Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Moc, prędkość i emocje | 30 lat BMW M5

29 kwi 14 14:08

30 lat temu podczas salonu samochodowego w Amsterdamie na świat przyszło pierwsze BMW M5. Powstało po doświadczeniach marki z wyścigowym M1. M5 miało być jednak czymś zupełnie innym. Mocnym, szybkim ale jednak cywilnym funcarem.

Udostępnij
0
Skomentuj

Pomysł na mocne cywilne auto okazał się strzałem w dziesiątkę. Zamówienia płynęły szerokim strumieniem. Właśnie dlatego auto doczekało się, jak na razie, 5 generacji.

Historia BMW M

Wszystko zaczęło się 1 maja 1972 roku. Wtedy powstał dział sportu BMW.

Przez 30 lat moc auta wzrosła z 286 w E28 do 560 KM w najnowszej F10. Samochód stał się poligonem doświadczalnym dla nowoczesnych technologii i niekonwencjonalnych rozwiązań. Przełomy? Tych w historii modelu M5 również nie brakowało. Ostatni to wprowadzenie silnika z turbodoładowaniem. Czy BMW za zmianę filozofii spotkała fala krytyki? Owszem. Ale do czasu, gdy sceptycy wsiedli do auta i sprawdzili jak działa w praktyce.

Ale zanim powstało pierwsze BMW M5, powstał najpierw dział sportu BMW Motorsport GmbH. A wszystko zaczęło się 1 maja 1972 r. Na czele grupy 35 specjalistów stanął Jochen Neerpasch, były kierowca fabryczny Porsche i Forda.

To Jochen przyprowadził do BMW cała grupę kierowców wyścigowych, którzy wnieśli swój wkład w historię BMW Motorsport. Byli to między innymi Chris Amon, Toine Hezemans i Hans-Joachim Stuck. Nie zapomniano także o rajdach. Na jej potrzeby zaangażowano Björna Waldegaarda oraz Achima Warmbolda.

Firma jest jak człowiek. Jeżeli uprawia sport, to ma kondycję, jest pełen entuzjazmu i wydajny.

Robert A. Lutz, członek zarządu BMW, 1972 r.

Pierwsze zadanie zespołu sportowego to budowa pojazdu na potrzeby homologacyjne bazy dla samochodu wyścigowego. Regulamin Grupy 4 dopuszczał do rywalizacji pojazdy, których drogową odmianą wyprodukowano w liczbie przynajmniej 400 egzemplarzy.

BMW podjęło wyzwanie, ale produkcję M1 zlecono Lamborghini. Włoskie firmy odpowiadały również za projekty nadwozia, ramy i zawieszenia. Dziełem niemieckich inżynierów był natomiast zespół napędowy. W sumie w latach 1978 - 1981 zbudowano 445 sztuk M1.

Dopiero później przyszła pora na cywilne "zabawki". Na warsztat wzięto luksusowego sedana. Wtedy szczyt technologii i designu. E28 było bazą do budowy pierwszej w historii usportowionej "beemki" ze znaczkiem M. Jak toczyły się jej losy?

Oto historia w pigułce i przegląd 5 generacji legendarnego modelu.

I generacja e28 M5 (1985-1987) - e28

II generacja e34 M5 (1988-1996) - e34

III generacja e39 M5 (1998-2003) - e39

IV generacja e60 M5 (2005-2010) - e60

V generacja f10 M5 (2011-do dzisiaj) - f10

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej