELKA KUPA! Siedem ton eliminuje ten pojazd w trudnym terenie. Prześwit 50-60 cm to jest nic w błocie(zwłaszcza przy tym ciężarze) Rozstaw między przednią osią a tylną tak wielki że wystarczy mały gzyms i wisi to coś na ramie bez możliwości zjazdu. Brak
ki wuj to takie ciężkie przy tak małych rozmiarach? czego oni tam napchali? ołowiu...
1 lip 16 21:29 | ocena: 94%
Liczba głosów:69
94%
6%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sołtys Użytkownik anonimowy
~sołtys :
No photo ~sołtys Użytkownik anonimowy
Podobne egzemplarze w wiejskich warsztatach mechanicy wyczarowują ze starych " maluchów" tylko że dużo lżejsze i nazywają je "buggy".
1 lip 16 20:21 | ocena: 88%
Liczba głosów:99
88%
12%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~. Użytkownik anonimowy
~. :
No photo ~. Użytkownik anonimowy
Ale czy ten pojazd da sobie radę w terenie wyżynnym na autostradzie albo w terenie nizinnym na drodze szybkiego ruchu ??
1 lip 16 20:32 | ocena: 89%
Liczba głosów:38
89%
11%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~anonim Użytkownik anonimowy
~anonim
No photo ~anonim Użytkownik anonimowy
do ~pieszy:
No photo ~pieszy Użytkownik anonimowy
1 lip 16 20:05 użytkownik ~pieszy napisał
Czemu to to waży aż 7 ton?
Bo to wóz pancerny do przewożenia złota w terenie bagnistym.
1 lip 16 20:21 | ocena: 91%
Liczba głosów:91
91%
9%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~uaz Użytkownik anonimowy
~uaz :
No photo ~uaz Użytkownik anonimowy
Wolę ruskiego UAZa. Przynajmniej wylezę z każdego błota, a wiejski kowal naprawi w razie czego
1 lip 16 21:33 | ocena: 85%
Liczba głosów:47
85%
15%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~adcox Użytkownik anonimowy
~adcox
No photo ~adcox Użytkownik anonimowy
do ~Rafał:
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
1 lip 16 20:45 użytkownik ~Rafał napisał
WIELKA KUPA! Siedem ton eliminuje ten pojazd w trudnym terenie. Prześwit 50-60 cm to jest nic w błocie(zwłaszcza przy tym ciężarze) Rozstaw między przednią osią a tylną tak wielki że wystarczy mały gzyms i wisi to coś na ramie bez możliwości zjazdu. Brak
Miałem napisać komentarz do tego artykułu, ale kolego powiedziałeś wszystko. Podejrzewam że we dwóch zrobilibyśmy lepszy i tańszy. pozdrawiam, Adcox
1 lip 16 21:16 | ocena: 75%
Liczba głosów:56
75%
25%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Młot na plewy Użytkownik anonimowy
~Młot na plewy :
No photo ~Młot na plewy Użytkownik anonimowy
Z komentarzy wypływa jeden wniosek: pojazd skonstruowali dyletanci, bo prawdziwi fachowcy od konstrukcji motoryzacyjnych zajmują się poważniejszą sprawą - surfowaniem po necie.
1 lip 16 22:03 | ocena: 67%
Liczba głosów:81
67%
33%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: PIMOT / Auto Świat

Funter 4x4

Wielofunkcyjny pojazd jest propozycją dla służb cywilnych i mundurowych.

Hit z PIMOT-u: terenowy Funter (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: PIMOT / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: PIMOT / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: PIMOT / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: PIMOT / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego