Tegoroczne zestawienie powstało na podstawie ponad miliarda zapytań wysłanych przez użytkowników tego popularnego portalu ogłoszeniowego. Pod uwagę wzięto okres od stycznia do grudnia 2014, a podczas tworzenia rankingu Otomoto wspomagała firma TNS. Wyniki? W większości raczej oczekiwane, choć bez kilku niespodzianek też się nie obeszło.
W najważniejszej kategorii – używane auto osobowe – zwyciężył VW Golf. Tak samo zresztą, jak w latach 2010-13 (!). Tym razem użytkownicy Otomoto pytali o niemiecki kompakt w sumie 15 499 086 razy, największą popularnością cieszyły się piąta (2003-08) i szósta generacja (2008-12). Drugie miejsce przypadło Audi A4, które wyszukiwano łącznie 15 461 566 razy (najczęściej – typoszereg B6; zresztą sami wiemy coś o tym, sprowadziliśmy takie auto z zagranicy...), a podium uzupełnił VW Passat – 14 161 044 zapytania.
Co ciekawe, zarówno A4, jak i Passat cieszyły się większym wzięciem w wersji sedan niż kombi. Warto też zauważyć spadające zaufanie użytkowników do aut z zagranicy: np. w przypadku Golfa aż 90 proc. zapytań (!) dotyczyło egzemplarzy z polskiego salonu i od pierwszego właściciela. A że takie auto niełatwo znaleźć, to już inna sprawa – udział aut sprowadzonych we wszystkich ofertach na Otomoto wynosi aż 83 proc. (o 13 proc. więcej niż w 2013 r.).
Pierwszą dziesiątkę najchętniej wyszukiwanych aut używanych uzupełniły: Opel Astra, Audi A6, Skoda Octavia, Ford Focus, Audi A3, Ford Mondeo i BMW serii 3. Czyli wyłącznie auta niemieckie lub... z niemiecką techniką. Z dziesiątki wypadła Honda Civic (14. lokata). W tym roku dało się też zaobserwować bardzo pozytywny trend – Polacy tym razem najczęściej pytali o auta z przedziału cenowego od 15 000 do 25 000 zł, podczas gdy w 2011 r. najchętniej polowano na pojazdy nie droższe... niż 5000 zł.
Nie żebyśmy mieli coś przeciwko tanim środkom transportu – sęk w tym, że wiele z nich najlepsze lata ma już za sobą i nie zawsze zapewnia wystarczający poziom bezpieczeństwa. Pojazdy z przedziału 15 000 – 25 000 zł z reguły budzą większe zaufanie (pod warunkiem, że nie chodzi o luksusowe limuzyny).
Zaskoczenie wśród lekkich aut dostawczych: z podium wypadł Fiat Ducato, a użytkownicy najchętniej pytali o niemłode już: Volkswageny LT, Mercedesy Sprintery i Renault Mastery. Wśród ciągników całkowita dominacja marki Ursus – wszystkie trzy miejsca na podium.