CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.195.324.992.32
Średnio5.405.575.242.54
Najdrożej5.996.195.992.99

Samodzielna wymiana paska rozrządu

11 sie 08 01:00

Za wymianę paska rozrządu w warsztacie trzeba zapłacić od 300 do kilku tys. zł – wszystko zależy od typu auta i silnika, pokazujmey krok po kroku na czym polega wymiana rozrządu

Z tego większość stanowią koszty robocizny. Można więc sporo zaoszczędzić, wykonując ją samodzielnie, ale jeśli zrobi się to źle, można uszkodzić silnik i stracić kilkakrotnie więcej!Co trzeba zrobić, aby tego uniknąć? Przede wszystkim osoba bez przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej nie powinna się tego podejmować. Szczególnie obsługa nowoczesnych silników wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, np. przy napinaniu paska. W niektórych przypadkach nie da się np. idealnie ustawić rozrządu bez specjalistycznych narzędzi.

Jeśli uważamy, że damy radę, warto się przygotować, np. zgromadzić dokumentację przedstawiającą położenie znaków – nie zawsze są jednakowe zasady. Przystępując do wymiany paska, trzeba pamiętać o tym, aby robić to, gdy silnik jest zimny, sprawdzić, czy osłona była szczelna i czy nie ma wycieków oleju, który negatywnie wpływa na jego trwałość.

Rada profesjonalisty: po wymianie paska należy ręcznie wykonać kilka pełnych obrotów wału korbowego, aby sprawdzić, czy nie ma w silniku kolizji i czy np. pasek się nie zsuwa. Podczas zakładania paska nie należy zbyt mocno go wyginać ani naciągać i czyścić środkami chemicznymi. Kluczową rolę odgrywa właściwe napięcie paska – przyda się doświadczenie lub specjalny przyrząd. Przy montażu trzeba uważać, aby niczego nie zostawić.

Błąd może spowodować zniszczenie silnika. Jedne z podstawowych zadań paska rozrządu to napęd wałków rozrządu oraz ich właściwe pozycjonowanie względem wału korbowego. Jeśli się zerwie lub przeskoczy o kilka zębów, zazwyczaj tłoki zderzają się z zaworami. Dzieje się tak w nowoczesnych jednostkach wielozaworowych, w starszych (2 zawory na cylinder) jest szansa, że silnik tylko przestanie pracować.

Efekty kolizji tłoków z zaworami bywają różne – od zgięcia zaworów do uszkodzenia silnika, które wyklucza jego naprawę (pęknięte tłoki, głowica, kadłub). W najlepszym przypadku i tak remont pochłonie kilkaset zł, w najgorszym przekroczy kilkanaście tys. zł. Błąd przy wymianie paska będzie miał takie same skutki, czasami nie od razu, ale po kilku tys. km.

Demontaż - Dostęp do paska rozrządu nie zawsze jest łatwy – w najgorszych przypadkach trzeba wyjąć silnik lub rozkręcić cały przód auta. Na szczęście zazwyczaj obchodzi się bez tego, ale nawet wtedy, zanim przystąpimy do wymiany paska rozrządu, trzeba zdemontować co najmniej kilka elementów.

Pierwszym krokiem jest odłączenie akumulatora. Potem przed uniesieniem auta trzeba poluzować śruby koła (tylko silniki ustawione poprzecznie). Następnie samochód ustawiamy na kobyłkach, demontujemy nadkole, po czym zdejmujemy pasek napędu alternatora. Teraz najlepiej zablokować koło zamachowew celu odkręcenia koła pasowego.Zdjęcie osłony - Na "drodze" do paska możemy natknąć się na poduszki silnika. Zanim je odkręcimy, należy podeprzeć motor, dobrze jest też odłączyć układ wydechowy (sztywne połączenie może się poluzować). Teraz demontujemy osłonę paska i przechodzimy do wymiany. Postarajmy się segregować śruby, aby się nie pomieszały.

Blokada rozrządu - Jeśli nie chcemy popełnić błędu przy ustawianiu rozrządu, powinniśmy go zablokować przy pomocy specjalnych narzędzi. Sposoby są różne w zależności od modelu. Zdjęcia przedstawiają silnik 2.2 HDI, w którym najpierw, stosując specjalny trzpień, blokujemy w odpowiednim położeniu wał korbowy, później wałek rozrządu.

Kontrola części - W dieslach trzeba też we właściwym położeniu zablokować pompę wtryskową (w Cammon Railu nie ma to znaczenia). Potem bez obaw można zdjąć stary pasek. Rolki bezwzględnie wymieniamy na nowe. Stan pompy wody weryfikujemy (chyba że producent zaleca wymianę) – jeśli nie cieknie i nie ma luzu, można ją zostawić.

Narzędzia - Oprócz kompletu kluczy (w tym klucza dynamometrycznego) czasem niezbędny okazuje się specjalistyczny zestaw lub ściągacz. Ich ceny dla amatora są za wysokie (od 200 do 1000 zł), jednak zamiast je kupować, można je spróbować wypożyczyć. Usługę taką (za około 10 proc. wartości) oferują niektóre sklepy z narzędziami, np.: www.autonarzędzia.pl.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Mark Użytkownik anonimowy
~Mark :
Brak zdjęcia ~Mark Użytkownik anonimowy
rozrząd Rozbój w biały dzień jeżeli chodzi o wypożyczanie narzędzi
Kiedyś nie było żadnych kluczy dynamometrycznych i ludzie sobie radzili - trochę doświadczenia i wyobraźni. Wymiana paska przy prostym silniku jest łatwa i każdy może sobie poradzić - chyba że nie chce sobie brudzić rąk.
18 wrz 13 08:16 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1      IP: 82.139.165.210
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~niki Użytkownik anonimowy
~niki
Brak zdjęcia ~niki Użytkownik anonimowy
do ~miki:
Brak zdjęcia ~miki Użytkownik anonimowy
27 paź 13 20:02 użytkownik ~miki napisał:
A później kupuję używany samochód, w którym wszystko jest dokręcane "na oko". Pogratulować wiedzy i pomysłów.
gwinty i śruby się naciągają i rozciągają więc jak nie wymienisz śrub to se klucz dyno wsadź w ... bagażnik używanego samochodu który kupiłeś.
17 gru 13 14:04
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 178.36.57.234
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~miki Użytkownik anonimowy
~miki
Brak zdjęcia ~miki Użytkownik anonimowy
do ~Mark:
Brak zdjęcia ~Mark Użytkownik anonimowy
18 wrz 13 08:16 użytkownik ~Mark napisał:
rozrząd Rozbój w biały dzień jeżeli chodzi o wypożyczanie narzędzi
Kiedyś nie było żadnych kluczy dynamometrycznych i ludzie sobie radzili - trochę doświadczenia i wyobraźni. Wymiana paska przy prostym silniku jest łatwa i każdy może sobie poradzić - chyb
A później kupuję używany samochód, w którym wszystko jest dokręcane "na oko". Pogratulować wiedzy i pomysłów.
27 paź 13 20:02
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1      IP: 159.205.142.35
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej