Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie, przy okazji będąc również jedną z najstarszych. Historia jego powstania sięga lat 80 XIX wieku. Przez ten czas z linii produkcyjnej Mercedesa zjechało wiele kultowych samochód, które odmieniły lub też znacząco wpłynęły na motoryzacje i jej obecny obraz. Jednym z takich modeli był 300 SL Roadster, który właśnie obchodzi 60. urodziny.

Samochód powstał w oparciu o wersję Gullwing, który znowu bazował na zaprezentowanym dwa lata wcześniej modelu 300 S, z którego przejął blok rzędowego, 6-cylindrowego silnika z bezpośrednim w tryskiem paliwa oraz podstawę konstrukcji nadwozia – przestrzenną ramę o skomplikowanej na ówczesne czasy konstrukcji opierającej się o rurki niewielkiej średnicy, zespawane w całość.

Pracę nad kabrioletem rozpoczęto w 1954 roku. Konstruktorzy borykali się z wieloma problemami związanymi z koniecznością usunięcia dachu. Jednym z nich była sztywność nadwozia. Już w Gullwingu pojawił się ten problem. Rozwiązano go poprzez podwyższenie progu czego konsekwencją był brak możliwości zamontowania klasycznych drzwi. Inżynierowie przezwyciężyli ten problem, choć wiązało się to ze wzrostem masy o 265 kg. Jednak zabieg ten nie ujął sportowego charakteru. Po 3 latach pracy zaprezentowano model SL Roadster podczas salonu samochodowego w Genewie. Od tego czasu flagowy kabriolet producenta ze Stuttgartu było stale modyfikowany.

W 1958 roku właściciele wersji kabrio mogli cieszyć się jazdą w deszczu, ponieważ dopiero 1,5 roku po premierze otrzymali dach typu hard-top do swojego samochodu. W 1961 roku zmianie uległ układ hamulcowy, od tego czasu droga hamowania uległa znacznemu skróceniu dzięki hamulcom tarczowym. Był to ruch niezbędny przed wprowadzeniem nowej jednostki napędowej. W 1962 roku klasyczną rzędową 6 zastąpił blok o tej samej specyfikacji, ale wykonany z aluminium, który również odpowiadał za zredukowanie masy, a co za tym idzie za poprawę prowadzenia i lepsze osiągi.

Produkcja modelu SL dobiegła końca w 1963 roku, a przez ten czas na ulice wyjechało 3258 sztuk Gullwing’a oraz Gullwing Roadstera z czego 1858 znalazło swoich nabywców w Ameryce Północnej. To właśnie w USA znajduje się obecnie największa ilość egzemplarzy kolekcjonerskich, które na aukcjach osiągają zawrotne ceny ponad miliona dolarów.

Teraz po 60. latach od premiery niemiecki producent zaprezentował nowego Mercedesa-AMG GT Roadster, który wg twórców przemyca te same wartości, które w swoim czasie prezentował obiekt westchnień milionów kierowców - Mercedes 300 SL Roadster.