Jaguara XK8 (prod. 1996-2006) w połowie lat 90. niezmiernie trudno było spotkać w Polsce, a jeśli już, to na angielskich „blachach”. XK8 zastąpiło produkowanego przez 21 lat Jaguara XJS – ciężkie, prestiżowe auto z silnikiem V12 pod maską. Następca był bardziej zwinny, sportowy, pod jego maskę trafiła 4-litrowa jednostka V8 o mocy 294 KM. Pojazd kształtami nawiązywał do słynnego modelu z lat 60. – E-Type’a.
A tak dziennikarze zachwycali się nowym modelem: "Miękkie linie nad kocimi oczami, zamaszystość wybrzuszenia maski sięgającego szyby. Muskularne biodra, których elegancji i sprężystości pozazdrościć mogłaby niejedna kobieta, zakończone rasowym tyłem". To wszystko przypomina E-Type’a. Wnętrze zaprojektowano w tradycyjnym stylu – prawdziwe drewno, skóra, materiały wykończeniowe o najwyższej jakości.
W opisie Jaguara XK8 bardzo chwaliliśmy jego silnik i sportowe własności jezdne. Okazało się, że rezygnacja z ciężkiej jednostki V12 wyszła na dobre nowemu modelowi: "Ośmiocylindrowy motor jest najlepszą alternatywą, jeśli chodzi o kulturę pracy, wykorzystanie mocy i zużycie paliwa". Jaguar XK8 ważył 1,7 tony, a z pasażerami – ponad 2 tony. Jednak 8-cylindrowy silnik dość żwawo go rozpędzał – do „setki” potrzebował zaledwie 7 sekund.
Pochwały zebrała także nowa 5-stopniowa skrzynia automatyczna. Zawrót głowy wywoływała... cena XK8: wersja coupé – 67 000 funtów, cabrio – 77 000 funtów (odpowiednio 304 000 i 350 000 zł). Dziś XK8 nadal jest prestiżowe, ale można je kupić już za 10 proc. początkowej ceny. Uwaga! Części zamienne są drogie, a zamienników nie ma. Czułym punktem okazuje się zawieszenie. Trzeba też znaleźć dobry warsztat, który zna się na naprawie i serwisowaniu Jaguarów.
Jaguar XK8 to dobry kandydat na klasyka, ale trzeba pamiętać, że 20 lat temu był drogi i teraz też będzie drogi. Do tego kosztowna eksploatacja i nietanie części zamienne. Przed zakupem warto skontaktować się z właścicielami, np. na forum: www.jaguarclubpoland.net; jaguar.auto.com.pl/forum
Jaguar XK8 – dane techniczne:
Silnik | benz. 8-cyl., 32V |
Pojemność | 3996 cm3 |
Moc | 294 KM przy 6100 obr./min |
Maks. moment obr. | 393 Nm/4250 obr./min |
Napęd | na koła tylne/skrzynia aut. 5b |
Dł./szer./wys. | 4760/1829/1306 mm |
Masa własna | 1705 kg |
Prędkość maks. | 248 km/h |
0-100 km/h | 7,0 s |
Spalanie | 15 l/100 km |
Cena w 1996 r. | 77 000 funtów (350 000 zł) |
Obecna cena | 35 000-80 000 zł |