Polski Fiat 125p – pięćdziesiąte urodziny

5 paź, 13:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Czy wiecie, ile lat produkowano Fiata 125p? I ile egzemplarzy zjechało z taśm warszawskiej FSO. Do ilu krajów eksportowano ten model, ile kosztował za dolary, co to był Jamnik?

Zbliża się 50. rocznica rozpoczęcia produkcji PF 125p, wzrasta zainteresowanie tym autem – już jako klasykiem. W Krakowie w Muzeum Inżynierii Miejskiej można obejrzeć wystawę poświęconą Fiatowi 125p. Warto przy okazji przypomnieć ciekawe fakty związane z tym modelem.

Rozpoczęcie produkcji: 50 lat temu, 28 listopada 1967 r. w warszawskiej FSO. Dwa lata wcześniej, w grudniu 1965 r. podpisano umowę licencyjną z Fiatem. Model 125p powstał jako hybryda – „dawcą organów" był przestarzały już wówczas Fiat 1300/1500 oraz nowy model 125.

Fiat 1500 i 125 Special – dawcy organów dla modelu 125p Fiat 1500 i 125 Special – dawcy organów dla modelu 125p Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

W 1967 r. w FSO powstało zaledwie 75 sztuk PF 125p. Dziś są to najdroższe i najbardziej poszukiwane przez kolekcjonerów klasyki. W drugim roku produkcji, z taśm FSO zjechało 7101 egz. Fiatów 125p.

Gdy rozpoczynano produkcję, nikt nie przypuszczał, że Polski Fiat zostanie rekordzistą. Model powstawał w FSO w latach 1967-91, a więc przez 24 lata.

W sumie zbudowano 1 milion 445 tys. 699 egzemplarzy, z czego 874 966 trafiło na eksport. Tu potrzebne jest uściślenie – za granicę wyjechało 586 376 sztuk PF 125p. W tzw. eksporcie wewnętrznym sprzedano 288 590 szt.

Co to był eksport wewnętrzny? Sprzedaż w kraju, ale za dolary i inną twardą walutę. W latach 60., 70., 80. samochodów nie kupowało się jak teraz – w salonach dilerów, tylko zdobywało lub załatwiało, np. na talony. Kto miał dolary, marki czy inną zachodnią walutę mógł kupić samochód od ręki.

Ile kosztował PF 125p za dolary? Majątek, jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnia pensja wynosiła 20-30 dolarów.

Przykład: produkowane od 1972 r. kombi w 1976 r. kosztowało ok. 2 tys. dolarów. Dziś byłoby bardzo tanie, wówczas 2 tys. dolarów to była równowartość 80 średnich pensji.

Wprowadzony w 1975 roku PF 125p MR75 (unowocześniony, miał zmienione 1500 elementów) kosztował 1900 dolarów – była to równowartość ok. 75 średnich pensji.

Polski Fiat 125p MR75 Polski Fiat 125p MR75 Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Z czasem duże Fiaty stawały się bardziej dostępne, ale nadal bardzo drogie – np. model 1500 C wprowadzony w 1983 r. (ze zubożonym wyposażeniem) kosztował 454 tys. zł – ok. 35 średnich pensji. Była to cena oficjalna, na giełdach nowy samochód można było sprzedać za sumę dwukrotnie większą od ceny oficjalnej.

Najdroższym Fiatem, jaki powstawał w FSO, był model 131 Mirafiori. W FSO „montowano" ten model w latach 1975-81. Cudzysłów jest uzasadniony – montaż był uproszczony, do fabryki przyjeżdżały z Włoch prawie gotowe egzemplarze. W 1973 r. Fiat 131 Mirafiori kosztował 2500 dolarów – była to równowartość 100 miesięcznych pensji.

Fiat 131 Mirafiori Fiat 131 Mirafiori Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Gdzie eksportowano Fiata 125p? Do 77 krajów na całym świecie. Najwięcej do Jugosławii – 114,5 tys. (w ten sposób spłacaliśmy części do 125p otrzymywane od Zastavy). Do Czechosłowacji trafiło 82,6 tys., na Węgry 67,8 tys.

PF 125p eksportowano także do krajów zachodnich – najwięcej do W. Brytanii – 48,3 tys., do Francji wysłano 27,6 tys., do Grecji 14,6 tys., do Finlandii 11,5 tys., do Belgii 10,8 tys., do RFN (czyli do zachodnich Niemiec) – 8,8 tys.

Polski Fiat 125p pojawiał się także w odległych i egzotycznych krajach. Do Egiptu trafiło 21,7 tys., do Kolumbii 14,8 tys., do Iraku 13 tys., do Chin – 11,8 tys.

A ile PF 125p wyeksportowano do ZSRR? Zaskakująco mało, bo zaledwie... 23 sztuki. Rosjanie mieli swoją Ładę, na licencji Fiata i naszymi Fiatami nie byli zainteresowani.

Gdzie trafiły pojedyncze sztuki Fiatów z Żerania? Do Hongkongu – 3 sztuki, na Mali dotarły 4, tyle samo pojawiło się w Gwinei. Mieszkańcy Fidżi mieli okazję podziwiać 5 egzemplarzy PF 125p, do Japonii wyeksportowano 8 egzemplarzy, a do USA – 12 sztuk. Ciekawe, czy w wymienionych krajach zachował się do dziś choćby jeden egzemplarz Polskiego Fiata?

A teraz odpowiedź na pytanie postawione w tytule: co to był Jamnik?

Nie chodzi wcale o psa. Była to przedłużona wersja PF 125p – rozstaw osi wynosił 3400 mm. Nadwozie było 6-drzwiowe, powstało poprzez zespawanie dwóch karoserii. Jamniki wyprodukowano w 1974 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSO. Powstało 7 egzemplarzy w wersji kombi i ok. 70 limuzyn. Jamniki używane były m.in. przez biuro turystyczne Orbis do obwożenia gości po Warszawie. Jednym z egzemplarzy kabrio (zachowanym do dziś) w 1979 r. był wożony papież Jan Paweł II w czasie pierwszej pielgrzymki do Polski. Ten egzemplarz można obejrzeć na wystawie w Krakowie.

Fiat 125p Long – Jamnik Fiat 125p Long – Jamnik Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

W galerii zdjęcia Fiatów 125p z wystawy w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (czynna do końca 2017 r.)

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Fiat 125p – 50-lecie

Fiat 125p MR75. Zmieniono w nim 1500 elementów

Polski Fiat 125p – pięćdziesiąte urodziny (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego