Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut

18 maja 09 03:00
Udostępnij
0
Skomentuj
Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut Foto: Auto Świat

Auta o napędzie hybrydowym są ostatnio w modzie. Niestety, mało kto wie, jak naprawdę działają. Oto krótki przewodnik po najnowszych technologiach

Napęd hybrydowy wykorzystywany w samochodach to połączenie silnika spalinowego i silnika (lub silników) elektrycznego. Dzięki takiemu układowi można uzyskać korzystniejsze warunki pracy jednostek napędowych obu typów oraz odzyskiwać część energii, która w konwencjonalnych autach jest tracona m.in. podczas hamowania. Niestety, hybrydy mają również poważne wady. Stosowanie zdublowanego napędu komplikuje konstrukcję, zwiększa masę auta i podnosi jego cenę.

Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut Foto: Auto Świat

Jakie akumulatory stosuje się w autach hybrydowych?Energia odzyskiwana podczas hamowania oraz nadwyżki wytwarzane w wyniku pracy silnika spalinowego są magazynowane w akumulatorach o dużej pojemności.

Akumulatory litowo-jonowe

W przeciwieństwie do tradycyjnych akumulatorów z płytami ołowiowymi zatopionymi w elektrolicie ten typ baterii charakteryzuje się znaczną odpornością na tzw. efekt pamięci (zmniejszanie pojemności rzeczywistej na skutek wielokrotnego niepełnego ładowania) i mniejszą podatnością na samorozładowanie. Niestety, mają również poważne wady, m.in. bardzo źle znoszą pracę w niskich temperaturach, a w przypadku nieodpowiedniego ładowania mogą eksplodować lub spłonąć. Nie wolno przechowywać ich dłużej po całkowitym rozładowaniu, bo grozi to nieodwracalnym uszkodzeniem.

Akumulatory litowo-polimeroweCoraz popularniejszy typ ogniw. Odznaczają się większą gęstością energii niż akumulatory litowo-jonowe, tzn. przy takich samych gabarytach mogą zmagazynować jej więcej. Wymagają skomplikowanych systemów nadzorujących proces ładowania. Są też bardzo wrażliwe na przegrzanie.

Akumulatory niklowo–wodorkoweAkumulatory o bardzo dużej gęstości energii. Niestety – bardzo źle znoszą zarówno głębokie rozładowanie, jak też i przeładowanie. Wykonany w tej właśnie technologii akumulator Toyoty Prius składa się ze 168 ogniw o łącznym napięciu ok. 201 woltów. Jeśli jest w pełni sprawny i naładowany, wystarcza do przejechania zaledwie ok. 2 km z niewielką prędkością! O zaufaniu firmy do tej technologii może świadczyć ośmioletnia gwarancja na baterie. Koszt takiego akumulatora to ok. 2 tys. euro.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat 7/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in.: małe SUV-y, które wkrótce trafią na rynek; pierwsze jazdy nową Kią Rio, Hondą Civic i VW Golfem po liftingu; BMW serii 5 kontra Audi A6 i Mercedes Klasy E; test Peugeota 3008; diesel, benzyna czy hybryda - który napęd wybrać?; smartfon w samochodzie - jak korzystać; zimowa pielęgnacja auta; używany Hyundai ix35; liftbacki klasy średniej za 10-20 i 20-30 tys. zł; Toyota GT86 na kole podbiegunowym.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej