Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Używane BMW serii 1 – emocje kontra rozsądek

11 kwi, 17:18

BMW serii 1 z lat 2004-12 to jeden z najbardziej emocjonujących kompaktów na rynku wtórnym – oryginalnie wygląda, świetnie się go prowadzi, działa na zmysły. „Jedynkę” można kupić za mniej niż 20 tys. zł. Niestety, koszty utrzymania bywają duże, bardzo duże albo nieprzyzwoicie duże!

Udostępnij
0
Skomentuj
  • BMW serii 1 E81-E88 to jedyny kilkunastoletni kompakt z tylnym napędem
  • Zabójczy dla diesla N47 jest tryb long life, czyli wymiana oleju wg wskazań komputera (co ok. 25 tys. km). Olej należy zmieniać co 10-15 tys. km!
  • Nietuzinkowy kompakt – ma oryginalny styl i świetnie się go prowadzi. Jednak nie wszystkie wersje są warte uwagi

Gdy blisko 10 lat temu pierwszy raz opisywaliśmy „jedynkę” pierwszej generacji, był to jeszcze stosunkowo młody samochód. W obliczu ogromnego skomplikowania i narastających problemów serii 7 E65, „piątki” E60, a nawet „trójki” E90, to właśnie seria 1 uchodziła za najmniej awaryjną „beemkę” na rynku. Owszem, już wtedy autu przydarzyły się wpadki jakościowe, ale wiele z nich usunięto w ramach akcji przywoławczych.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Przykłady: w samochodach wyprodukowanych do marca 2005 r. zastosowano wadliwą śrubę mocującą alternator, natomiast w mocniejszym dieslu (2.0/163 KM) wątpliwości budziło także mocowanie wtryskiwaczy. Jednak największym echem w kilkuletniej karierze modelu odbiły się problemy z łańcuchowym napędem rozrządu podstawowego benzyniaka 1.6 (N45B16) – oferowany w latach 2004-07. W silniku tym dochodziło do przeskoczenia łańcucha o ząb. Winna jest śruba mocująca napinacz, z czasem zmodyfikowano również sam napinacz. Problemy sprawiała także przepustnica (powodem jest usterka wiązki odpowiedzialnej za przepływ impulsów sterujących).

Teoretycznie 122-konna wersja (po modernizacji; oznaczenie „N43B16”) jest wolna od tych problemów, ale i w jej wypadku doszły do nas sygnały o kłopotach z układem napędu rozrządu. Zresztą w 2009 r. BMW zrezygnowało z montowania tego silnika w „jedynce” (oferowano go tylko w odmianie hatchback – 3d i 5d). Trochę to pokłosie wspomnianych problemów, a trochę słabych osiągów, oczywiście, jak na dynamiczny charakter kompaktowego BMW.

BMW serii 1 – problemy z elektroniką

Inne kłopoty, z którymi zmagała się „jedynka” już kilka lat temu (i występują do dziś), dotyczą głównie elektroniki. Zdarza się, że nie można uruchomić auta przyciskiem „Start-Stop” (system wprowadzony przy okazji liftingu), psuje się moduł przednich świateł i świec żarowych, nie zamykają się szyby, występują błędy w wersjach z elektrycznym wspomaganiem kierownicy – dochodzi do jej zablokowania. Na plus zaliczamy to, że wiele problemów związanych z elektryką da się usunąć na poziomie softu (np. ponowne programowanie), co wiąże się z wydatkiem kilkuset, a nie kilku tysięcy złotych. Obecnie ryzyko wpadki podczas zakupu „jedynki” jest jeszcze większe.

I nie chodzi tylko o wiek i coraz większe przebiegi aut oferowanych na rynku wtórnym (uwaga: wiele z nich ma cofnięty licznik!) czy powypadkową przeszłość znakomitej większości egzemplarzy (wcześniej też rozbitki dominowały na rynku), lecz o silnik Diesla. Pod maskę serii 1 trafiał tylko jeden 2-litrowy ropniak, ale w kilku wersjach mocy i dwóch odmianach konstrukcyjnych. Do modernizacji była to jednostka o oznaczeniu „M47N2”, później – „N47”, której charakterystyczną cechą jest przeniesienie łańcucha napędu rozrządu na tył silnika (po stronie sprzęgła). Obie wersje zaliczamy do motorów zwiększonego ryzyka!

BMW serii 1 BMW serii 1 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Starszy turbodiesel o mocy 122 (118d) lub 163 KM (120d) miał problem z układem korbowym – dochodziło w nim do pęknięć wału lub przedwczesnego zużycia panewek. Poza tym: niska trwałość „dwumasu”, uszkodzenia turbiny, kłopoty z EGR-em. W przypadku nowszego diesla o kodzie N47 spektrum potencjalnych zagrożeń jest jeszcze większe, a ceny ich usunięcia często przyprawiają o ból głowy. Na myśli mamy: kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu (solidna naprawa poza ASO to wydatek około 7 tys. zł), rozwarstwiające się koła pasowe (1,5 tys. zł), uszkodzenia kolektora wydechowego zintegrowanego z turbosprężarką (blisko 4 tys. zł) czy też usterki układu paliwowego. W przypadku ostatniego problemu najczęściej szwankuje pompa paliwowa, w której sekcja obraca się o 90 stopni i zaczyna wycierać krzywkę (regeneracja pompy to wydatek ok. 2 tys. zł). Niestety, powstałe opiłki dostają się do układu paliwowego i uszkadzają np. wtryskiwacze, co kończy się wydaniem wielu tysięcy złotych.

BMW serii 1 z dieslem? Ryzykowny zakup!

Do tego dochodzą problemy z filtrem cząstek stałych (wymiana ok. 4 tys. zł), który w dieslu N47 występował seryjnie. Generalnie zakup BMW serii 1 z motorem 2.0d bez potwierdzonego przebiegu i pewnej historii serwisowej to duże ryzyko. Interesujcie się tylko zadbanymi „jedynkami” z dieslem z pewnego źródła, w których olej wymieniano co 10-15 tys. km (long life „zabija” te silniki!). Nawet jeśli auto jest wycenione na 30-40 tys. zł (dużo ofert 20-30 tys. zł), warto zapłacić takie pieniądze, oczywiście, jeśli jego stan jest dobry, a przebieg – w granicach zdrowego rozsądku. Pamiętajcie też, że każda fachowa naprawa (musi być udokumentowana!) to wasz zysk.

Może więc dać sobie spokój z dieslem i zainteresować się benzyniakiem 2.0 R4 lub 3.0 R6? Pod względem trwałości to zdecydowanie dobry kierunek. Do spokojnej, codziennej jazdy polecamy wersję 2.0 (N46) – 129 i 150 KM. W 2007 r. zastąpiono ją nowszą konstrukcją (N43), z bezpośrednim wtryskiem benzyny, która charakteryzuje się rozsądnym spalaniem. Niestety, szybko okazało się, że nowa jednostka również ma kilka wad. Problem dotyczy głównie krótkiej żywotności cewek zapłonowych i wtryskiwaczy. Zdarzają się także awarie pompy wysokiego ciśnienia, za którą w ASO trzeba zapłacić blisko 2 tys. zł.

W przypadku topowego benzyniaka 3.0 (moc od 218 do 340 KM) pod względem trwałości lepiej wypadają wersje z początkowych lat produkcji (N52), a odmiany wyposażone we wtrysk bezpośredni (od 2007 r.; N54 i N55) zmagają się z wcześniej wspomnianymi problemami. Prawdziwym rodzynkiem w palecie jest wersja M coupé (jej ceny obecnie zaczynają się od przeszło 150 tys. zł, a kończą na 250 tys. zł!). W ogłoszeniach spotkacie też „jedynki” o oznaczeniach „128i” i „135is” – oferowane w Kanadzie i USA. Oprócz kontroli kondycji nadwozia, silnika i elektryki sprawdźcie też stan podwozia. Choć układ jezdny uchodzi za trwały, jest skomplikowany i luzy coraz częściej się zdarzają. Pamiętajcie też o pewnych ograniczeniach kompaktowego BMW – mało miejsca z tyłu na wysokości kolan, niezbyt dużo jest tam też przestrzeni nad głowami. Nie najlepiej wypada także pojemność bagażnika (np. w hatchbacku 330 l).

BMW serii 1 – naszym zdaniem

Nietuzinkowy kompakt – ma oryginalny styl i świetnie się go prowadzi. Jednak nie wszystkie wersje są warte uwagi, a koszty naprawy i serwisu mogą niemiło zaskoczyć wielu kierowców. Do zakupu podchodźcie bardzo ostrożnie!

BMW serii 1 – silniki benzynowe

Dane techniczne 116i (1.6) 116i (1.6) 116i (2.0) 118i (2.0) 118i (2.0) 120i (2.0) 120i (2.0) 125i (3.0) 130i (3.0) 130i (3.0) 135i (3.0) 135i (3.0) 1 M (3.0T)
Lata 2004-07 2007-09 2009-12 2004-07 2007-13 2004-07 2007-13 2007-13 2009-12 2005-13 2007-10 2010-13 2011-12
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1596 1597 1995 1995 1995 1995 1995 2996 2996 2996 2979 2979 2979
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/6000 122/6000 122/6000 129/5750 143/6000 150/6200 170/6700 218/6100 218/6100 258/6600 265/6600 306/5800 306/5800
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 150/4300 160/4250 185/3000 180/3250 190/4250 200/3600 210/4250 270/2500 300/2500 315/2750 400/1300 400/1200 500/1500
Skrzynia biegów** 5M 6M, 6A 6M, 6A 5M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 7DKG 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 200 204 204 210 210 217 224 245 250 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8 10,1 9,8 9,4 8,7 8,7 7,7 6,4 6,2 6,1 5,3 5,3 4,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 10,5/5,9/7,5 7,9/5,1/6,1 7,9/5,1/6,1 10,1/5,7/7,3 7,9/5,1/6,1 10,7/5,9/7,5 8,6/5,4/6,6 11,4/5,9/7,9 bd./bd./9,0 13,7/6,6/13,7 13,0/7,0/9,2 12,1/6,4/8,5 13,6/7,3/9,6

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (chyba że w serii przewidziano „automat”); **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, DKG – dwusprzęgłowa

BMW serii 1 – silniki Diesla

Dane techniczne* 116d (2.0) 118d (2.0) 118d (2.0) 120d (2.0) 120d (2.0) 123d (2.0)
Lata 2009-12 2004-07 2007-13 2004-07 2007-13 2007-13
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 bit.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1995 1995 1995 1995 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 115/4000 122/4000 143/4000 163/4000 177/4000 204/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 260/1500 280/2000 340/1750 340/2000 350/1750 400/2000
Skrzynia biegów** 6M 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 200 201 210 220 228 238
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,2 10,0 8,9 7,9 7,6 7,0
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,4/3,9/4,4 7,7/4,5/5,6 5,4/4,0/4,5 7,7/4,6/5,7 5,9/4,1/4,7 6,4/4,4/5,1

*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (chyba że w serii przewidziano „automat”); **M – skrzynia manualna, A – automatyczna

BMW serii 1 – usterki, niedomagania, koszty

Objawy: hałas z okolic kolektora wydechowego, kontrolka silnika, braki mocy.

Diagnoza: problem występuje w dieslu 2.0 N47 i dotyczy pęknięcia kolektora wydechowego (zintegrowany z turbosprężarką) lub uszkodzenia samej turbosprężarki (przeważnie: zbyt duży luz na wirniku lub urwany wirnik). Koszt naprawy – od 3800 zł.

Objawy: nie można uruchomić silnika (nie reaguje na przycisk).

Diagnoza: problem dotyczy egzemplarzy poliftingowych, w których zastosowano uruchamianie silnika za pośrednictwem przycisku „Start-Stop”. Przeważnie pomaga ponowna synchronizacja kluczyka – poza ASO to koszt 250-300 zł.

Objawy: hałas z okolic napędu rozrządu.

Diagnoza: usterka łańcuchowego napędu rozrządu. Problem dotyczy benzyniaka 1.6 N45 z lat 2004-07 (wadliwy napinacz) i diesla 2.0 N47 (niska trwałość napędu). Koszt wymiany napinacza w N45 to 400-500 zł, natomiast kompleksowa naprawa w turbodieslu może sięgać 7000 zł.

Objawy: spadek mocy, zaświecenie się kontrolki DPF-u, tryb awaryjny. Diagnoza: problem z filtrem DPF. Najczęściej powodem jest jego zapchanie (np. częsta jazda na krótkich trasach). Czasami pomaga serwisowe wypalenie filtra, czasem – czyszczenie (od 350 zł), w skrajnych wypadkach trzeba wymienić filtr.

Objawy: nierówna praca silnika na wolnych obrotach, kłopoty z rozruchem. Diagnoza: uszkodzenia wtryskiwaczy w benzyniakach z wtryskiem bezpośrednim. Często wtryskiwacze wystarczają na niecałe 100 tys. km i jeśli zawiedzie jeden, szybko będzie konieczna wymiana pozostałych. Cena? Około 1250 zł za sztukę.

Objawy: za słaba siła wspomagania kierownicy, drżenie koła kierownicy. Diagnoza: problemy dotyczą wersji z elektrycznym wspomaganiem i są związane z uszkodzeniem modułu EPS (np. w Niemczech ogłoszono akcję przywoławczą). Czasami pomaga wykasowanie błędów w sterowniku układu wspomagania.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej