Uwaga: dobre, drogie pasty z woskiem wystarczą nam na cały sezon, bo są bardzo wydajne. Nie ma sensu na tym oszczędzać.
W zależności od tego, ile mamy czasu i zacięcia, wybierzmy albo środek, który się łatwo nakłada i poleruje, albo taki, który wymaga więcej pracy. Wybór nie jest wcale łatwy, bo np. preparaty sylikonowe lub płynne, umożliwiające nakładanie ich w pełnym słońcu czy na mokry lakier, są wygodne w użyciu, ale w większości przypadków ich efekty są mniej trwałe niż wosków wymagających długotrwałego polerowania. Dopóki jednak nie nabierzemy wprawy,powinniśmy używać środków łatwych w użyciu. Do najtrudniejszych w "obsłudze" należą pasty zawierające pigmenty, które mogą plamić uszczelki i plastikowe, niemalowane elementy. Zawsze przed użyciem czytajmy instrukcję obsługi preparatu – np. woskowanie w słońcu środkiem, który się do tego nie nadaje, będzie nas dużo kosztować!
Mycie
Przed pastowaniem obowiązkowo myjemy auto. Jeśli jest bardzo brudne, najlepiej zrobić to dwa razy. Chodzi o to, aby polerując, nie szorować lakieru nieusuniętym drobinkami piasku i innych zanieczyszczeń oraz aby tych zanieczyszczeń nie utrwalić.
Woskowanie
Wosk dobieramy do rodzaju i stanu lakieru: nowe auta pastujemy środkami niezawierającymi substancji polerskich. Im starszy i bardziej nierówny lakier, tym większy ma sens używanie preparatów zawierających substancje ścierne i czyszczące.
Usuwanie rys
Takiej rysy nie da się usunąć bez śladu inaczej niż u lakiernika. Możemy ją uczynić mniej widoczną, polerując cały element blacharski, stosując pasty koloryzujące lub wypełniacze w postaci kredek do lakieru. Używając pasty z pigmentem uzbrójmy się w cierpliwość.
Preparaty do konserwacji lakieru niezawierające pigmentów
Nigrin Evo tecWosk do stosowania na mokro. Można go nakładać na karoserię, jeszcze zanim zdołamy ją całkowicie wysuszyć, co znakomicie przyspiesza pracę. Ułatwia ją też praktyczny aplikator. Polerowanie jest bardzo łatwe, jednak aby zachować ładny wygląd auta, warto użyć wosku na mokro po każdym myciu samochodu. CENA (zł): 25
Sonax XtremeWosk polerujący, czyli pasta z woskiem i mikrogranulkami usuwającymi utlenioną warstwę lakieru. Występuje w trzech rodzajach: do nowego, średnio i bardzo zużytego lakieru. Produkt do stosowania ręcznego – zastępuje dwustopniową procedurę polerowania i woskowania samochodu. Bardzo dobry i dość trwały efekt.CENA (zł): 30
Carplan Auto FinishPrzyzwoitej jakości, półpłynna pasta z woskiem. Nakładanie jej nie stanowi dużego problemu, natomiast pracowitego polerowania nie unikniemy. Efekt finalny to ładnie błyszczące nadwozie i łatwe spływanie wody przez kilka tygodni. Po 3-4 myciach karoserii należy powtórzyć pastowanie, aby utrzymać satysfakcjonujący efekt.CENA (zł): 29
Carplan Paintwork seal and protectPłyn, który sam w sobie nie jest woskiem, a rodzajem utrwalacza. Producent zaleca, aby najpierw nałożyć inną pastę z woskiem (ale nie z pigmentami), wypolerować nadwozie, a następnie pokryć utrwalaczem. Sprawdziliśmy: efekt przerasta oczekiwania. Po pół roku i 20 myciach woskowanie jest zbędne. CENA (zł): 50
Prestone Car wax & cleanerPreparat do lakieru na bazie sylikonu. Zaletą jest łatwe nakładanie i polerowanie, które można wykonywać nawet w pełnym słońcu. Sylikonowa baza ma jednak i wady: warstwa ochronna nie jest zbyt trwała – wystarcza na okres pomiędzy jednym myciem a drugim. Po kolejnym myciu auta znów trzeba pastować karoserię. CENA (zł): 18
TurtleWax PlatinumPreparat z najwyższej półki TurtleWaxa zawierający wosk Carnauba oraz dużą ilość polimerów przedłużających ochronne działanie preparatu. Dodatek substancji czyszczących i polerskich pozwala usunąć z karoserii lekkie zmatowienia oraz zanieczyszczenia, których nie udało się zlikwidować podczas mycia szamponem.CENA (zł): 55
TurtleWax ICeNowość firmy TurtleWax – wosk syntetyczny. Według producenta nadaje się do polerowania w pełnym słońcu i zapewnia trwałą powłokę ochronną. Dobry do nabłyszczanie nie tylko lakieru, lecz także gumowych oraz plastikowych listew, klamek i zderzaków. To duże ułatwienie skracające czas potrzebny do nabłyszczenia nadwozia. CENA (zł): 50
Atas WaxyPasta wyprodukowana na bazie wosków i sylikonów, zawierająca dodatek środków polerskich. Środek dobry do zastosowania na lakierze auta, który wymaga doczyszczenia za pomocą środków bardziej agresywnych niż zwykły szampon. Zapewnia ochronę lakieru pomiędzy jednym myciem a drugim. Zaleta: dość łatwo się nakłada. CENA (zł): 15
Koloryzujące preparaty do lakieru
TurtleWax Color magicKomplet do maskowania odprysków, rys i niedoskonałości lakieru. Składa się z pasty woskującej zawierającej pigmenty (dostępne są różne kolory) oraz szminki przypominającej kredkę świecową. Tak jak w przypadku innych podobnych produktów, efekt może przerosnąć oczekiwania, jednak wcieranie pasty trwa dość długo.CENA (zł): 35
Sonax Polish&wax colorZestaw (pasta koloryzująca i kredka), którym można zamaskować zarysowania sięgające podkładu. Po wypełnieniu ubytków kredką możemy nawoskować auto pastą, która również dość dobrze maskuje niewielkie odpryski. Dobry efekt uzyskamy, poświęcając autu kilka godzin pracy. Wypełnienie kredką utrzymuje się przez kilka miesięcy. CENA (zł): 37
T-cut Color fastPasta koloryzująca o dużej zawartości pigmentów. Zamaskowanie odprysków i minizarysowań wymaga dużego nakładu pracy, podobnie późniejsze usunięcie resztek pasty z uszczelek i plastików (lepiej je wcześniej zabezpieczyć odpowiednimi środkami lub taśmą). Efekt jest jednak wart zachodu: auto wygląda jak po malowaniu. CENA (zł): 29
Simoniz Colour polishEmulsja koloryzująca do lakieru występująca w kilku podstawowych barwach. Z naszych doświadczeń z tym produktem (w starym opakowaniu – test z maja 2008) wynika, że ma ona dobre właściwości czyszczące, ale niską skuteczność w maskowaniu rys. Na lakierze mogą pojawić się przebarwienia widoczne nawet po myciu. CENA (zł): 20