Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jaguar XK8 – drapieżny kot z rodowodem

27 lut 17 09:53

Jaguar XK8 nawiązywał do legendarnego modelu tej firmy z lat 60. XX w. – słynnego E-Type’a. W 1996 r. cabrio kosztowało 350 000 zł, a dziś można je kupić już za ok. 10-15 proc. tej sumy.

Udostępnij
0
Skomentuj

Jaguara XK8 (prod. 1996-2006) w połowie lat 90. niezmiernie trudno było spotkać w Polsce, a jeśli już, to na angielskich „blachach”. XK8 zastąpiło produkowanego przez 21 lat Jaguara XJS – ciężkie, prestiżowe auto z silnikiem V12 pod maską. Następca był bardziej zwinny, sportowy, pod jego maskę trafiła 4-litrowa jednostka V8 o mocy 294 KM. Pojazd kształtami nawiązywał do słynnego modelu z lat 60. – E-Type’a.

A tak dziennikarze zachwycali się nowym modelem: "Miękkie linie nad kocimi oczami, zamaszystość wybrzuszenia maski sięgającego szyby. Muskularne biodra, których elegancji i sprężystości pozazdrościć mogłaby niejedna kobieta, zakończone rasowym tyłem". To wszystko przypomina E-Type’a. Wnętrze zaprojektowano w tradycyjnym stylu – prawdziwe drewno, skóra, materiały wykończeniowe o najwyższej jakości.

Jaguar XK8 Jaguar XK8 Foto: Auto Świat / Auto Świat

W opisie Jaguara XK8 bardzo chwaliliśmy jego silnik i sportowe własności jezdne. Okazało się, że rezygnacja z ciężkiej jednostki V12 wyszła na dobre nowemu modelowi: "Ośmiocylindrowy motor jest najlepszą alternatywą, jeśli chodzi o kulturę pracy, wykorzystanie mocy i zużycie paliwa". Jaguar XK8 ważył 1,7 tony, a z pasażerami – ponad 2 tony. Jednak 8-cylindrowy silnik dość żwawo go rozpędzał – do „setki” potrzebował zaledwie 7 sekund.

Pochwały zebrała także nowa 5-stopniowa skrzynia automatyczna. Zawrót głowy wywoływała... cena XK8: wersja coupé – 67 000 funtów, cabrio – 77 000 funtów (odpowiednio 304 000 i 350 000 zł). Dziś XK8 nadal jest prestiżowe, ale można je kupić już za 10 proc. początkowej ceny. Uwaga! Części zamienne są drogie, a zamienników nie ma. Czułym punktem okazuje się zawieszenie. Trzeba też znaleźć dobry warsztat, który zna się na naprawie i serwisowaniu Jaguarów.

Jaguar XK8 to dobry kandydat na klasyka, ale trzeba pamiętać, że 20 lat temu był drogi i teraz też będzie drogi. Do tego kosztowna eksploatacja i nietanie części zamienne. Przed zakupem warto skontaktować się z właścicielami, np. na forum: www.jaguarclubpoland.net; jaguar.auto.com.pl/forum

Jaguar XK8 – dane techniczne:

Silnik benz. 8-cyl., 32V
Pojemność 3996 cm3
Moc 294 KM przy 6100 obr./min
Maks. moment obr. 393 Nm/4250 obr./min
Napęd na koła tylne/skrzynia aut. 5b
Dł./szer./wys. 4760/1829/1306 mm
Masa własna 1705 kg
Prędkość maks. 248 km/h
0-100 km/h 7,0 s
Spalanie 15 l/100 km
Cena w 1996 r. 77 000 funtów (350 000 zł)
Obecna cena 35 000-80 000 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Myślałem, że będę miał używanie -bo wiadomo- Jaguar. A tu jeszcze rzadko opisywany X100. Ale nie mam. Fakt, informacji niewiele więc i o wpadkę trudno. Ale nie do końca. Nie wiem na przykład skąd się wzięły te wartości mocy i momentu obrotowego -choć wiem już skąd je wziął autor. A takich po prostu nie było. Co ciekawe, obroty przy jakich owe parametry występują, zgadzają się. Różnice między normą DIN a brytyjskim b.h.p. jest minimalna i wg. DIN silnik AJ26 ma 284 KM i 375 Nm a na Wyspach 290 b.h.p. Skąd więc owe 294 KM i zwłaszcza 393 Nm? Czyżby autor był na tyle niepoważny aby po informacje sięgnąć do polskiej Wiki? Na to wygląda. A to żenada. Polskojęzyczne strony Wikipedii poświęcone samochodom prezentują w 95% bardzo żałosny poziom merytoryczny. A wartości z tabelki znalazłem właśnie tam. Masa samochodu ze zdjęć (czyli kabrioletu) bynajmniej wynosi 1705 kg a sporo więcej. Chyba, że chodzi o coupe? To należało, zwłaszcza wobec tego, że na zdjęciach jest kabriolet, wyraźnie to zaznaczyć. Co prawda masa XK8 Coupe z AJ26 to 1690 kg ale to wartość standardowej wersji bez żadnego opcjonalnego wyposażenia, więc te 1705 kg można spokojnie wybaczyć. Ale umówmy się, to wszystko tylko drobiazgi. Co mi w tym artykule najbardziej przeszkadza (obok małej objętości)? Autor wciąż opisuje poprzednika czyli Jaguara XJ-S/XJS jako samochód dwunastocylindrowy, sugerując pośrednio, ze tylko taki silnik był w tym modelu montowany. A przecież już od 1983 roku bez przerwy do końca był montowany także lekki silnik sześciocylindrowy. Najpierw AJ6 a potem AJ16. Rzecz jasna były to jednostki znacznie słabsze od AJ26 stąd też porównywanie go do V12-ki jest jak najbardziej na miejscu ale... artykuł sugeruje, że nic innego nie było.
27 lut 17 21:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Piękny. Przed zakupem klasycznego mercedesa ( 560 SEC) myślałem również o Jaguarze. Teraz poluje na amerykańskiego muscle cars z lat 60-70 tych, ale jak trafie ładnego Jaguara to go kupię zamiast "amerykańca".
27 lut 17 15:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej