Wszystko o silniku 1.4 HDI: czy mały diesel zaliczył kosztowne wpadki?

28 cze 11 11:20
Udostępnij
0
Skomentuj

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu ten motor jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli

Prace nad małym dieslem 1.4 HDI rozpoczęły się w koncernie PSA już pod koniec lat 90. XX wieku. Miał on zastąpić montowanego w najmniejszych modelach wolnossącego diesla 1.5. Silnik był gotowy pod koniec 2001 r. i na początku trafił pod maski Peugeota 206 i Citroëna C3, a z czasem do innych aut, również Forda (Fiesta, Fusion), Mazdy (model 2) i Toyoty (Aygo).

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TD, osiągała moc 68 KM i zasilana była wtryskiem bezpośrednimcommon rail Siemensa (później również Boscha). Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą kompletnego układu wtryskowego do tego motoru jest firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej daleko idące zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Popularność tej jednostki nie jest tak duża jak 68-konnego diesla, gdyż w większości modeli zamiast niej wykorzystywano silnik 1.6 HDI/90 KM. W 2005 r. na potrzeby „trojaczków” z Kolina (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo) opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwala ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnio 4,1 l/100 km.

W trakcie eksploatacji najlepiej wypada wersja 8-zaworowa. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Nowa turbosprężarka kosztuje tylko 1,5 tys. zł, a awarie układów wtryskowych, nawet jeśli wystąpią, nie pociągną za sobą astronomicznych kosztów.

Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę to, że silnik 1.4 napędza na ogół małe auta, których wartość po kilku latach jest nieduża. Wydatek np. 2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela Peugeota 206 1.4 HDI, mimo że większość użytkowników nowoczesnych diesli musi płacić za nie dużo więcej.

Przy zakupie auta z opisywanym dieslem warto pamiętać o tym, że trwałością 1.4 HDI nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroën Xsara lub Peugeot 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

PODSUMOWANIE - W małych samochodach diesel 1.4 HDI sprawuje się dość dobrze. Zapewnia przyzwoitą dynamikę i bardzo niskie zużycie paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Usterki się zdarzają, ale ceny części, nawet tak ważnych jak wtryskiwacze, są przystępne. To jeden z tańszych w naprawie diesli z common railem.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Aleksander Użytkownik anonimowy
~Aleksander :
No photo ~Aleksander Użytkownik anonimowy
Może mi ktoś przetłumaczyć to zdanie "na język polski" Przy zakupie auta z opisywanym dieslem warto pamiętać o tym, że trwałością 1.4 HDI nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroën Xsara lub Peugeot 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

Który silnik ma większą trwałość - 1.4 czy 1.6 HDI i w jakich autach, i co to za bzdury o wymianie wtryskiwaczy w silnikach 1.4 HDI. Wymienia się podkładki i to tylko pod tzw "lejącym wtryskiem". Przejechałem już 200 tysięcy i jedynie raz wymieniałem podkładkę. Poza tym nikt w artykule nie wspomniał że w silniku 1.4 HDI pasek wymieniamy w mieście dopiero przy 160-180 tysiącach a instrukcja mówi o 240 tysiącach. Ja wymieniałem po 174 tysiącach. Pozdrawiam autora, który tego samochodu chyba na oczy nie widział.
6 paź 15 19:43 | ocena: 85%
Liczba głosów:20
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Monsterus Użytkownik anonimowy
~Monsterus :
No photo ~Monsterus Użytkownik anonimowy
również 307 1.4 hdi z 2001 również 307 1.4 hdi z 2001 roku
jeżdżę od dwóch lat i autko się sprawuje bardzo dobrze i faktycznie bardzo mało pali.
Przyznam szczerze że początkowo bałem się tego auta. Ale teraz stwierdzam: nie warto słuchać stereotypów.
Pozdrawiam
28 paź 12 11:54 | ocena: 94%
Liczba głosów:16
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
3-8 do 4.3 to realne spalanie jakie mam dojezdzajac do pracy 30 km pol na pol miasto/trasa. Prosty i nie kosztowny w naprawach, dbac o filtr paliwa (jest dosc drogi) ale lepiej jego niz wtryski wymieniac.
25 lip 14 08:00 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~M&M'S Użytkownik anonimowy
~M&M'S :
No photo ~M&M'S Użytkownik anonimowy
206 1.4 hdi Popitala i mało pali, od 7 miesięcy (tyle w moich rękach)jedyna awaria to wymiana akumulatora, który miał 8 lat (był od nowości). Do tego samochodu bałem się "francuzów", ale ten je odczarował. Polecam.
23 lip 13 10:30 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zyga Użytkownik anonimowy
~zyga
No photo ~zyga Użytkownik anonimowy
do ~paweldm:
No photo ~paweldm Użytkownik anonimowy
10 wrz 14 19:01 użytkownik ~paweldm napisał
Mam służbowego forda fiusion z silnikiem 1.4 hdi. Duża wada tego silnika to baaardzo duuuuża turbodziura, która potrafi być niebezpieczna jeśli nie jesteśmy do niej przyzwyczajeni. Jeśli turbina nie wejdzie na obroty, to auto ma problem z płynnym włączani
nie jest to turbo dziura tylko awaria u mnie uszkodzony był przepływomierz
19 lut 15 22:50 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~FeelGood Użytkownik anonimowy
~FeelGood :
No photo ~FeelGood Użytkownik anonimowy
Dosc zwawy i ekonomiczny Dosc zwawy i ekonomiczny motorek ;)
1 kwi 12 10:02 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~paweldm Użytkownik anonimowy
~paweldm :
No photo ~paweldm Użytkownik anonimowy
Mam służbowego forda fiusion z silnikiem 1.4 hdi. Duża wada tego silnika to baaardzo duuuuża turbodziura, która potrafi być niebezpieczna jeśli nie jesteśmy do niej przyzwyczajeni. Jeśli turbina nie wejdzie na obroty, to auto ma problem z płynnym włączaniem się do ruchu. 4 lata temu miałem prywatnie citroena c3 z tym silnikiem i tam ta turbodziura była jakby mniejsza albo auto było lżejsze.
10 wrz 14 19:01 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
36%
64%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Michal Użytkownik anonimowy
~Michal :
No photo ~Michal Użytkownik anonimowy
Mam same problemy z tym silnikiem. Auto z salonu 2008r. a) 70tys. podkladki wtryskiwaczy i komplet osprzetu do wymiany, b) 144 tys. Wtryskiwacze do wymiany.
10 cze 16 09:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dawid Użytkownik anonimowy
~Dawid :
No photo ~Dawid Użytkownik anonimowy
Mam nemo i nie mam na co narzekać
5 lut 19:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~atuchajbej Użytkownik anonimowy
~atuchajbej :
No photo ~atuchajbej Użytkownik anonimowy
Mialam inne samochody przypadek zrzadzil ze kupilam 206 1.4 HDI swietnie sie prowadzi pali na rys tankuje raz na miesiac bo malo zjada i ma komputer pikladowy pelno elektryki i poduszki ktore uratowaly mi zycie od tygodnia mam problem niewiem czy nie za przyczyna kun ktore ciagle cos jedza i robia duze szkody nie znam zie na mechanice pojazdowej woec moze kogos rozsmiesze jak powiem ze cieknie olej z silnika sugestia od pana ktory to znazl to taka ze prawdopodobnie uszkodzony jest waz od turbosprezarki jutro moj,Zabojad idzie do ,, lekarza ,, zastanawiam sie jaki wydatek tak naprawde mnie czeka od pana sugeruja ego slyszalam ze ok 600 zl moze ktos mial podobny przypadek i juz ma to za soba i jest bogatszy o taka wiedze pozdrawiam
26 lut 21:24
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Wszystko o silniku 1.4 HDI: czy mały diesel zaliczył kosztowne wpadki?

Jedną z poważniejszych awarii zdarzających się w dieslu 1.4 HDI jest uszkodzenie turbosprężarki. W wersji 54- i 68-konnej nie ma ona zmiennej geometrii i jest dość tania – nowa (poza ASO) kosztuje 1520 zł. Za jej regenerację zapłacimy o połowę mniej. NAPRAWA od 800 zł

Wszystko o silniku 1.4 HDI: czy mały diesel zaliczył kosztowne wpadki? (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego