Urzędowe nakazy nie zawsze są konieczne, czasem wystarczą zdrowy rozsądek, odpowiednia dawka wiedzy i trochę czasu. Choć nie ma w Polsce obowiązku jazdy na oponach zimowych, większość kierowców już się do nich przekonała i tylko naprawdę nieliczni, niepoprawni ignoranci twierdzą, że właściwe ogumienie można zastąpić umiejętnościami i odpowiednią techniką jazdy.
Warto sobie uświadomić, jak trudne zadanie mają do wykonania opony – jak duże siły muszą przenosić, i to za pośrednictwem niewielkiej powierzchni styku z podłożem. W naszym klimacie opony zimowe muszą być naprawdę wszechstronne – nie wystarczy, żeby dobrze zachowywały się na śniegu i lodzie, muszą też świetnie dawać sobie radę na błocie pośniegowym, na suchej i mokrej nawierzchni, bo pogoda jesienią, zimą i wczesną wiosną bywa u nas bardzo zmienna. Może zdarzyć się prawie wszystko – od dni, w których temperatura zbliża się do 20 stopni Celsjusza, przez ulewy, aż po gołoledź, siarczyste mrozy i kopny śnieg na drogach.
Opony zimowe 225/50 R17 - w przypadku dobrych opon liczy się wszechstronność
Dla wielu kierowców rozwiązaniem są w takiej sytuacji coraz popularniejsze opony całoroczne. Tyle że nie jest to opcja dla każdego – jeśli samochód ma duże przebiegi roczne, kierowca intensywnie korzysta z jego możliwości albo rzeczywiście mieszka w miejscu, gdzie ostre zimy to norma, to opony zimowe będą prawdopodobnie lepszym wyborem. Nawet stosunkowo niewielkie różnice w osiągach między dobrymi oponami całorocznymi a zimówkami mają wtedy większe znaczenie niż to, że dzięki oponom wielosezonowym można uniknąć uciążliwości związanych z wymianami i składowaniem dodatkowego kompletu kół.
Przetestowane opony zimowe w rozmiarze 225/50 R 17, czyli typowym dla nowych samochodów klasy średniej, zostały przez nas kupione normalnie na rynku – dzięki temu nie ma ryzyka, iż zostały one przez producentów specjalnie przygotowane do testów.
50 modeli z różnych segmentów cenowych poddaliśmy najpierw próbom hamowania na mokrej i ośnieżonej nawierzchni, co traktujemy jako wstępne eliminacje. Na dokładne testy modeli ogumienia, które nie radzą sobie wystarczająco dobrze w tych próbach, szkoda naszego czasu – nawet gdyby w pozostałych dyscyplinach wypadły dobrze, to i tak żadnej z nich nie moglibyśmy z czystym sumieniem zarekomendować. Dobre wyniki hamowania to też jeszcze dla nas zbyt mało.
Opony zimowe 225/50 R17 w najlepszych cenach!
Continental WinterContact TS 860 - sprawdź cenę!
Michelin Alpin 5 - sprawdź cenę!
Dunlop Winter Sport 5 - sprawdź cenę!
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 - sprawdź cenę!
Semperit Speed-Grip 3 - sprawdź cenę!
BFGoodrich g-Force Winter 2 - sprawdź cenę!
Fulda Kristall Control HP2 - sprawdź cenę!
Bridgestone Blizzak LM 001 Evo - sprawdź cenę!
Kleber Krisalp HP3 - sprawdź cenę!
Nexen Winguard Sport 2 - sprawdź cenę!
Gislaved Euro Frost 5 - sprawdź cenę!
Kumho Wintercraft WP71 - sprawdź cenę!
Uniroyal MS plus 77 - sprawdź cenę!
Nokian WR D4 - sprawdź cenę!
Yokohama W.drive V905 - sprawdź cenę!
Barum Polaris 3 - sprawdź cenę!
Sava Eskimo HP2 - sprawdź cenę!
Pirelli Winter Sottozero 3 - sprawdź cenę!
Firestone Winterhawk 3 - sprawdź cenę!
Hankook Winter i*cept evo2 - sprawdź cenę!