Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Szkoła jazdy 4x4: radzimy, jak szybko jeździć w terenie

25 sty 12 11:32

Kontynuujemy cykl nauki szybkiej jazdy po bezdrożach. Porównamy diesla z „benzyną”, „automat” z „manualem”, zawieszenie niezależne ze sztywnymi mostami i przyjrzymy się układom napędowym 4x4

Udostępnij
0
Skomentuj

W jeździe sportowej każdy element samochodu ma większe znaczenie niż w codziennym użytkowaniu. Zaczynamy dostrzegać różnice pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami, doceniać ich wady bądź zalety i wyrabiać własne zdanie. Rodzaj zawieszenia czy silnika nabiera innego znaczenia.

Odwieczny dylemat – „benzyna” czy diesel – ciągle nie ma rozstrzygnięcia. Nawet czołowe załogi rywalizujące np. w Rajdzie Dakar korzystają z różnych opcji – np. De Villiers ma benzynowy silnik 4.6 V8/350 KM, zaś Hołowczyc – turbodiesla 3.0/315 KM. Nowoczesne diesle są bardzo wysilone i przepełnione delikatnymi elementami, które łatwo uszkodzić lub – podczas agresywnego traktowania – szybko się zużywają. To m.in. turbina i dwumasowe koło zamachowe.

Diesel ma obecnie moc porównywalną z benzyniakiem i dużo wyższy moment obrotowy, ale mniejszy zakres obrotów użytecznych, przez co częściej trzeba używać skrzyni biegów. W przypadku maratonów ważne jest niższe zużycie paliwa – można zabrać go mniej, dzięki czemu auto jest lżejsze. Ale – z kolei – seryjne, nowoczesne silniki mogą nie tolerować paliwa gorszej jakości, dostępnego w egzotycznych krajach.

Do „rajdowania” nie nadają się stare silniki o niewielkiem mocy (np. 90-konny turbodiesel 2.4 z Toyoty Land Cruiser 70 oraz małe, bardzo wysilone diesle (ciągły, maksymalny wysiłek szybko zakończy się awarią). Myśląc o imprezach w pobliżu domu, wybierzmy raczej wersję benzynową i pozostawmy diesle na wyprawy i długie trasy.

Automatyczna skrzynia ma wiele zalet podczas spokojnej jazdy w terenie i w mieście. W rajdach szybkościowych nie znalazła szerokiego zastosowania. Po prostu nie daje takich możliwości jak „manual”. Podobnie jest w przypadku sposobu rozdziału napędu. Układy znane z małych SUV-ów, ze sprzęgłem płytkowym, radzą sobie w lekkim terenie, ale utrudnione blokowanie międzyosiowe i niewielka wytrzymałość na przeciążenia wyklucza je z motorsportu.

Centralny mechanizm różnicowy z dobrze działającą blokadą automatyczną jest niezastąpiony. Sztywny rozdział dopływu mocy (lub całkowicie blokowany dyferencjał) przydadzą się w trudniejszych warunkach terenowych. Wybór seryjnego samochodu i przystosowanie do wyczynowej jazdy wymaga dużych przemyśleń. Zdecydowanie lepiej kupić odpowiedni model, niż zmieniać taki, który ma inne przeznaczenie.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej