Auto Świat

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.694.954.001.21
Średnio4.945.124.691.83
Najdrożej5.385.365.082.09

Radzimy, jak wybrać najlepszy akumulator

15 lis 11 17:56
Udostępnij
0
Skomentuj

Nie zawsze warto inwestować w najdroższe baterie, jakie stoją na półce. W niektórych samochodach lepiej się sprawdzi większy, ale standardowy, obsługowy akumulator

Jeśli poprosimy sprzedawcę w sklepie z akumulatorami o najlepszą baterię, to zapewne wskaże nam model o dużej pojemności i wysokim prądzie rozruchowym.

To rzeczywiście bardzo ważne parametry, ale jak to zwykle w życiu bywa, nie ma nic za darmo. Wysoki prąd rozruchowy uzyskuje się dzięki możliwie dużej powierzchni płyt zanurzonych w elektrolicie.

A z racji ograniczonej ilości miejsca pod maską, nie da się po prostu zamontować większego akumulatora. Dlatego konstruktorzy muszą kombinować inaczej. Zamiast coraz większych i cięższych płyt z lanego ołowiu używają ażurowych kratek wykonanych z ponacinanej taśmy.

Ich powierzchnia jest znacznie większa, a niezbyt wysoka masa zachowana. Taka konstrukcja ma też sporo wad– przede wszystkim jest znacznie delikatniejsza. Po pierwsze, łatwiej ją uszkodzić mechanicznie.

Po drugie, w razie głębokiego rozładowania, szybciej dochodzi do tzw. opadu masy czynnej, której warstwa w takich akumulatorach jest cieńsza. A opad masy czynnej oznacza koniec akumulatora.

Niestety, w nowych modelach ilość miejsca na akumulator jest zwykle tak mała, że nie ma wyjścia –tylko nowoczesne baterie spełniają coraz bardziej wyśrubowane wymagania stawiane przez producentów samochodów.

Wybieraj z głową

Akumulatory warto wybierać, korzystając ze specjalistycznych katalogów. Ważne są wymiary (akumulator musi być pewnie zamontowany, zaciski nie mogą znajdować się za blisko maski) i umiejscowienie biegunów (prawy lub lewy „plus”).Pojemność akumulatora powinna być dostosowana do zapotrzebowania auta na energię.

Jeżeli producent dopuszcza używanie akumulatorów o różnych pojemnościach, to z racji tego, że w naszym klimacie zdarzają się ostre zimy, lepiej wybrać baterię o wyższej pojemności. Wysoki prąd rozruchowy to parametr ważny szczegónie w akumulatorach przeznaczonych do aut z silnikami Diesla.

Zwykle jest jednak tak, że w przypadku akumulatorów o tej samej pojemności modele o niższym prądzie rozruchowym okazują się trwalsze.

Zadbaj o baterię w aucie

Żeby akumulator służył długo i bezawaryjnie, trzeba mu zapewnić odpowiednie warunki pracy. Przede wszystkim napięcie ładowania powinno się mieścić w przedziale 13,8-14,4 V. Zarówno zbyt wysokie, jak i za niskie napięcie skraca żywot baterii. Jeśli auto używane jest wyłacznie na krótkich trasach, to szczególnie zimą warto raz na jakiś czas doładować akumulator przy pomocy prostownika.

W przypadku baterii obsługowych (czyli takich, które mają odkręcane wlewy, nawet jeśli na obudowie znajduje się informacja o ich „bezobsługowości”) należy też kontrolować poziom elektrolitu. Akumulator musi być czysty – brudna obudowa może powodować mikrozwarcia i rozładowywanie ogniw.

Jaki akumulator wybrać, aby działał długo i dobrze?

Akumulatory standardowe

Cecha charakterystyczna: korki, które da się zdjąć, aby uzupełnić elektrolit, oraz niewielki w stosunku do pojemności maksymalny prąd rozruchowy. To bardzo dobra opcja do aut z niewielką liczbą odbiorników elektrycznych. Niski prąd rozruchowy można zrekompensować, kupując baterię o większej pojemności.

ZALETY: niska cena, baterie tego typu dobrze znoszą głębokie rozładowanie, w dobrych warunkach mają wysoką trwałość. WADY: źle tolerują gwałtowny pobór prądu i szybkie ładowanie, uciążliwa bywa też konieczność okresowego sprawdzania i dolewania wody.

Podwyższona wydajność

Jest to oferta dla użytkowników samochodów, w których z powodu jazdy na krótkich odcinkach albo zamontowania sporej ilości wyposażenia elektrycznego niedostatecznie dobrze sprawdzają się akumulatory standardowe.

Lepiej znoszą szybkie ładowanie i rozładowanie niż najtańsze baterie, ale nieco łatwiej je zepsuć, gdy pozwolimy baterii wyładować się w rzadko używanym aucie lub gdy często zapominamy wyłączyć światła w samochodzie.Coś za coś.

ZALETY: dobry stosunek jakości do ceny, uniwersalność.WADY: warto co jakiś czas kontrolować elektrolit, nie dopuszczać do wyładowania.

Baterie klasy premium

Baterie takie są przeznaczone do samochodów z dużą liczbą odbiorników elektrycznych, szczególnie jeśli pojazdy są eksploatowane na krótkich dystansach.

W zależności od konstrukcji baterie z najwyższej półki (nie dotyczy baterii przeznaczonych do samochodów z systemem start-stop) są albo całkowicie bezobsługowe, albo prawie bezobsługowe. Nieodporne na niewłaściwą pracę instalacji elektrycznej.

ZALETY: odporne na szybkie rozładowanie i ładowanie oraz długotrwałe obciążenie cykliczne. WADY: z reguły obniżona odporność na głębokie rozładowanie (np. pozostawienie auta z zapalonymi światłami), wysokie ceny.

Akumulatory ECM

Przeznaczenie: samochody z bogatym wyposażeniem elektrycznym, w których występuje częste, cykliczne ładowanie i rozładowanie. W praktyce takie baterie instaluje się w samochodach z systemem start-stop.

Nie są tak wydajne jak baterie AGM (zatem nie mogą być używane we wszystkich autach ze start-stopem i układem odzyskiwania energii), ale lepiej znoszą wysokie temperatury, dlatego mogą być montowane pod maską.

ZALETY: duża odporność na pracę cykliczną, bezobsługowość, wysoka trwałość w autach z rozbudowaną instalacją elektryczną. WADY: cena znacznie wyższa niż standardowych baterii, źle znoszą przeładowanie i głębokie rozładowanie.

Akumulatory AGM

Do samochodów mikrohybrydowych (z systemem start-stop oraz odzyskiwaniem energii z hamowania). Skąd wiadomo, że potrzebujemy takiej baterii? Jeśli mamy wspomniane systemy w aucie i miejsce na akumulator przewidziano poza przedziałem silnikowym (akumulatory AGM nie znoszą gorąca). Sprawdzają się za to przez długi czas w warunkach, w których zwykła bateria wytrzymałaby kilka tygodni.

ZALETY: całkowicie bezobsługowe,dobry stosunek wydajności do masy, małe straty energii, wysoka odporność na cykliczną pracę.WADY: bardzo wysokie ceny, baterie tego typu źle znoszą przeładowanie i wysoką temperaturę otoczenia.

Poleć
Udostępnij
0
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek :
Brak zdjęcia ~Marek Użytkownik anonimowy
Jaki akumulator wybrać Do swojego samochodu zakupiłem akumulator Jenoxa z serii gold. Okazał sie być to całkiem dobry zakup, bo akumulator radzi sobie dobrze, nawet w duże mrozy.
4 lut 14 17:55 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Bartek Użytkownik anonimowy
~Bartek :
Brak zdjęcia ~Bartek Użytkownik anonimowy
Ja zakupiłem akumulator marki Tuborg Silver 75 Mało znan marka ale mam go 3 lata i działa bez zarzutu wiec nie warto patrzeć tez na markę a na jakość Pozdrawiam
18 lut 16:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Radzimy, jak wybrać najlepszy akumulator

W sklepach z bateriami często, nawet bezpłatnie, można sprawdzić, czy już pora na wymianę starego akumulatora. Nie da się tego zrobić, korzystając z amatorskich narzędzi.

Radzimy, jak wybrać najlepszy akumulator (slajd 1 z 8)

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego