Był rok 1995, z taśm montażowych zjeżdżały ostatnie sztuki modelu 968, którego 3-litrowe silniki z turbo osiągały moc nawet 350 KM. Sęk w tym, że były to motory zaledwie 4-cylindrowe, których potem już nigdy nie widzieliśmy pod maską seryjnych modeli Porsche.

Foto: ACZ / Auto Świat
Ostatnim seryjnym modelem Porsche, w którym montowano 4-cylindrowe silniki, było 968 (lata prod. 1991-95). Na zdjęciu: 240-konna, wolnossąca wersja Club Sport. Jednostki miały pojemność 3 litrów, występowały także z turbodoładowaniem

W dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin i downsizingu jednostek napędowych Porsche powraca do „plebejskiej czwórki” – zarówno w sporcie, jak i w autach seryjnych. Startujące w długodystansowych wyścigach 919 Hybrid napędza obok jednostki elektrycznej także silnik V4 turbo. Natomiast na azjatyckie rynki właśnie wjechała podstawowa wersja Macana z 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem turbo osiągającym moc 237 KM.

Foto: ACZ / Auto Świat
Porsche stosuje 4-cylindrowe, widlaste silniki również w długodystansowym bolidzie 919 Hybrid

Tak jak pozostałe odmiany Macana, także i ta seryjnie występuje z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową oraz napędem na 4 koła. Silnik to zmodyfikowana konstrukcja Audi – w końcu kompaktowy SUV Porsche jest technicznie mocno spokrewniony z modelem Q5. Jak twierdzą inżynierowie z Zuffenhausen, ok. 50 proc. części jest wspólnych.

Choć Porsche na razie milczy na temat wprowadzenia tej jednostki do europejskiej oferty, naszym zdaniem jest to tylko kwestia czasu. Cena takiego modelu mogłaby wynieść w Polsce ok. 240 tys. zł. Obecnie najtańszy Macan z 258-konnym dieslem V6 kosztuje 66 189 euro (przy aktualnym średnim kursie wymiany to ok. 277,5 tys. zł).

Polski importer raczej nie będzie się spieszył z wprowadzeniem tańszego modelu do oferty – cały roczny przydział Macanów na nasz rynek sprzedał się na pniu. Naszym zdaniem 2-litrowy Macan pojawi się w Polsce najwcześniej w przyszłym roku i ma duże szanse stać się bestsellerem marki.

Macan nie pozostanie jedynym 4-cylidrowym modelem w ofercie – Porsche pracuje właśnie nad małymi bokserami z turbo, które zadebiutują w kolejnej generacji Boxstera i Caymana. Jednostki mają osiągać moc nawet 396 KM. Mamy nadzieję, że będą lubić wysokie obroty i brzmieć równie miło dla ucha jak np. Subaru.

Dane techniczne Porsche Macan
Silnik t.benz., 4-cyl.
Pojemność 1984 cm3
Moc maks. 237 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obr. 350 Nm przy 1500 obr./min
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 7b. PDK
V maks. 223 km/h
0-100 km/h 6,9 s
80-120 km/h 5,1 s
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km
Dł./szer./wys 4681/1923/1624 mm
Masa własna 1770 kg