Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.564.271.96
Średnio4.624.764.482.10
Najdrożej4.894.994.842.24

Naprawa wtryskiwaczy Common Rail

21 maja 13 16:03
Udostępnij
0
Skomentuj

Wtryskiwacze to najmniej trwały element systemów common rail. Są drogie, a że na ogół zużywają się kompletami, rachunek za ich wymianę może przekroczyć połowę wartości kilkuletniego auta. Co wtedy? Zamiast kupować nowe wtryskiwacze, naprawmy stare. Jeśli zajmie się tym dobry fachowiec, koszt będzie kilkakrotnie niższy, a efekt – ten sam

Wtrysk common rail to tylko jeden z elementów rewolucji, jaka dokonała się w silnikach wysokoprężnych w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Niestety, jest to też źródło częstych awarii i dużych kosztów, które są raczej nieuniknionepo przebiegu 150-200 tys. km,a często znacznie wcześniej. Oto przykłady elementów, które z dużym prawdopodobieństwem mogą się zepsuć, oraz ich ceny: wtryskiwacz (850-6500 zł), pompa wysokiego ciśnienia (1600-5500 zł), zawór ciśnieniowy (150-900 zł).

Najbardziej typową usterką po wspomnianym przebiegu okazuje się zużycie wtryskiwaczy. Ich pogarszający się stan objawia się najczęściej problemami z rozruchem, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Sprawny diesel z common railem powinien odpalić właściwie bez zwłoki.

Jednak wraz ze spadkiem wydajności pompy i szczelności wewnętrznej wtryskiwaczy coraz trudniej osiągnąć niezbędne do szybkiego rozruchu wysokie ciśnienie. Oczywiście takie problemy mogą wynikać też z innych przyczyn, np. z uszkodzenia regulatora ciśnienia, a nawet zbyt długo niewymienianego filtra paliwa (brudny pracuje jak dławik ciśnienia).

Niestety, zdiagnozować może to tylko specjalistyczny warsztat. Zwykły serwis samochodowy na bazie obserwacji i odczytów z pokładowego systemu diagnostycznego powinien tylko zasygnalizować problem z układem wtryskowym. Jego dokładną weryfikacją, a tym bardziej regeneracją, powinien zająć sięspecjalistyczny warsztat naprawy układów wtryskowych. W ostatnich latach w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku powstało ich bardzo wiele.

Co można w nich naprawić?

Właściwie wszystko, pod warunkiem że dostępne są części. Brakuje ich tylko w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych – z tego powodu niemożliwa jestnaprawa wtryskiwaczy firmy Denso, stosowanych m.in. w dieslach Toyoty. Jednak większość wtryskiwaczy common rail I i II generacji (sterowanych elektromagnetycznie) można naprawić.

Cena regeneracji typowego wtryskiwacza common rail zależy od stopnia uszkodzenia i waha się zazwyczaj od 150 do 700 zł – tylko wyjątkowe przypadki wykraczają poza tę sumę. Prawidłowo wykonana regeneracja powinna przywrócić pierwotne parametry, jednak zależy to od uczciwości warsztatu, doświadczenia pracowników i dokładności sprzętu. Bardzo często można się spotkać z opiniami klientów, że regeneracja nic nie dała.

Prawda jest jednak taka, że prawidłowo przeprowadzona naprawa powinna skończyć się przywróceniem parametrów fabrycznych. Razem z firmą Bosch sprawdziliśmy rzetelność jednego z wielu niezależnych warsztatów zajmujących się naprawą układów wtryskowych. Niestety, wyniki eksperymentu potwierdziły, że chęć łatwego zysku bywa ważniejsza niż dobro klienta, który na ogół nie ma możliwości zweryfikowania jakości naprawy.

Do sprawdzenia wytypowaliśmy popularny wtryskiwacz pochodzący z diesla BMW 2.0d/ 150 KM. Model znany i łatwy w naprawie. Niestety, kontrola przeprowadzona po naprawie wykazała, że wtryskiwacz nie ma szans na uzyskanie poprawnej dawki przy pełnym obciążeniu i że nieco zawyżał dawkę przy wtrysku pilotującym – mimo to otrzymał kod potwierdzający uzyskiwanie właściwych parametrów.

Gdybyśmy go zamontowali w silniku, nie moglibyśmy liczyć na uzyskanie pełnej mocy, ponadto niewłaściwa dawka pilotująca wpłynęłaby na głośniejszą pracę. Niestety, to i tak nie najgorszy przypadek – zdarza się, że warsztaty biorą pieniądze za regenerację, a tak naprawdę nic we wtryskiwaczach nie wymieniają, tylko np. czyszczą je myjką ultradźwiękową.

Jak uniknąć oszustów?

Warto korzystać z warsztatów autoryzowanych przez producentów układów wtryskowych – podlegają one kontrolom mającym na celu utrzymanie odpowiedniej jakości usług (odwiedza je „tajemniczy klient”). Kiepskim pomysłem jest zakup używanych wtryskiwaczy, zwłaszcza że na ogół ich koszt jest podobny do kosztów regeneracji. Trzeba pamiętać, że każdy wtryskiwacz common rail podlega kalibracji, na podstawie której nadawany jest mu kod.

Montując go w silniku, trzeba go wpisać do programu. Na podstawie kodu sterownik silnika „wie”, na jak długo uruchomić elektromagnes, żeby do cylindra trafiła odpowiednia dawka paliwa. Na przypadkowych wtryskiwaczach silnik również będzie pracował, tyle tylko że nie osiągnie wzorcowych parametrów.

Jeśli któryś z nich będzie wtryskiwał zbyt dużo paliwa, może się to skończyć nawet wypaleniem tłoka, a przynajmniej stałym rozrzedzaniem oleju silnikowego. Generalnie, regeneracja wtryskiwaczy to dobre rozwiązanie dla użytkowników kilkuletnich samochodów z układami common rail. Naprawiać można również pompy wysokiego ciśnienia.

Możliwość naprawy zależy tylko od dostępności części

  • Niewłaściwa szczelina elektromagnesu - Jeśli wtryskiwacz ma niewłaściwie wyregulowaną szczelinę między rdzeniem zaworu a cewką elektromagnesu, dawki paliwa są inne, niż „myśli” sterownik silnika. Taki problem może być wyłącznie wynikiem niewłaściwego montażu i zdarza się raczej rzadko. Sporadycznie występują również awarie elektromagnesu.Wyrobione gniazdo zaworu sterującego - Maleńka kulka widoczna na zdjęciu obok to kluczowy element zaworu sterującego. Gdy się unosi, paliwo zaczyna płynąć przez przelew, a dzięki temu rozpoczyna się wtrysk paliwa do cylindra. Z czasem zużyciu ulega jej gniazdo i kulka nie zamyka dokładnie przepływu paliwa, co powoduje, że wtryskiwacz traci precyzję.Zużyty trzpień zmienia dawkę paliwa - Trzpień zaworu sterującego to, obok końcówki, najczęściej wymieniana część wtryskiwacza. Od jego precyzji zależy m.in. ilość paliwa trafiająca na przelew. Jeśli trzpień jest zużyty, zakłócony zostaje stosunek ciśnień wewnątrz wtryskiwacza, np. więcej paliwa trafia do przelewu niż do cylindra (silnik nie ma mocy lub trudno go uruchomić).Nakrętkę wymienia się profilaktycznie - Nakrętka końcówki wtryskiwacza może przeciekać, jeśli była zbyt wiele razy używana lub jeśli dokręcono ją z niewłaściwą siłą. Podczas regeneracji wtryskiwacza lepiej wymienić ją na nową – cena to 20-50 zł. Natomiast do montażu serwis powinien użyć specjalnego klucza z elektroniczną kontrolą momentu dokręcania.Najczęściej zużywają się końcówki - Podstawowym elementem końcówki wtryskiwacza jest iglica, która unosząc się, rozpoczyna wtrysk paliwa do cylindra. Z czasem zużywa się, a wtryskiwana dawka może być zbyt duża. Paliwo może wyciekać nawet po zamknięciu wtryskiwacza – powoduje to m.in. dymienie na siwo. Koszt końcówek CR waha się od 150 do 250 zł.

Common rail to najpopularniejszy system w dieslach aut osobowych

Obecnie system wtryskowy common rail zdominował silnik Diesla aut osobowych – zanim zaczęła obowiązywać norma czystości spalin Euro V, rywalizowały z nim jeszcze pompowtryskiwacze. Zasada działania jest prosta. Wstępna pompa paliwowa (elektryczna) podaje paliwo do pompy wysokiego ciśnienia.

Po przejściu przez pompę paliwo pod wysokim ciśnieniem trafia do zasobnika, czyli listwy common rail, z którą połączony jest każdy wtryskiwacz. Wtrysk następuje pod wpływem impulsu elektrycznego, którym uruchamia magnes lub materiał piezoelektryczny.

Wtryskiwacze dzieli się na klasyfikowane lub nowsze, którym nadaje się kod IMA. Dzięki temu sterownik silnika „wie”, jaki powinien być czas otwarcia wtryskiwacza, by uzyskać wymaganą w danej chwili dawkę. Kody IMA otrzymują również wtryskiwacze po regeneracji. Nowoczesne urządzenia testujące nadają go automatycznie, co uniemożliwia oszustwa.

Niezbędny jest precyzyjny sprzęt

Do naprawy nowoczesnych układów wtryskowych niezbędny jest bardzo precyzyjny sprzęt. Natomiast niektóre firmy próbują tego, używając kilkunastoletnich, przestarzałych maszyn. Oczywiście laikowi trudno jest ocenić przydatność maszyn w warsztacie, zwłaszcza że wcale nie musi ich widzieć. Na ogół warto z dystansem podchodzić do najtańszych ofert.

Jeśli jakaś firma oferuje regenerację wtryskiwacza tylko za 150 zł, istnieje uzasadnione ryzyko, że użyje do tego nieoryginalnych części o wątpliwej trwałości. Niestety, nasz test pokazał, że płacąc więcej, też można zostać oszukanym. Aby tego uniknąć, lepiej korzystać z usług warsztatów autoryzowanych przez głównych producentów układów wtryskowych.

Wymogi autoryzacji narzucają im odpowiednie standardy i używanie nowoczesnych maszyn. Poza tym można liczyć na to, że ich wiedza jest stale aktualizowana, dzięki łatwiejszemu dostępowi do dokumentacji producentów.

Zdaniem eksperta

Ważne jest doświadczenie i maszyny

Wtryskiwacz common rail po profesjonalnej naprawie powinien mieć parametry nowej części i taką samą trwałość. Niestety, nie każdy warsztat dysponuje odpowiednimi maszynami i wystarczającą wiedzą. Nowoczesne układy wtryskowe najlepiej naprawiać w autoryzowanych serwisach, które używają oryginalnych części i stosują się do zalecanych przez producentów technologii napraw. Ponadto muszą one dbać o najwyższą jakość wykonywanych usług.

Tomasz Miluskispecjalista techniczny Bosch

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 48/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. wrażenia z jazdy Oplem Insignią Country Tourer; wyprzedaże 2017 - poradnik kupującego; porównanie kompaktowych SUV-ów z silnikami benzynowymi; testy BMW 530d Touring i Hyundaia i30 N Performance; akumulator przed zimą; youngtimer po sezonie; Kia cee'd z drugiej ręki; Top 7: klasa średnia w cenie ok. 25 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~wtryski mielewczyk reda Użytkownik anonimowy
~wtryski mielewczyk reda :
No photo ~wtryski mielewczyk reda Użytkownik anonimowy
Szlag mnie trafia, gdy regeneruję wtryskiwacze i oddaję je klientowi a ten odmawia nawet płukania układu paliwowego. Zakłada na własną rękę wtryski do zabrudzonego opiłkami i innym syfem układu. Potem zgłasza się taki delikwent z pretensjami, że mu wtryski nie działają. Ludzie nie pojmują, że opiłki (najczęściej z uszkodzonej pompy) dostają się do układu paliwowego stopniowo i powoli drążąc powiększają kanaliki wtryskiwacza a niektóre blokują. Pompa łuszczy się co raz bardziej i opiłków jest więcej i są większe. Po regeneracji wtrysk jest jak nowy - otwory mają fabryczne parametry a w układzie... "latają" opiłki tak wielkie, że aż widoczne gołym okiem.
PO REGENERACJI KONIECZNIE TRZEBA WYPŁUKAĆ CAŁY UKŁAD PALIWOWY - nie tylko bak ale i przewody (najlepiej wymienić wszystkie gumowe i plastykowe elementy). Jeżeli w paliwie znalezione opiłki KONIECZNIE NAPRAWIĆ LUB WYMIENIĆ NA SPRAWNĄ POMPĘ WTRYSKOWĄ, bo wtryski ulegną uszkodzeniu bardzo szybko.
Regeneracja na oryginalnych częściach i na sprzęcie producenta - a tak tylko robię - to nie jest mały wydatek, ale się opłaca. Opłaca się jednak tylko pod warunkiem, że zadba się o cały układ, bo inaczej pieniądze trafią w błoto.
Nie dajcie się nabrać na warsztatowe metody. - Common Rail to mechanika precyzyjna, której młotkiem i przecinakiem na kowadle nie naprawisz! To co można było robić ze starymi dieslami, teraz nie ma racji bytu.
6 lip 16 09:39 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Aris Użytkownik anonimowy
~Aris :
No photo ~Aris Użytkownik anonimowy
Pierdzielicie Hipolicie... miałem Peugeota 406, 300 tyś. przebiegu i nie wiedziałem, co to usterka wtryskiwaczy i pompy. Wszystko działało jak w zegarku, chociaż miało na imię BOSCH.
27 maja 15 08:30 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Ja regenerowalem wtryski do d4d w mojej ravce. Firm jest teraz sporo, wzialem jedna z najblizszych w mojej okolicy http://www.hoffman.auto.pl Spotkalem sie z roznymi opiniami ale to jak w kazdej branzy. Zrobilem juz 30 tys km i jak narazie odpukac. Za to w peugeocie mojej zony zaczyna sie cos dziac i szukam info czy to aby nie ta sama usterka .
28 maja 15 19:27 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~auto perfekt Łódz Użytkownik anonimowy
~auto perfekt Łódz :
No photo ~auto perfekt Łódz Użytkownik anonimowy
do pompowtryskiwaczy to tylko Bosch w Stalowej Woli http://wwwregeneracjapompowtryskiwaczy.pl lub http://www.wtryskiwacz.com
13 wrz 15 20:13 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olk Użytkownik anonimowy
~olk
No photo ~olk Użytkownik anonimowy
do ~maxi:
No photo ~maxi Użytkownik anonimowy
2 lip 14 22:51 użytkownik ~maxi napisał
czy słyszał ktoś o firmie nscarparts.co.uk oni regenerują wtryskiwacze i pompy na dużą skale
nie trzeba szukac az tak daleko. W Polsce są serwisy które regeneruja wtryski. Najgorzej jest z denso- temat znam bo sam miałem z takimi problem. Okazuje sie ze nie w kazdym serwisie je naprawiaja. Polecam serwis braci Poletyło
25 wrz 14 16:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maxi Użytkownik anonimowy
~maxi :
No photo ~maxi Użytkownik anonimowy
czy słyszał ktoś o firmie nscarparts.co.uk oni regenerują wtryskiwacze i pompy na dużą skale
2 lip 14 22:51 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Igor Nisko Użytkownik anonimowy
~Igor Nisko :
No photo ~Igor Nisko Użytkownik anonimowy
Również robiłem wtryski w Bosch Service w Stalowej Woli i krótko powiem serwis godny zaufania.
13 mar 16 14:19 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~auto mechanik Użytkownik anonimowy
~auto mechanik :
No photo ~auto mechanik Użytkownik anonimowy
Bosch Sevice www.wtryskiwacz.com specjalisci od wtryskiwaczy i pomp Common Rail
19 kwi 15 15:12 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Karol88 Użytkownik anonimowy
~Karol88 :
No photo ~Karol88 Użytkownik anonimowy
Mega dobry serwis Boscha jest faktycznie w Stalowej Woli u Pawlika na na ul. KEN. Specjaliści w swojej dziedzinie bez dwóch zdań. Sprawdzone na swoim przykładzie.
23 lis 16 17:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rail Użytkownik anonimowy
~Rail :
No photo ~Rail Użytkownik anonimowy
W Polsce jest kilka firm, które dobrze serwisują wtryski, trzeba tylko trochę poszukać, mi to zajęło parę ładnych dni. Ja akurat wybrałem Turbo Centrum.
Wtryski zregenerowali bardzo dobrze, jestem zadowolony. Mają swoją stronkę, można sobie zobaczyć ich ofertę.
13 maja 15 07:20 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Naprawa wtryskiwaczy Common Rail

W laboratorium Boscha sprawdziliśmy stan wtryskiwacza, który później miał trafić do naprawy. Wartość przelewu i wydatek dalece odbiegały od dopuszczalnych norm.

Naprawa wtryskiwaczy Common Rail (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego