Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.96
Średnio4.604.744.482.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze

20 gru 16 13:03

W latach 60. Porsche 911 S było najbardziej rasowym niemieckim autem. W Anglii tę rolę pełnił Jaguar E-Type

Udostępnij
0
Skomentuj

W latach 60. całym światem wstrząsnęły dwa seksistowskie dzieła. Pierwsze z nich to gitarowe riffy w piosence zespołu Rolling Stones pt. „(I Can't Get No) Satisfaction”, a drugie… maska Jaguara E-Type’a. Gitarzysta Stonesów Keith Richards musiał komponować w półśnie. Okazuje się, że konstruktorzy Jaguara pracowali chyba w podobny sposób.

Falliczny kształt maski Jaguara jest wynikiem chłodnej matematycznej kalkulacji Malcolma Sayera, specjalisty od aerodynamiki. Przeniósł się on w 1948 roku z firmy lotniczej Bristol do Jaguara i był odpowiedzialny za stylistykę dwóch modeli, które zwyciężyły w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans – Jaguarów C-Type oraz D-Type. Wreszcie pojawił się poprzednik E-Type’a – Jaguar XK150. To wówczas ciężką ramową konstrukcję zastąpiono monokokiem z dwiema ramami pomocniczymi. Z tyłu zawieszenie połączono z tarczowymi hamulcami, które zostały umieszczone w środku. Pod maską pracował 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3,8 litra. Jednostka o długim skoku była konstrukcją, która liczyła już 22 lata.

Występujący w naszym porównaniu Jaguar to najbardziej pożądany model. To auto z pierwszej serii, w butelkowym zielonym kolorze. Zapiera dech w piersiach. Można usiąść koło niego i podziwiać tę stylistykę bez końca. Lepiej chyba jednak chwycić kluczyk i przejechać się tym modelem. Zanim się to jednak uda, trzeba się wykazać nieco gimnastycznymi umiejętnościami. Zatem najpierw siadamy na progu, prawą nogę przekładamy nad nim i pod drewnianą kierownicą, następnie przesuwamy się na skórzane siedzisko fotela i dopiero teraz możemy dołożyć lewą nogę. Kierowca siedzi niemal nad tylną osią tego smukłego pocisku.

Ciekawa jest historia debiutu Jaguara E-Type’a na salonie samochodowym w Genewie. Auto na tyle późno ukończono, że sir Norman Dewis, kierowca testowy firmy, nocą i we mgle pędził do Genewy, żeby zdążyć na salon. Kiedy przód auta był już na promie w Dover, tył nadal parkował w Coventry.

Dość już jednak tych dygresji. Przekręcamy kluczyk w stacyjce, następnie naciskamy klawisz „Start” i trzy gaźniki wypełniają się paliwem. Jednocześnie przez karoserię przechodzi wstrząs. Według amerykańskiej normy SAE Jaguar obiecywał moc 265 KM, uzyskiwaną z pojemności 3,8 litra. Według normy DIN oznacza to 210 KM. Do dyspozycji kierowcy jest moment obrotowy o wartości 378 Nm, osiągany przy 4000 obr./min.

Konkurujące z Jaguarem Porsche 911 S ma dyszący z tyłu 2-litrowy silnik typu bokser z wtryskiem paliwa, o mocy 170 KM. Porsche musi swoją moc wykrzyczeć. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 7200 obr./min, blisko granicy wytrzymałości ludzkiego słuchu. Jednak pod względem dynamiki niemiecki sportowiec wyraźnie ustępuje E-Type’owi. Porsche osiąga „setkę” po 9,7 s, podczas gdy w Jaguarze z taką samą prędkością pędzi się już po 7,4 s.

Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Pomimo tej różnicy Porsche jest pod pewnym względem idealnym przeciwnikiem dla Jaguara. Okazuje się bowiem, że w latach 60. każdy z tych modeli był najszybszym samochodem w swojej ojczyźnie, a poza tym oba pojazdy plasują się w podobnym przedziale cenowym. Dzięki temu można w łatwy sposób sprawdzić, gdzie wówczas robiono lepsze samochody sportowe – w Niemczech czy w Wielkiej Brytanii?

Jaguar osiąga prędkość maksymalną 240 km/h i dorównuje tym samym znacznie droższym supersportowcom w stylu Ferrari lub Astona Martina. Angielskim modelem jeździli prominenci (dzisiaj powiedzielibyśmy raczej: celebryci), tacy jak: Grace Kelly, Brigitte Bardot, Tony Curtis, Frank Sinatra czy… Keith Richards. Sam „il Commendatore” Enzo Ferrari uznał go za najpiękniejszy samochód na świecie. Dzisiaj jeden z egzemplarzy prezentuje się dumnie w Museum of Modern Art.

Jaguar E-Type dudni i mknie w kierunku horyzontu na naszym torze testowym, jakbyśmy byli na wyścigu w Le Mans. Jednocześnie samochód jest doskonałym kompromisem pomiędzy supersportowymi modelami a pojazdami turystycznymi – posiada klasyczne cechy gran turismo.

Porsche zachowuje się całkiem odmiennie. Nie dość, że jest głośne, to na dodatek źle prowadzi się je na wprost. W swojej wczesnej formie samochód nie nadawał się na długie podróże i w porównaniu z Jaguarem sprawia wrażenie o klasę mniejszego. Aczkolwiek trzeba przyznać, że siedzi się w nim całkiem wygodnie. Biodra są solidnie przytrzymywane przez porządne sportowe fotele. Stacyjka znajduje się oczywiście z lewej strony. Nie brakuje również tego, o czym zawsze pisali dziennikarze, czyli pięciu okrągłych wskaźników. Mówiąc krótko, wszystko jest jak należy.

Teraz zobaczymy, co te auta potrafią podczas próby w slalomie. Jaguar ma wprawdzie bardziej wyrafinowane zawieszenie, ale w tej konkurencji to Porsche jest górą. Wąskie, krótkie, zapewnia lepszą widoczność. Poza tym kierowca siedzi pośrodku, a nie – tak jak w Jaguarze – daleko, daleko z tyłu. Porsche jest poręczne i ma lepszą trakcję, ale jednocześnie okazuje się bardziej jadowite. Podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy tył zachowuje się niespokojnie, a tymczasem Jaguar nieustannie idealnie podąża w obranym kierunku.

Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

E-Type zasługuje również na uznanie z racji stylistyki wnętrza. Lotnicze przełączniki, dużo grubej skóry oraz zniewalająco piękna trzyramienna kierownica sprawiają, że wnętrze prezentuje się unikalnie. Stylistyka kokpitu „911-ki” to zupełne przeciwieństwo. Wykończenie w czarnym kolorze sprawia ponure wrażenie. W zamian za to w Porsche mamy dwa siedzenia z tyłu, które można wykorzystać jako miejsce na torby z zakupami lub do zawiezienia dzieci na lekcję tenisa. No dobrze, nie ma co ukrywać, że specyficzna pozycja za kierownicą oraz ustawione niemal pionowo pedały przypominają jazdę Garbusem.

Porsche nie poprzestało na tej generacji „911-ki”. Firma ulepszała ten model i każda następna odsłona była lepsza od poprzedniej. Jaguar produkował E-Type’a przez 14 lat (1961-75). Po wytworzeniu 72 529 sztuk samochód został zastąpiony przez model XJ-S.

Podsumowanie

Jaguar wygrywa z Porsche we wszystkich najważniejszych dyscyplinach, z wyjątkiem prowadzenia. Ponadto przewyższa go pod względem tak ważnych czynników, jak moc i komfort, a poza tym niższe są koszty zakupu angielskiego modelu. Porsche najlepiej sprawdza się jako samochód wyścigowy podczas szaleństw na torze. Z kolei dostojny E-Type to model, którym bez obaw można się wybrać w długą podróż. Poza tym konstruktorom Jaguara udało się zaprojektować znacznie ciekawsze i ładniejsze wnętrze. Pocieszeniem dla kierowców Porsche może być z kolei to, że mają do dyspozycji dodatkowe miejsca z tyłu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
E-Type 3.0 FHC to jak mam nadzieję tylko złośliwy chochlik „drukarski” choć z drugiej strony jeśli nie drukarski to czemu jeszcze tego nie poprawiono? Porsche 911 S był pewnie wówczas najbardziej rasowym autem niemieckim ale z pewnością takim nie był Jaguar XKE w Wielkiej Brytanii. Pominę milczeniem te 2 „seksistowskie” (sic!) dzieła z lat 60-tych bo takich było znacznie więcej i najczęściej bynajmniej seksistowskich (może lepiej byłoby aby autor pisał o „problematyce” gender i lbtgqwerty-iq miast o samochodach?) czy ten wieczny i tak już zgrany „ferment falliczny” przypisywany temu modelowi ale nie mogę pominąć tego „ciekawego” pasażu o tym, że konstruktorzy Jaguara pracowali chyba w półśnie. Napiszę krótko. Bezczelność. Zwłaszcza wobec wysiłku jaki w powstawanie tego samochodu ci ludzie włożyli. A Malcolm Sayer, panie Burchard (przypomniałem sobie, że nie zasługuje pan redaktor na dużą literę), w 1948 roku to akurat wyjechał do pracy jako wykładowca na Uniwersytecie Bagdadzkim, tak, w Iraku! I do Brytanii powrócił dopiero w 1950 roku. Stąd też nie mógł podjąć pracy w 1948 roku u Jaguara, jak pan napisał. Otóż Sayer trafił do Jaguara w 1951 roku. I nie panie redaktorze, to nie w poprzedniku Jaguara E czyli Jaguarze XK150 zastąpiono ciężką ramę nadwoziem samonośnym bowiem ten model jako de facto jedynie nieco wizualnie odmłodzona edycja wcześniejszych wersji a więc Jaguara XK120 i XK140 miała ową ciężką i przestarzałą ramę tak jak w 1948 roku (abstrahując przy tym od jej kosmetycznych zmian dokonanych wraz z pojawieniem XK140-ki). Więc to po prostu nieprawda. „Monokok” ma już swoją polską nazwę i jest to po prostu „nadwozie skorupowe” względnie „półskorupowe” a słowa „monokok” zwyczajnie nie ma no chyba że napiszemy je zgodnie z tym jak się je w świecie zapisuje czyli „monocoque”. „Monokokiem” zapisane bez cudzysłowu rozbawiło mnie do rozpuku. Czemu pan nie napisał „Sojer” (oczywiście bez cudzysłowu) tylko Sayer? Dziwne. Pierwszym modelem Jaguara który miał samonośne nadwozie zbudowane tak jak pan to niezdarnie opisuje (zresztą identycznie jak później E-Type), był Jaguar D-Type –także de facto poprzednik Jaguara XKE. …” Z tyłu zawieszenie połączono z tarczowymi hamulcami, które zostały umieszczone w środku”… -w środku? W środku czego? Zaiste ciekawy to opis hamulców „in board” jak określają to Anglosasi. A jak panu wyszły te 22 lata jednostki napędowej? Silnik 3,8 Litre pojawił się raptem w 1959 roku niemal równocześnie w Jaguarze XK150 i Jaguarze MkIX. A więc na 2 lata przed debiutem E-Type’a! Nawet jeśli chodziło panu ogólnie o jednostkę XK (co należałoby zaznaczyć bo to nie tożsame z 3.8 Litre) to miała ona wówczas na karku dopiero 13 lat! Trochę mnie śmieszy to pańskie stałe teraz powoływanie się na normę SAE (wiemy obaj o co chodzi) ale i tu panu nie wyszło. Tak rzeczywiście, E-Type 3,8 Litre miał według normy SAE (jak podawał producent!) 265 KM ale to bynajmniej nie odpowiadało 210 KM według normy DIN choć ta wartość zgadza się z grubsza jeśli chodzi o tę wersję silnika z trzema gaźnikami SU. Dziwne? Owszem ale nie wówczas, kiedy wiemy, że moc 265 KM (SAE gross) jaką podawał Jaguar była po prostu wyraźnie zawyżona. W rzeczywistości oscylowała wokół wartości ok 235-240 KM (SAE gross) co rzeczywiście mniej więcej odpowiada mocy 210 KM netto wg. DIN. Trudne? Owszem. Ale warto byłoby takie rzeczy wiedzieć kiedy się pisze artykuły w poważnym bądź co bądź periodyku. Jak pan sam pisze dalej o Aston Martinie to ma pan automatycznie odpowiedź na to jaki samochód był najbardziej rasowym brytyjskim autem tego typu o czym wspomniałem na początku tego komentarza. I tą klamrą zamknę już moją merytoryczną krytykę pańskiego artykułu.
25 gru 16 18:40 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
~Dave
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
do ~Khamsin:
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
25 gru 16 18:40 użytkownik ~Khamsin napisał
E-Type 3.0 FHC to jak mam nadzieję tylko złośliwy chochlik „drukarski” choć z drugiej strony jeśli nie drukarski to czemu jeszcze tego nie poprawiono? Porsche 911 S był pewnie wówczas najbardziej rasowym autem niemieckim ale z pewnością takim nie był Jagu
Przeczytałem tylko kilka pierwszych zdań i już wiem, żeś świr :-D
29 gru 16 12:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zWZLvXvqqyXazLNalTP Użytkownik anonimowy
~zWZLvXvqqyXazLNalTP :
No photo ~zWZLvXvqqyXazLNalTP Użytkownik anonimowy
bSSPkI http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
28 lis 18:22
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jEPCslKhws Użytkownik anonimowy
~jEPCslKhws :
No photo ~jEPCslKhws Użytkownik anonimowy
hsrhUF http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
19 maja 16:17
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Po prawie 2 miesiącach od mojego komentarza gdzie między innymi zwróciłem uwagę na ewidentny błąd co do pojemności silnika, nareszcie ktoś ten błąd w tytule poprawił. No i bardzo dobrze.
12 lut 18:15
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~you use disallowed a designer to make the style? Superb vocation! dddkdkdddbce Użytkownik anonimowy
~you use disallowed a designer to make the style? Superb vocation! dddkdkdddbce :
No photo ~you use disallowed a designer to make the style? Superb vocation! dddkdkdddbce Użytkownik anonimowy
you use disallowed a designer to make the style? Superb vocation! dddkdkdddbce
12 sty 18:51
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~Dave:
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
29 gru 16 12:46 użytkownik ~Dave napisał
Przeczytałem tylko kilka pierwszych zdań i już wiem, żeś świr :-D
No to wszystko jasne, nie? Gratuluję.
7 sty 15:48
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
~Daniel :
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
Ogolnie stare samochody mi sie nie podobaja, ale Jaguar jest o niebo ladniejszy w tym porownaniu. Wg mnie pierwszy lepszy samochod z lat 90 tych jest ladniejszy od tych obydwu. Zadnego z nich bym nie chcial nawet jakby kosztowaly 20 tys zl. 10 sekund do setki w Porsche ? To smiech, Pierwszy lepszy Focus jest szybszy, lepiej sie prowadzi, ma wiecej miejsca, mniej pali, jest ladniejszy. Te auta podobaja sie chyba tylko emerytom, a kupuja je handlarze, ktorzy licza ze na wzrost ich wartosci. Taka moja opinia
1 sty 17:53
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Raff Użytkownik anonimowy
~Raff :
No photo ~Raff Użytkownik anonimowy
Jag zdecydowania naj
30 gru 16 20:43
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze

W latach 60. Porsche 911 S było najbardziej rasowym niemieckim autem. W Anglii tę rolę pełnił Jaguar E-Type.

Porsche 911 S kontra Jaguar E-Type 3.8 FHC - tylko to, co najlepsze (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego