Pierwszy model, który otrzymał taką nazwę był dwudrzwiowym sedanem produkowanym w latach 1959-1971 i napędzany był czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1089 cm3 i mocy 40 KM, współpracujący z czterostopniową przekładnią manualną i dźwignią zmiany biegów na kierownicy. Mógł rozwijać maksymalną prędkość 110 km/h. Mocniejsza o 5 KM Octavia Super miała silnik o pojemności skokowej 1221 cm3 i mogła jechać o 5 km/h szybciej. Auto miało długość 4065 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1430 mm.
Skoda Octavia – trzy generacje
Po latach Skoda powróciła do nazwy Octavia. W 1996 roku pojawił się rewolucyjny model jak na owe czasy – 5-drzwiowy liftback z bagażnikiem o pojemności 528 litrów. Jego projekt powstał już w biurach konstrukcyjnych koncernu Volkswagen i zbudowany został na płycie podłogowej VW A4 PQ 34 (VW Golf IV). Do napędu nabywca mógł wybrać jeden z kilkunastu silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności skokowej od 1.4 l do 2.0 l o mocy do 180 KM, a także wersję z przednim napędem lub na wszystkie cztery koła.
Pod koniec 2003 roku zaprezentowana została Skoda Octavia II, która powstała na płycie podłogowej VW Golfa V (Platforma VW A5 PQ 35). Auto o długości 4572 mm miało bagażnik powiększony do 560 l. Wśród nowości należy wymienić m.in. 6- i 7-stopniową przekładnię automatyczną DSG, nowe silniki benzynowe TSI i wysokoprężne TDI Common Rail.
Najnowsza Skoda Octavia III miała swoją premierę 11 grudnia 2012 roku w Muzeum Skody w Mlada Boleslav. Auto zbudowano na platformie koncernowej MQB (VW Golf VII). Ma długość 4659 mm, szerokość 1814 mm i wysokość 1461 mm oraz bagażnik o pojemności 590 l. W ofercie mamy do wyboru najnowsze motoryzacyjne wynalazki, które mają ułatwiać życie kierowcy.
Octavia synonimem dobrobytu
Porównanie pierwszej i najnowszej Octavii nie jest łatwym zadaniem. Dzieli je bowiem różnica aż 34 lat. Nie musimy chyba nikogo przekonywać jak w tym okresie zmieniła się technika i technologia, co wynaleziono, by zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i chronić środowisko naturalne.
Skoda Octavia z 1959 roku nie miała zagłówków, poduszek powietrznych ani tez pasów bezpieczeństwa, a nawet żadnego lusterka zewnętrznego. Ten ostatni gadżet był dodawany przy zakupie do samodzielnego zamontowania, ale większość nabywców uważało wówczas ten element za zbędny. Niezbyt wygodne siedzenia nie miały nawet regulowanego kąta nachylenia oparcia. Charakterystyczne były okrągłe zegary oraz dźwignia zmiany biegów umieszczona po prawej stronie kierownicy. To była też zmora właścicieli tych aut, bo po pewnym okresie eksploatacji nie wytrzymywały przeguby łączące dźwignię z przekładnią. Auto miało 4 biegi i tylny napęd. Przednie zawieszenie otrzymało sprężyny, a tylne tak jak w poprzednim modelu Skoda 440 Spartak nadal miało poprzeczny resor, którego reakcja uzależniona była od obciążenia bagażnika i widoczna w kącie nachylenia kół względem jezdni. Prędkość maksymalna czterocylindrowego gaźnikowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1089 cm3 nie przekraczała 110 km/h, co jednak na owe czasy było standardem.
Nie było to auto doskonałe, a jedną z jego wad były pękające drzwi oraz kiepska blokada klamki (wyginająca się zapadka).
Model ten stał się w owych czasach przebojem nie tylko w dawnym PRL-u, a dla Czechosłowacji stanowił doskonały towar eksportowy. W Polsce auto można było kupić w Polmozbycie, ale kolejki na jego odbiór były długie.
Po Spartaku i Octavii nadeszła era modeli z silnikiem z tyłu i tylnym napędem1000/1100 MB (zwanej złośliwie modelem małych błędów), 100/110, kontrowersyjne modele 105/120/130 z silnikiem z tyłu i chłodnicą w przedniej części pojazdu. W 1987 roku na wrześniowych targach w Brnie po raz pierwszy zaprezentowano auto, którego nadwozie zaprojektowało studio Bertone. Była to Skoda Favorit/Forman z czterocylindrowym gaźnikowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1289 cm3 i mocy 54 KM umieszczonym z przodu i napędem przedniej osi.
Po podpisaniu umowy z koncernem Volkswagen 16 kwietnia 1991 roku rozpoczęła się nowa era i dynamiczny rozwój marki Skoda. Favorit po liftingu szybko stał się Felicją, a w 1996 roku gamę modeli poszerzyła Octavia.
Skoda Octavia III – nasze wrażenia po 1000 km
Jestem w tej komfortowej sytuacji, że miałem okazję jeżdżenia wszystkimi generacjami Octavii. O tej pierwszej z 1959 roku już napisaliśmy. Octavia z 1996 roku przyciągała klientów przede wszystkim pojemnym bagażnikiem i otwieranym tyłem, co pozwalała po złożeniu tylnej kanapy na przewożenie bagażu o sporych rozmiarach. To był wówczas wyjątkowo atrakcyjny liftback, chociaż początkowo przyjmowany nieufnie. Auto było konkurencyjne cenowo i przy wykorzystaniu techniki koncernu Volkswagen uznane zostało za dobrego niemieckiego klona sprzedawanego pod czeską marką i stanowiące doskonała alternatywę.
Po latach Skoda Octavia ma już swoją ugruntowaną markę i często na rynku wygrywa z modelami marki Volkswagen, które oferują porównywalną technikę i jakość. Zapewne tak tez będzie z najnowszą generacją, która od niedawna jest dostępna na polskim rynku.
Octavia zmieniła się bardzo. Dzisiaj to nowoczesne auto, które dorosło już do klasy średniej. Na pokładzie oferuje najnowsze zdobycze techniki motoryzacyjnej, które ułatwiają życie kierowcy.
Podczas naszego redakcyjnego testu pokonaliśmy dystans 1145 kilometrów. Był to zarówno ruch miejski jak i szybka autostrada. Staraliśmy się nie przekraczać prędkości 140 km/h. Do pełna zatankowany zbiornik paliwa (pojemność 50 l) wystarczył nam na pokonanie dystansu 789 kilometrów. Podczas spokojnej jazdy uzyskaliśmy średnie zużycie 5,7 l/100 km oleju napędowego. W mieście komputer wskazał nam maksymalnie 6,2 l/100 km.
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 TDI jest więc oszczędny, a przy jak przekonaliśmy się podczas naszego testu również oferuje wystarczające parametry. Zaznaczyć należy, iż podczas całego testu korzystaliśmy z ustawienia Normal, co w praktyce oznaczało komfortowo dostrojone zawieszenie oraz odpowiednie do tego ustawienie wspomagania kierownicy i parametrów silnika. Jak wiadomo nowa Skoda Octavia oferuje kierowcy cztery takie możliwości – Normal, Eco, Indyvidual i Sport, które można dostosować do preferencji kierowcy. Ma to również wpływ na zużycie paliwa.
Rozstaw osi nowej Octavii III wzrósł w porównaniu do poprzednika o 108 mm. Jest to największy rozstaw osi w tym segmencie. Dużo większa odległość między przednią i tylną osią ma dodatkowo pozytywny wpływ na stabilność jezdną auta oraz przestrzeń dla pasażerów i bagażu.Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie kół z kolumnami MacPherson z nowo opracowanymi dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze poprzeczne z wysokowytrzymałej stali i innowacyjne rozwiązanie tulei metalowo-gumowych przyczyniły się do zmniejszenia masy i poprawy stabilności. Centralnie na przedniej osi umieszczona rama pomocnicza jest zaprojektowana tak, by zapewniać jak największą sztywność poprzeczną. Z tyłu belka skrętna.
Nowa Octavia ma wygodne siedzenia, a więcej miejsca niż w poprzedniej generacji szczególnie docenią pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie.
Dane techniczne
Skoda Octavia III Ambition 1.6 TDI CR 105 KM – cena 80 050 złSilnik wysokoprężny – 1.6 TDI Common RailPojemność skokowa – 1598 cm3Moc – 105 KM przy 3000 obr./minMaksymalny moment obrotowy –250 Nm w zakresie 1500-2750 obr./minPrzyspieszenie od 0 do 100 km/h – 10,8 sekundyPrędkość maksymalna – 194 km/hŚrednie zużycie paliwa (cykl mieszany) – 5,7 l/100 km Pojemność bagażnika – 590 l / 1580 lDługość - 4659 mmSzerokość - 1814 mm Wysokość - 1461 mm Masa własna – 1230 kg
Plusy- udany design nadwozia i wnętrza- funkcjonalna deska rozdzielcza- ergonomiczne przednie fotele- oszczędna jednostka napędowa 1.6 TDI- pojemny bagażnik z rozkładaną tylną kanapą
Minusy- niskoprofilowe opony, które nie sprawdzają się na dziurawych polskich drogach- ograniczona widoczność z miejsca kierowcy do tyłu- brak wycieraczki tylnej szyby- brak w ofercie silnika bez turbo- 5-biegowa przekładnia