CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.051.95
Średnio4.544.674.292.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Moc, prędkość i emocje | 30 lat BMW M5

29 kwi 14 14:08
Udostępnij
0
Skomentuj

30 lat temu podczas salonu samochodowego w Amsterdamie na świat przyszło pierwsze BMW M5. Powstało po doświadczeniach marki z wyścigowym M1. M5 miało być jednak czymś zupełnie innym. Mocnym, szybkim ale jednak cywilnym funcarem.

Pomysł na mocne cywilne auto okazał się strzałem w dziesiątkę. Zamówienia płynęły szerokim strumieniem. Właśnie dlatego auto doczekało się, jak na razie, 5 generacji.

Historia BMW M

Wszystko zaczęło się 1 maja 1972 roku. Wtedy powstał dział sportu BMW.

Przez 30 lat moc auta wzrosła z 286 w E28 do 560 KM w najnowszej F10. Samochód stał się poligonem doświadczalnym dla nowoczesnych technologii i niekonwencjonalnych rozwiązań. Przełomy? Tych w historii modelu M5 również nie brakowało. Ostatni to wprowadzenie silnika z turbodoładowaniem. Czy BMW za zmianę filozofii spotkała fala krytyki? Owszem. Ale do czasu, gdy sceptycy wsiedli do auta i sprawdzili jak działa w praktyce.

Ale zanim powstało pierwsze BMW M5, powstał najpierw dział sportu BMW Motorsport GmbH. A wszystko zaczęło się 1 maja 1972 r. Na czele grupy 35 specjalistów stanął Jochen Neerpasch, były kierowca fabryczny Porsche i Forda.

To Jochen przyprowadził do BMW cała grupę kierowców wyścigowych, którzy wnieśli swój wkład w historię BMW Motorsport. Byli to między innymi Chris Amon, Toine Hezemans i Hans-Joachim Stuck. Nie zapomniano także o rajdach. Na jej potrzeby zaangażowano Björna Waldegaarda oraz Achima Warmbolda.

Firma jest jak człowiek. Jeżeli uprawia sport, to ma kondycję, jest pełen entuzjazmu i wydajny.

Robert A. Lutz, członek zarządu BMW, 1972 r.

Pierwsze zadanie zespołu sportowego to budowa pojazdu na potrzeby homologacyjne bazy dla samochodu wyścigowego. Regulamin Grupy 4 dopuszczał do rywalizacji pojazdy, których drogową odmianą wyprodukowano w liczbie przynajmniej 400 egzemplarzy.

BMW podjęło wyzwanie, ale produkcję M1 zlecono Lamborghini. Włoskie firmy odpowiadały również za projekty nadwozia, ramy i zawieszenia. Dziełem niemieckich inżynierów był natomiast zespół napędowy. W sumie w latach 1978 - 1981 zbudowano 445 sztuk M1.

Dopiero później przyszła pora na cywilne "zabawki". Na warsztat wzięto luksusowego sedana. Wtedy szczyt technologii i designu. E28 było bazą do budowy pierwszej w historii usportowionej "beemki" ze znaczkiem M. Jak toczyły się jej losy?

Oto historia w pigułce i przegląd 5 generacji legendarnego modelu.

I generacja e28 M5 (1985-1987) - e28

II generacja e34 M5 (1988-1996) - e34

III generacja e39 M5 (1998-2003) - e39

IV generacja e60 M5 (2005-2010) - e60

V generacja f10 M5 (2011-do dzisiaj) - f10

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (25)

No photo
No photo ~BMW-530d Użytkownik anonimowy
~BMW-530d
No photo ~BMW-530d Użytkownik anonimowy
do ~thinte:
No photo ~thinte Użytkownik anonimowy
28 paź 14 09:19 użytkownik ~thinte napisał
tylko bmw reszta to zamienniki
Masz rację!! .Miałem 524d , miałem 530d-1999-silnik 3.0, mam 530d-2002-silnik 3,0 -auto niezawodne ,wygodne ,
silniki b.dobre ,wg zapewnienia przedstawiciela BMW na salonie sam.we Frankfurcie-można zrobić milion km!!!
bo nie są wysilone !!- ale trzeba umieć nimi jeździć! -wszystkie moje auta nadal jeżdżą -pozdrawiam
3 lis 14 09:48 | ocena: 94%
Liczba głosów:17
94%
6%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~b9 Użytkownik anonimowy
~b9 :
No photo ~b9 Użytkownik anonimowy
e39 cudne, dlaczego takich ladnych furmanek juz nie robia?
5 maja 14 14:07 | ocena: 92%
Liczba głosów:24
92%
8%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tomtom Użytkownik anonimowy
~tomtom :
No photo ~tomtom Użytkownik anonimowy
bmw to klasa reszta to tylko samochody
3 maja 14 10:54 | ocena: 88%
Liczba głosów:33
88%
12%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~thinte Użytkownik anonimowy
~thinte :
No photo ~thinte Użytkownik anonimowy
tylko bmw reszta to zamienniki
28 paź 14 09:19 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lotus Użytkownik anonimowy
~lotus
No photo ~lotus Użytkownik anonimowy
do ~rt:
No photo ~rt Użytkownik anonimowy
4 wrz 14 14:23 użytkownik ~rt napisał
kiedys bmw robilo sliczne auta , tera ich auta sa podobne do spasionego swiniaka , te samochody sa tak brzydkie ze az odwracam wzrok z obrzydzenia i ten tandetny plastik wszedzie
a ja niemoge oczu oderwac od bmw
28 paź 14 09:16 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rt Użytkownik anonimowy
~rt :
No photo ~rt Użytkownik anonimowy
kiedys bmw robilo sliczne auta , tera ich auta sa podobne do spasionego swiniaka , te samochody sa tak brzydkie ze az odwracam wzrok z obrzydzenia i ten tandetny plastik wszedzie
4 wrz 14 14:23 | ocena: 53%
Liczba głosów:32
47%
53%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Johann Użytkownik anonimowy
~Johann :
No photo ~Johann Użytkownik anonimowy
E 39 weszło do sprzedaży na przełomie 95/96 roku.I jak tu wierzyć w prawdziwość reszty faktów podanych w artykule,skoro tak powszechnie znany został przeinaczony?
Ktoś bierze pieniądze za taką fuszerkę.
28 lis 14 13:22 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~co ty wiesz o BMW Użytkownik anonimowy
~co ty wiesz o BMW
No photo ~co ty wiesz o BMW Użytkownik anonimowy
do Robert Chodacki:
Robert Chodacki Robert Chodacki Facebook Zobacz profil
28 sty 15 19:07 użytkownik Robert Chodacki napisał:
Nie opowiadaj, F10 jest przepiękna - kiedyś się przesiądę z mojej E39 540i...
auto dla nastoletniego narkomana.
13 maja 15 00:46 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~znawca Użytkownik anonimowy
~znawca :
No photo ~znawca Użytkownik anonimowy
bmw-badziewne matolskie wozidło
22 lis 15 15:19 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~... Użytkownik anonimowy
~...
No photo ~... Użytkownik anonimowy
do ~Johann:
No photo ~Johann Użytkownik anonimowy
28 lis 14 13:22 użytkownik ~Johann napisał
E 39 weszło do sprzedaży na przełomie 95/96 roku.I jak tu wierzyć w prawdziwość reszty faktów podanych w artykule,skoro tak powszechnie znany został przeinaczony?
Ktoś bierze pieniądze za taką fuszerkę.
M5 pajacu
17 gru 14 02:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: BMW / BMw

BMW e28 M5

E28 M5 (1985-1987)

Pomysł wsadzenia silnika z M1 do cywilnego nadwozia E28 nie wszystkim w BMW od razu przypadł do gustu. Efekt jednak przeszedł najśmielsze oczekiwania. Auto było piekielnie szybkie jak na swoje czasy a wyglądało przy tym całkiem normalnie. Prototyp zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie w 1984 roku.

Moc, prędkość i emocje | 30 lat BMW M5 (slajd 1 z 40)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego