Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Szkoła jazdy 4x4: radzimy, jak szybko jeździć w terenie

25 sty 12 11:32

Kontynuujemy cykl nauki szybkiej jazdy po bezdrożach. Porównamy diesla z „benzyną”, „automat” z „manualem”, zawieszenie niezależne ze sztywnymi mostami i przyjrzymy się układom napędowym 4x4

Udostępnij
0
Skomentuj

W jeździe sportowej każdy element samochodu ma większe znaczenie niż w codziennym użytkowaniu. Zaczynamy dostrzegać różnice pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami, doceniać ich wady bądź zalety i wyrabiać własne zdanie. Rodzaj zawieszenia czy silnika nabiera innego znaczenia.

Odwieczny dylemat – „benzyna” czy diesel – ciągle nie ma rozstrzygnięcia. Nawet czołowe załogi rywalizujące np. w Rajdzie Dakar korzystają z różnych opcji – np. De Villiers ma benzynowy silnik 4.6 V8/350 KM, zaś Hołowczyc – turbodiesla 3.0/315 KM. Nowoczesne diesle są bardzo wysilone i przepełnione delikatnymi elementami, które łatwo uszkodzić lub – podczas agresywnego traktowania – szybko się zużywają. To m.in. turbina i dwumasowe koło zamachowe.

Diesel ma obecnie moc porównywalną z benzyniakiem i dużo wyższy moment obrotowy, ale mniejszy zakres obrotów użytecznych, przez co częściej trzeba używać skrzyni biegów. W przypadku maratonów ważne jest niższe zużycie paliwa – można zabrać go mniej, dzięki czemu auto jest lżejsze. Ale – z kolei – seryjne, nowoczesne silniki mogą nie tolerować paliwa gorszej jakości, dostępnego w egzotycznych krajach.

Do „rajdowania” nie nadają się stare silniki o niewielkiem mocy (np. 90-konny turbodiesel 2.4 z Toyoty Land Cruiser 70 oraz małe, bardzo wysilone diesle (ciągły, maksymalny wysiłek szybko zakończy się awarią). Myśląc o imprezach w pobliżu domu, wybierzmy raczej wersję benzynową i pozostawmy diesle na wyprawy i długie trasy.

Automatyczna skrzynia ma wiele zalet podczas spokojnej jazdy w terenie i w mieście. W rajdach szybkościowych nie znalazła szerokiego zastosowania. Po prostu nie daje takich możliwości jak „manual”. Podobnie jest w przypadku sposobu rozdziału napędu. Układy znane z małych SUV-ów, ze sprzęgłem płytkowym, radzą sobie w lekkim terenie, ale utrudnione blokowanie międzyosiowe i niewielka wytrzymałość na przeciążenia wyklucza je z motorsportu.

Centralny mechanizm różnicowy z dobrze działającą blokadą automatyczną jest niezastąpiony. Sztywny rozdział dopływu mocy (lub całkowicie blokowany dyferencjał) przydadzą się w trudniejszych warunkach terenowych. Wybór seryjnego samochodu i przystosowanie do wyczynowej jazdy wymaga dużych przemyśleń. Zdecydowanie lepiej kupić odpowiedni model, niż zmieniać taki, który ma inne przeznaczenie.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej