Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.584.744.482.10
Najdrożej4.994.914.992.29

Polski Fiat 125p – pięćdziesiąte urodziny

29 lis, 00:00

Czy wiecie, ile lat produkowano Fiata 125p? I ile egzemplarzy zjechało z taśm warszawskiej FSO. Do ilu krajów eksportowano ten model, ile kosztował za dolary, co to był Jamnik?

Udostępnij
0
Skomentuj

50. rocznica rozpoczęcia produkcji PF 125p to dobra okazja, aby przypomnieć ten model, od lat wzrasta zainteresowanie tym autem – już jako klasykiem. W Krakowie w Muzeum Inżynierii Miejskiej do końca grudnia 2017 można obejrzeć wystawę poświęconą Fiatowi 125p.

Oto historia Fiata 125p w pigułce: rozpoczęcie produkcji: 50 lat temu, 28 listopada 1967 r. w warszawskiej FSO. Dwa lata wcześniej, w grudniu 1965 r. podpisano umowę licencyjną z Fiatem. Model 125p powstał jako hybryda – „dawcami organów" były przestarzały już wówczas Fiat 1300/1500 oraz nowy model 125.

Fiat 1500 i 125 Special – dawcy organów dla modelu 125p Fiat 1500 i 125 Special – dawcy organów dla modelu 125p Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

W 1967 r. w FSO powstało zaledwie 75 sztuk PF 125p. Dziś są to najdroższe i najbardziej poszukiwane przez kolekcjonerów klasyki. W drugim roku produkcji, z taśm FSO zjechało 7101 egz. Fiatów 125p.

Gdy rozpoczynano produkcję, nikt nie przypuszczał, że Polski Fiat zostanie rekordzistą. Model powstawał w FSO w latach 1967-91, a więc przez 24 lata.

W sumie zbudowano 1 milion 445 tys. 699 egzemplarzy, z czego 874 966 trafiło na eksport. Tu potrzebne jest uściślenie – za granicę wyjechało 586 376 sztuk PF 125p. W tzw. eksporcie wewnętrznym sprzedano 288 590 szt.

Co to był eksport wewnętrzny? Sprzedaż w kraju, ale za dolary i inną twardą walutę. W latach 60., 70., 80. samochodów nie kupowało się jak teraz – w salonach dilerów, tylko zdobywało lub załatwiało, np. na talony. Kto miał dolary, marki czy inną zachodnią walutę mógł kupić samochód od ręki.

Ile kosztował PF 125p za dolary? Ok. 2 tys. dolarów. Majątek, jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnia pensja wynosiła 20-30 dolarów.

Przykład: produkowane od 1972 r. kombi w 1976 r. kosztowało ok. 2 tys. dolarów. Dziś byłoby bardzo tanie, wówczas 2 tys. dolarów to była równowartość 80 średnich pensji.

Wprowadzony w 1975 roku PF 125p MR75 (unowocześniony, miał zmienione 1500 elementów) kosztował 1900 dolarów – była to równowartość ok. 75 średnich pensji.

Polski Fiat 125p MR75 Polski Fiat 125p MR75 Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Z czasem duże Fiaty stawały się bardziej dostępne, ale nadal bardzo drogie – np. model 1500 C wprowadzony w 1983 r. (ze zubożonym wyposażeniem) kosztował 454 tys. zł – ok. 35 średnich pensji. Była to cena oficjalna, na giełdach nowy samochód można było sprzedać za sumę dwukrotnie większą od ceny oficjalnej.

Najdroższym Fiatem, jaki powstawał w FSO, był model 131 Mirafiori. W FSO „montowano" ten model w latach 1975-81. Cudzysłów jest uzasadniony – montaż był uproszczony, do fabryki przyjeżdżały z Włoch prawie gotowe egzemplarze. W 1973 r. Fiat 131 Mirafiori kosztował 2500 dolarów – była to równowartość 100 miesięcznych pensji.

Fiat 131 Mirafiori Fiat 131 Mirafiori Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Gdzie eksportowano Fiata 125p?

Do 77 krajów na całym świecie. Najwięcej do Jugosławii – 114,5 tys. (w ten sposób spłacaliśmy części do 125p otrzymywane od Zastavy). Do Czechosłowacji trafiło 82,6 tys., na Węgry 67,8 tys.

PF 125p eksportowano także do krajów zachodnich – najwięcej do W. Brytanii – 48,3 tys., do Francji wysłano 27,6 tys., do Grecji 14,6 tys., do Finlandii 11,5 tys., do Belgii 10,8 tys., do RFN (czyli do zachodnich Niemiec) – 8,8 tys.

Polski Fiat 125p pojawiał się także w odległych i egzotycznych krajach. Do Egiptu trafiło 21,7 tys., do Kolumbii 14,8 tys., do Iraku 13 tys., do Chin – 11,8 tys.

A ile PF 125p wyeksportowano do ZSRR? Zaskakująco mało, bo zaledwie... 23 sztuki. Rosjanie mieli swoją Ładę, na licencji Fiata i naszymi Fiatami nie byli zainteresowani.

Gdzie trafiły pojedyncze sztuki Fiatów z Żerania? Do Hongkongu – 3 sztuki, na Mali dotarły 4, tyle samo pojawiło się w Gwinei. Mieszkańcy Fidżi mieli okazję podziwiać 5 egzemplarzy PF 125p, do Japonii wyeksportowano 8 egzemplarzy, a do USA – 12 sztuk. Ciekawe, czy w wymienionych krajach zachował się do dziś choćby jeden egzemplarz Polskiego Fiata?

A teraz odpowiedź na pytanie postawione w tytule: co to był Jamnik?

Nie chodzi wcale o psa. Była to przedłużona wersja PF 125p – rozstaw osi wynosił 3400 mm. Nadwozie było 6-drzwiowe, powstało poprzez zespawanie dwóch karoserii. Jamniki wyprodukowano w 1974 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSO. Powstało 7 egzemplarzy w wersji kombi i ok. 70 limuzyn. Jamniki używane były m.in. przez biuro turystyczne Orbis do obwożenia gości po Warszawie. Jednym z egzemplarzy kabrio (zachowanym do dziś) w 1979 r. był wożony papież Jan Paweł II w czasie pierwszej pielgrzymki do Polski. Ten egzemplarz można obejrzeć na wystawie w Krakowie.

Fiat 125p Long – Jamnik Fiat 125p Long – Jamnik Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

W galerii zdjęcia Fiatów 125p z wystawy w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (czynna do końca 2017 r.)

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Fiat 125p – 50-lecie

Fiat 125p MR75. Zmieniono w nim 1500 elementów

Polski Fiat 125p – pięćdziesiąte urodziny (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego