CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.614.231.95
Średnio4.654.854.472.10
Najdrożej4.984.994.892.45

Alfa Romeo: poprzednicy Giulii Quadrifoglio – legendarne wyścigowe modele

22 wrz 16 00:00
Udostępnij
0
Skomentuj

W Polsce pojawiła się najmocniejsza wersja Alfy Romeo – Giulia Quadrifoglio z silnikiem 510 KM. To dobra okazja, aby przypomnieć sportowe Alfy z lat 30.

Alfy Romeo w latach 20. i 30. XX wieku królowały w rajdach i na torach, zajmowały pierwsze miejsca w wyścigach Grand Prix.

Wyścigowe Alfy z lat 20. i 30. XX wieku rzadko można widywać na wystawach czy pokazach.

Kilka takich najstarszych, utytułowanych samochodów wystawiono w 2014 roku podczas targów zabytkowej motoryzacji - Techno Classica w Essen.

Oto galeria zdjęć sportowych Alf, jakie udało się nam wówczas zrobić.

Najstarszą wyścigową Alfą był model Targa Florio z 1923 roku. Nazwa pochodzi od słynnego wyścigu - Targa Florio - rozgrywanego na Sycylii od 1906 roku.

Pod maską silnik 6-cylindrowy o mocy 95 KM pozwalający rozpędzić auto do 160 km/h.

Dziś może się wydawać, że to niewielka prędkość, ale w 1923 roku cywilne samochody miały jeszcze w znacznej mierze konstrukcję drewnianą, koła na drewnianych kołach, a ich silniki o mocy 20-30 KM rozwijały maksymalne prędkości rzędu 70-80 km/h.

Jeszcze lepsze osiągi miał model P2 z 1925 roku (zdobył mistrzostwo świata). Silnik 8-cylindrowy o poj. 2 litrów rozwijał 155 KM i rozpędzał bolid do niewyobrażalnych wówczas 225 km/h.

Konstrukcja wyścigowych Alf była prosta: do mocnej ramy osadzonej na szprychowych, szeroko rozstawionych kołach, z przodu przytwierdzano rzędowy silnik (stąd bardzo długa maska) ze skrzynią biegów (4 przełożenia), a na wysokości tylnej osi malutkie dwa siedzenia dla kierowcy i mechanika. Napęd oczywiście na koła tylne.

Wyścigowe Alfy (podobnie jak inne modele z lat 20. i 30. nie miały wspomagania kierownicy, ani też pasów bezpieczeństwa.

Jedyną osłoną kierowcy była maleńka szybka z przodu i okulary - gogle. Hamulce - linkowe, raczej umowne niż skuteczne.

Tylko silnik był z prawdziwego zdarzenia. I takimi bolidami ścigali się prawdziwi kierowcy w latach 20. i 30. XX wieku. Trudno się dziwić, że uznawano ich za bohaterów.

Udało się nam także sfotografować prawdziwy rarytas - Alfę Romeo 8 C 2300 Zagato z 1933 roku. Takim autem legendarny Tazio Nuvolari w 1931 roku brał udział w wyścigu Mille Miglia oraz kilka razy w Le Mans.

Alfa 8 C 2300 cabrio jest rarytasem kolekcjonerskim, jej cena podczas aukcji dochodzi do 6 milionów euro!

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Slajd 2 – Berlin wyprodukowano około 17400 sztuk a odmian dwudrzwiowych (tak coupe jak i cabrio) ponad 1800 sztuk. Jak te FAKTY mają się do tych podanych przez autora? Slajd 3 – Jeśli chodzi o rodzinę Giulietty (a nie Giuliety!) to zdecydowanie najmniej popularną odmianą była Sprint Speciale (SS), której powstało tylko około… 200 (!) egzemplarzy. Odmiana Sprint Zagato (także o całkowicie różnej karoserii spośród 4 pozostałych głównych odmian nadwoziowych rodziny Giulietty) z ilością niecałych 1400 wyprodukowanych samochodów pozostaje także z ogromnym przewagą pod względem najmniejszej popularności. Poza tym, co to w ogóle za określenie w tym ujęciu –„najmniej popularna”. Sugeruje wersję, rzadko spotykaną, niechcianą czyli niepopularną. To oczywisty absurd. Giulietta Spider była hitem sprzedaży, ulubionym roadsterem Włochów. Oczywistym jest, że typowy fun car nie mógł osiągnąć liczby wyprodukowanych egzemplarzy kompaktowego sedana dla normalnie zarabiających ludzi. Jako taki jednak przy ponad 17 000 sprzedanych egzemplarzy był prawdziwie popularny co pokazuje choćby ogromny odstęp do otwartych wersji większego modelu 1900. Dysproporcje tu są przygniatające. Slajd 5 – wypadałoby choć w paru słowach wspomnieć, że to nieco powiększona i taka upmarketowa Giulia. Slajd 6 – Giugiaro projektujący Alfettę Berlina jako ktoś kto rozpoczynał wtedy karierę to niezły dowcip. Naprawdę się pośmiałem! Oczywiście Alfetta Berlinetta także była dziełem Giugiaro a że wtedy działał on już niezależnie w ramach swej firmy Ital Design to… wypadałoby o tym wspomnieć bo tak podana informacja jest dla słabo zorientowanych myląca. Slajd 7 i 8 – no te akurat modele specjalnie nie zachwyciły klienteli i szczególnie 90-tką była porażką dla firmy. A szkoda! Slajd 9 – słowa o „ostatnim modelu przed przejęciem Fiata” są dyskusyjne. Jest to rzeczywiście ostatni model wprowadzony do produkcji przed momentem zakupu firmy przez Fiata ale nie jest ostatnim zaprojektowanym przez Alfę jeszcze niezależnie od Fiata a który wkrótce trafił do produkcji. Dziwi mnie tylko, że skoro znalazł się w zestawieniu tak nielubiany model jak 90-tka to dlaczego zabrakło Alfy Się? Czyżby dlatego, że zabrakło starych Berlin 2000 i 2600 jako sedanów niezbyt sportowych?
20 mar 13:20
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~robso Użytkownik anonimowy
~robso :
No photo ~robso Użytkownik anonimowy
A ja polecam zupełnie odnowione muzeum Alfy w Arese k/Mediolanu. Niezapomniane doznania, szczególnie przejażdżka w kinie 4D!
23 wrz 16 12:58
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej