CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.704.904.682.35
Średnio4.935.114.872.52
Najdrożej5.375.765.222.89

Szkoda całkowita - czyli jak nie dać się oskubać?

14 maja 08 01:00

Choć system obowiązujących od niedawna przepisówubezpieczeniowo-recyklingowych jest dla kierowców rozbitych aut i takskrajnie niekorzystny, niektórzy ubezpieczyciele próbują nas okraśćdodatkowo

Niszczysz dobre, jeżdżące auto w wypadku spowodowanym przez innego kierowcę i dostajesz z jego OC pieniądze, które nie wystarczą ani na podobne auto, ani na naprawę starego. Musisz teżpozbyć się uszkodzonego auta w całości, a jeśli sprzedasz je na części, zapłacisz karę!

Otóż po pierwsze, nie mamy prawa wyrejestrować samochodu, dopóki nie zostanie on oficjalnie zlikwidowany, a póki jest zarejestrowany, trzeba płacić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Nie zapłacimy ubezpieczenia - zapłacimy karę.

Po drugie, oficjalnie zlikwidować auto można tylko poprzez oddanie go do stacji demontażu pojazdów, a ta ma prawo za każdy brakujący kilogram auta zażądać od nas nawet 10 zł!

Jeśli nie zapłacimy - nie wyrejestrujemy auta

Tak restrykcyjne przepisy dotyczące recyklingu wprowadzono po to, aby pozwolić na dodatkowy zarobek właścicielom stacji złomujących pojazdy,a posiadaczom rozbitych samochodów ograniczyć możliwość handlowania dobrymi jeszcze silnikami, skrzyniami biegów, itp.

Nasz uszkodzony, alew miarę kompletny samochód jest po prostu obowiązkową zapłatą za złomowanie. Tym niemniej, jeśli chcemy za zniszczone auto dostać tyle ile jest oficjalnie warte i pozbyć się kłopotu, będzie to łatwe.

Jeśli nie wiemy, co zrobićz tym, co zostało z auta, od ubezpieczyciela być może dostaniemy adres firmy skupującej pozostałości lub instrukcję, co robić. Prawnicy zajmujący się ubezpieczeniami twierdzą, że jeśli wraku nie da się sprzedać firmie rekomendowanej przez ubezpieczyciela za kwotę określoną w wycenie, to ubezpieczyciele bez protestu dopłacają brakującą kwotę. W sumie po sprzedaży wraku i odbiorze pieniędzy z kasy ubezpieczyciela dostaniemy tyle ile warte było auto przed wypadkiem według oficjalnego cennika.

Uwaga! Kombinują!

Niestety, cenniki te wyceniają stare auta na śmieszne kwoty, często nieodzwierciedlające rzeczywistej wartości pojazdu. Na szczęście, nie zawsze musimy się zgodzić na stwierdzenie szkody całkowitej.Jeśli szkoda likwidowana jest z OC sprawcy, ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć całkowity koszt naprawy, jeśli jej koszt nie przekracza 100 proc. wartości auta i jest ona technicznie możliwa.

Czytelnicy ciągle zgłaszają nam, że niektórzy ubezpieczyciele bezprawnie zmuszają do pozbycia się auta, bo to im się bardziej opłaca niż zapłata za naprawę.Postanowiliśmy więc wybranych ubezpieczycieli postawić pod tablicą: w jakich sytuacjach orzekają szkodę całkowitą przy szkodach likwidowanych z OC.

"Szkoda całkowita jako propozycja bezspornej części odszkodowania jest przedstawiana klientowi, jeżeli maksymalny koszt naprawy pojazdu przekroczy 70 proc. wartości rynkowej". To cytat z - przyznajmy - pokrętnej odpowiedzi przedstawiciela PZU.

Czemu tak?

"Gdyby koszt naprawy przekroczył 70 proc.wartości pojazdu (np. 90 proc.), to gdyby klient otrzymał te 90 proc. i nie naprawił auta, tylko sprzedał je za 30 proc. wartości, wzbogaciłby się bezpodstawnie" - tak w skrócie wygląda stanowisko PZU. Te 70 proc. to ponoć wartość ukształtowana przez rynek. Bzdura!

Przyciśnięty do muru przedstawiciel PZU przyznał jednak, że jeśli właściciel uszkodzonego auta uprze się, że będzie je naprawiał, gdy koszt naprawy będzie wyższy niż 70 proc. (ale nie wyższy niż jego pełna wartość), to na podstawie faktur i oględzin naprawionego auta otrzyma tyle ile kosztowała naprawa. Czyli warto się kłócić! Jeśli jednak pogodzimy się ze szkodą całkowitą (lub nie mamy innego wyjścia), to możemy sprzedać wrak na aukcji (www.autoonline.pl) i gdy uzyskana cena będzie niższa niż wycena PZU, otrzymamy dopłatę.

Możemy też pomimo wzięcia pieniędzy "za szkodę całkowitą" naprawić auto i nim jeździć

W Warcie szkoda całkowita przy likwidacji szkody z OC występuje wtedy, gdy szacowane koszty naprawy przekroczą wartość pojazdu. Proste? Proste! A kiedy już mamy szkodę całkowitą i chcemy przy pomocy ubezpieczyciela pozbyć się wraku, otrzymamy listę firm, które odkupią go od nas zgodnie z wyceną ubezpieczyciela. Wniosek stąd: lepiej być poszkodowanym przez kierowcę ubezpieczonego w Warcie.

Jeśli chodzi o Link4, to według oświadczenia przedstawicieli firmy ubezpieczyciel ten nie kombinuje z procentami - płaci za naprawę do pełnej wartości auta, o ile jest ona technicznie możliwa. Nie ułatwia każdemu sprzedaży pozostałości, ale w sytuacjach udokumentowanych i uzasadnionych, gdy pozostałości te okażą się mniej warte niż wynika to z wyceny, dopłaca różnicę.W przypadku szkód likwidowanych z OC należy pamiętać, że ubezpieczyciel nie ustala żadnych warunków - są one takie same dla każdego!

Lista istotnych części pojazdu

Nadwozie lub rama z kabiną i nadwoziem fotele akumulator koła zawieszenie mosty napędowe silnik i skrzynia biegów układ hamulcowy układ kierowniczy układ wydechowy układ zasilania i zbiornik paliwa klimatyzacja układ chłodzenia elektronika (fabryczne zespoły pojazdu )instalacja gazowa, jeśli była zamontowana poduszki powietrzne

Co możesz zrobić z pozostałościami po szkodzie całkowitej

Naprawić nawet jeśli stwierdzono szkodę całkowitą, nie mamy obowiązku oddawać auta na złom. Zdarza się, że uszkodzenia są raczej powierzchowne, tyle że koszt profesjonalnej naprawy i tak przekracza wartość samochodu. Mamy prawo wziąć pieniądze, które proponuje ubezpieczyciel, a pozostałości naprawić samodzielnie lub w warsztacie i dalej autem jeździć.

Sprzedać w całości na złom

Możemy pozostałości auta sprzedać firmie zajmującej się skupem złomu albo osobie prywatnej - wybór należy do nas. Ale uwaga! Trzeba sprzedać uszkodzony samochódw całości, razem z kompletem dokumentów i ubezpieczeniem. Jeśli pozbędziemy się tylko części, a dokumenty wraz z ubezpieczeniem pozostawimy w szufladzie, będziemy co rok płacić obowiązkowe ubezpieczenie OC!

Sprzedać niektóre części

Do złomowania auta wystarczy, że przekażemy szkielet nadwozia ze znakami identyfikacyjnymi. Resztę możemy sprzedać osobno. Jednak jeśli wymontujemy z auta istotne elementy wyposażenia (np. silnik), stacja demontażu może pobrać od nas opłatę - maksymalnie 10 zł za każdy brakujący kilogram. Bezkarnie możemy wymontować tzw. nieistotne elementy, o ile pozostawimy co najmniej 90 proc. masy auta. Uwaga! 10 zł za kilogram to stawka maksymalna, którą możemy negocjować.

Kiedy można stwierdzić szkodę całkowitą?

Odszkodowanie z naszego AC

Wszystko zależy od warunków ubezpieczenia. Te są różne w zależności od ubezpieczyciela. Jeśli podpisując umowę wyraziliśmy zgodę, że szkodę całkowitą stwierdza się, gdy koszt naprawy przekracza 70 proc. wartości auta (a czasem nawet mniej), to trudno - sami zaakceptowaliśmy takie warunki. Kiedy wypłata? Zgodnie z umową zawartą z ubezpieczycielem. Zwykle w ciągu 30 dni.

Odszkodowanie z cudzego OC

Ubezpieczyciel ma obowiązek w całości pokryć koszt naprawy auta, jeśli jej koszt nie przekracza jego pełnej wartości. Obowiązują ogólne, ustawowe warunki, takie same u każdego ubezpieczyciela. Kiedy wypłata? Do 30 dni od zgłoszenia szkody. W przypadkach spornych niekwestionowaną część odszkodowania wypłaca się w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody.

Jak wyrejestrować?

Upewnij się w swoim wydziale komunikacji, które stacje demontażu mają prawo wydawać zaświadczenia o likwidacji auta niezbędne do wyrejestrowania. Nie mamy prawa, żeby wyrejestrować samochód, dopóki nie zostanie on oddany na złom.Dogadaj się z jedną ze wskazanych przez wydział komunikacji firm w sprawie ewentualnej zapłaty za wrak - w wielu przypadkach ma on sporą wartość.

Stacje demontażu mają prawo sprzedawać używane części zamienne i na tym sporo zarabiają

Jako firmy prywatne konkurują też ze sobą w kwestii dostępu do złomowanych samochodów. Po oddaniu samochodu do składnicy złomu i zniszczeniu pól numerowych otrzymujesz zaświadczenie o likwidacji auta. Z zaświadczeniem idziemy do wydziału komunikacji. Oddajemy tablice rejestracyjne i otrzymujemy zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu.Informujemy ubezpieczyciela o wyrejestrowaniu pojazdu. Odbieramy składkę zapłaconą z góry za okres, kiedy auto jest już wyrejestrowane.

OC razem z autem

Sprzedając samochód, sprzedajesz także ubezpieczenie OC, które wykupiłeś i nie wykorzystałeś do końca. Nabywca samochodu ma 30 dni na decyzję: zostawia sobie to ubezpieczenie albo rezygnuje z niego i kupuje własne. Jeśli nabywca auta decyduje się na kontynuowanie umowy OC zawartej przez poprzedniego właściciela, ubezpieczyciel koryguje wysokość składki, biorąc pod uwagę m.in. przeszłość ubezpieczeniową nowego właściciela samochodu.

Nowy właściciel musi się liczyć z tym, że będzie musiał uiścić dopłatę.Jeżeli ważność polisy kończy się wcześniej niż 30 dni od zakupu auta, nabywca samochodu musi przed upływem tego czasu zgłosić się do ubezpieczyciela i podjąć decyzję o zawarciu umowy z tym lub innym zakładem ubezpieczeniowym. Za niezawarcie nowej umowy w terminie ponosi odpowiedzialność aktualny właściciel samochodu.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~endloch Użytkownik anonimowy
~endloch :
Brak zdjęcia ~endloch Użytkownik anonimowy
ubezpieczenie oc To jest draństwo, aby nie móc wyrejestrować pojazdu bez oddania go do złomowania bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeżeli nie jeżdżę samochodem to nie powinienem płacić OC.A co będzie jeżeli wyjadę za granicę i z samochodu nie będę korzystał? Otóż w myśl przepisów muszę zapłacić składkę OC mimo, że nie będę używał samochodu. Dlaczego nikt nie protestuje. A jeżeli obywatel chce tylko używać samochodu przez miesiąc albo dwa w takim wypadku zmuszony jest opłacić składkę całoroczną. I to właśnie jest draństwo. Ale za brak OC w trakcie kontroli drogowej powinny być horrendalne kary.
20 paź 13 17:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
     IP: 213.180.148.5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Benefactor odszkodowania Użytkownik anonimowy
~Benefactor odszkodowania :
Brak zdjęcia ~Benefactor odszkodowania Użytkownik anonimowy
Witam,
Nasza firma zajmuje Witam,
Nasza firma zajmuje się szeroko rozumianą likwidacją szkód, ze specjalizacją w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych(samochodowych). Zazwyczaj zajmujemy się całym procesem likwidacji szkody tj. od jej oszacowania aż do sądowej egzekucji, ale zdarza się również, iż wstępujemy do sprawy już po zajęciu stanowiska przez firmę ubezpieczeniową
i wypłaceniu przez nią tzw. kwoty bezspornej. Podejmujemy się także weryfikacji spraw już zakończonych (standardowo do 3 lat wstecz).
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości bardzo proszę o kontakt.

Z poważaniem

Michał Królik
Benefactor Odszkodowania
ul. Sienkiewicza 14/2a
97-300 Piotrków Tryb.
Tel. kom. 663214040
michal.krolik@e-benefactor.pl
27 maja 11 16:59 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
     IP: 217.153.248.114
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~p-p Użytkownik anonimowy
~p-p :
Brak zdjęcia ~p-p Użytkownik anonimowy
a co z nieprawnym orzekaniem o szkodzie całkowitej? w przepisach jest że szkoda całkowita jest tylko wtedy gdy samochód nie opłaca się naprawiać i nie nadaje się do użytku a gdy samochód da się naprawić mimo że się nie opłaca to powinna być orzekana szkoda częściowa
20 paź 13 23:30 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
     IP: 213.180.148.5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~topre Użytkownik anonimowy
~topre :
Brak zdjęcia ~topre Użytkownik anonimowy
zastępczy Trzeba też pamiętać, że przy szkodzi całkowitej należy nam się też auto zastępcze do czasu wypłaty odszkodowania. Sam nie wiedziałem ale znajomy pracuje w wypożyczalni panek i powiedział, że mają taką opcje. Najlepiej takie sprawy załatwiać bezgotówkowe.
3 lut 13:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
     IP: 95.211.226.37
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~marko Użytkownik anonimowy
~marko :
Brak zdjęcia ~marko Użytkownik anonimowy
''Nabywca samochodu ma 30 dni na decyzję: zostawia sobie to ubezpieczenie albo rezygnuje z niego i kupuje własne'' co to za herezje?!?!
25 cze 07:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
     IP: 178.42.255.11
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~yator Użytkownik anonimowy
~yator
Brak zdjęcia ~yator Użytkownik anonimowy
do ~topre:
Brak zdjęcia ~topre Użytkownik anonimowy
3 lut 13:51 użytkownik ~topre napisał:
zastępczy Trzeba też pamiętać, że przy szkodzi całkowitej należy nam się też auto zastępcze do czasu wypłaty odszkodowania. Sam nie wiedziałem ale znajomy pracuje w wypożyczalni panek i powiedział, że mają taką opcje. Najlepiej takie sprawy załatwiać bezg
Czy możesz coś więcej w temacie? Czy szkoda całkowita też obejmuje bezgotówkowe wynajęcie samochodu?
7 mar 16:03
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 178.217.187.39
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej