Niedawno ZF wspólnie z Land Roverem skonstruowalii 9-stopniową przekłądnię automatyczną, a koncerny General Motors i Ford ogłosiły, że wspólnie stworzą 9- i 10-stopniowe automaty nowej generacji. Volkswagen przyłącza się do tego „wyścigu zbrojeń” i również zapowiada wprowadzenie do oferty dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG w wersji 10-stopniowej, przyczyniającej się do dalszej redukcji zużycia paliwa.

Martin Winterkom oznajmił, że w okresie krótko-, jak i długoterminowym różnego rodzaju układy napędowe będą występowały równocześnie obok siebie (od wydajnych silników napędzanych benzyną, olejem napędowym i gazem ziemnym przez hybrydy po napędy w pełni elektryczne).

Prezes zarządu Volkswagen AG stwierdził, że silniki spalinowe oferują jeszcze wiele możliwości. „Od 2000 roku zredukowaliśmy zużycie paliwa naszych silników TSI i TDI o ponad 30 proc. Jestem przekonany, że do 2020 roku możemy osiągnąć dalszy wzrost wydajności o około 15 proc.” - powiedział Winterkom.

Niemiecki koncern widzi także duży potencjał w silnikach zasilanych gazem ziemnym. Takie jednostki są ekonomiczne i nadają się do codziennego użytku. Ta technolgoia jest już gotowa, a samochody są oferowane na rynku. Winterkom podkreślił, że w tym aspekcie niezbędne jest jednak większe zaangażowanie polityków i branży paliwowej. Grupa Volkswagen będzie systematycznie rozwijała technologię CNG, po modelu eco-up!, pojawią się Golf TGI BlueMotion i Audi A3 g-tron.

Volkswagen zaprezentował na sympozjum nowe technologie, które znajdą się w nowej generacji silników wysokoprężnych. Taki wysokowydajny silnik może generować 100 kW (136 KM) z jednego litra pojemności, jest wyposażony w system zmiennych faz rozrządu oraz wysokocisnieniowy układ wtryskowy (do 3 tys. barów) i elektryczne turbodoładowanie (e-booster).

Jeśli chodzi o alternatywne układy napędowe, to Grupa Volkswagena zajmie się w pierwszej kolejności hybrydami typu plug-in, które umożliwiają na krótkich dystansach jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym (zasięg do 50 km, ładowanie akumulatorów z domowego gniazdka), a jednocześnie zapewniają pełną elastyczność w przypadku długich podróży, dzięki silnikowi spalinowemu. Pierwszymi modelami z takim napędem są Porsche Panamera i Audi A3 e-tron, które już niebawem trafią do produkcji seryjnej. W późniejszym czasie dołączą do nich m.in. VW Golf, Passat, Audi A6 i Porsche Cayenne.