Kojarzysz to uczucie? Patrzysz na coś i w myślach mówisz do siebie: Już to gdzieś chyba widziałem, tylko gdzie to było? Podobnie może być, gdy spojrzysz na nowego Nissana X-Traila. Przyglądasz się i wiesz, że znasz już tę stylistykę. Nie mylisz się, bo SUV Nissana jest podobny do mniejszego brata, czyli Qashqaia drugiej generacji.
Większe rozmiary X-Traila nie popsuły kompozycji, gdyż – podobnie jak mniejszy model – ten samochód zgrabnie wygląda. Duże gabaryty docenicie po wejściu do auta. Przestronność jest wystarczająca także wtedy, gdy samochodem podróżują wysokie osoby. Dotyczy to jednak dwóch pierwszych rzędów siedzeń. W trzecim, za który trzeba dopłacić 4000 zł, wygodnie będzie co najwyżej dzieciom, tyle że taka sytuacja jest typowa dla większości 7-osobowych SUV-ów. Dodatkowym atutem X-Traila okazuje się odpowiednie wyprofilowanie foteli – nawet po długiej podróży nie odczuwa się nadmiernego zmęczenia.
Nissan X-Trail jest nie tylko przestronny, lecz także praktyczny. Siedzenia drugiego rzędu są składane i przesuwane, a oparcie ma regulowany kąt ustawienia. Z kolei podłogę bagażnika można zamocować na trzech różnych poziomach lub ustawić jej część w pionie – to zapobiega przesuwaniu się mniejszych bagaży. Dodajmy, że w tak różnorodnej konfiguracji nie przeszkadza trzeci rząd siedzeń. Pojemność kufra zależy oczywiście od ustawienia foteli. Jeżeli na pokładzie podróżuje siedem osób, to wtedy na walizki, a raczej walizeczki, zostaje zaledwie 265 l. Z kolei, gdy w podróż wybierze się maksymalnie pięciu pasażerów, do dyspozycji będzie już imponujące 550 l, natomiast maksymalne powiększenie części ładunkowej zmienia auto w małego dostawczaka, bo można nim wówczas przewieźć aż 1982 l.
O ile możliwości transportowe X-Traila docenią nawet wymagający kierowcy, o tyle osiągi zaakceptują przede wszystkim osoby, które nie spodziewają się rewelacyjnych przyspieszeń. Pod maską pracuje 130-konny diesel, który wprawdzie pozwala na sprawną jazdę, ale nie ma co liczyć na oszałamiające osiągi – „setkę” uzyskuje się po 11,3 s. Poza tym trzeba pamiętać o tym, że w dolnym zakresie prędkości obrotowych jednostka nie ma wystarczającego wigoru. To z kolei oznacza, że każde wyprzedzanie musi być poprzedzone dużą redukcją. Na szczęście nie jest to przykra konieczność, bo skrzynia biegów działa precyzyjnie. Przy okazji przekonaliśmy się, że jazda na podwyższonych obrotach nie musi być okupiona wysokim spalaniem. W trakcie testu auto spaliło średnio tylko 6,2 l/100 km.
Napęd 4x4 czy też możliwość zablokowania go na stałe nie czynią z Nissana X-Traila prawdziwej terenówki, ale na łatwych bezdrożach auto poradzi sobie bez problemu. Tym bardziej że pomocą służy imponujący jak na SUV-a prześwit 210 mm. Z kolei w trakcie szybkiej jazdy po ulicach warto pamiętać, że samochód ma miękko zestrojone zawieszenie, dlatego też dynamiczne pokonywanie krętych odcinków drogi nie jest jego żywiołem.
Nasza opinia
Osiągi są wystarczające, funkcjonalność i przestronność okazują się wręcz rewelacyjne, za to cena – zdecydowanie za wysoka. Na szczęście do końca marca można kupić X-Traila z 2014 roku, który w bogatej wersji Tekna, jak testowany model, kosztuje 141 900 zł.
Dane techniczne
Nissan X-Trail | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 130/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 265-1982 |
Opony testowanego auta (p; t) | 225/65 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 |
Emisja CO2 (g/km) | 139 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4643/1820/1695 |
Pomiary testowe
Nissan X-Trail | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,4 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,0 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1675/485 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 37,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,2 l/100 km |
Gwarancja i ceny
Nissan X-Trail | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 159 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 167 100 zł |