Gwarancja pewnego „startu” w każdych warunkach zależy nie tylko od doboru odpowiedniego akumulatora dla naszego pojazdu ale również od tego jak dbać będziemy o jego stan techniczny w całym okresie użytkowania.

Akumulator jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego, której sam nie wytwarza lecz przechowuje w postaci energii chemicznej. W samochodzie akumulator służy do zasilania urządzeń elektrycznych gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora zużyta w czasie postoju pojazdu lub rozruchu silnika jest uzupełniana podczas jazdy przez alternator, procesy zużywania i uzupełniania energii elektrycznej są okresowo powtarzane.

Typowy samochodowy akumulator to zestaw zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy 6 - ciu niezależnych ogniw (nazywanych przez fachowców celami) o napięciu około 2,1 V każde, połączonych szeregowo, co powinno dać 12,6 V. W dwóch skrajnych ogniwach znajdują się końcówki biegunowe, umożliwiające podłączenie akumulatora z obwodem elektrycznym samochodu.

Pojedyncze ogniwo akumulatora składa się z płyt dodatnich i ujemnych ułożonych na przemian wykonanych w formie kratki, której oczka wypełnione są masą czynną.

Odległość miedzy płytami musi być na tyle duża aby zmieściły się w niej separatory, zapobiegające mechanicznemu zwarciu. Obie płyty zanurzone są w elektrolicie, czyli roztworze kwasu siarkowego (występującego w formie płynnej, bądź żelowej).

Należy nadmienić, że w przypadku akumulatorów wykonanych w technologii AGM elektrolitem może też być nasączona mata z włókna szklanego (Absorbent Matt Glass).

Dwa podstawowe parametry techniczne akumulatora poza napięciem (większość samochodów osobowych posiada 12 voltową instalację, w przypadku samochodów ciężarowych jest to instalacja 24 voltowa i wtedy należy połączyć ze sobą dwa akumulatory 12 voltowe) to:

Pojemność - wyrażona Amperogodzinach (Ah). Jest to ilość energii elektrycznej, jaką akumulator jest w stanie dostarczyć przy zachowaniu odpowiednich warunków prądowych.

Pojemność akumulatora zależy od powierzchni płyt w akumulatorze.

Im jest ich więcej, im większa jest ich powierzchnia, tym większa pojemność akumulatora.

Prąd rozruchu - wyrażony w Amperach (A)- zwany również prądem pobierczym zimna. Jego wielkość określona jest napięciem ogniwa, które przy temperaturze -18 st. C powinno wskazywać:

  • potencjał 1.4 V przy rozładowywaniu przez 30 sekund, orazpotencjał 1.0 V przy rozładowywaniu przez 180 sekund.

Im większy jest prąd rozruchu, tym „silniejszy” akumulator.

W zależności od typu pojazdu, stosuje się akumulatory o odpowiednich pojemnościach, i wartościach prądu rozruchowego.

Na przykład w samochodach z silnikiem diesla zaleca się montowanie akumulatorów o wyższym prądzie rozruchowym, z powodu wyższego stopnia sprężania.

Jeżeli chodzi o pojemność, to powinna być tym większa, im więcej mamy w samochodzie odbiorników energii elektrycznej. Należy to jednak skonsultować ze specjalistą ponieważ jeżeli w naszym samochodzie znajduje się alternator o sprawności niedostosowanej do akumulatora większej pojemności, to grozi nam, iż w trakcie jazdy alternator nie poradzi sobie z doładowaniem akumulatora i w rezultacie będzie on notorycznie niedoładowany.

Niskie temperatury nie sprzyjają parametrom akumulatorów. W pełni sprawny akumulator, który w temperaturze 25 ° C ma 100 % pojemności elektrycznej, w temperaturze 0 ° C będzie miał 80 % pojemności, a przy dużym mrozie - 25 ° C już tylko 60 %. Jeżeli akumulator jest już częściowo rozładowany, to przy niskich temperaturach jego pojemność elektryczna będzie jeszcze mniejsza.

Podobnie jest z prądem rozruchu, którego wartość obniża się również wraz ze spadkiem temperatury. Podaje się, że przy -18° C zdolność rozruchowa akumulatora wynosi 50% wartości, jaka występuje przy 20 ° C . Jednocześnie zapotrzebowanie silnika na tą moc rośnie właśnie podczas niskich temperatur

Kilka rad, które pozwolą utrzymać akumulator „na chodzie“ przez długi czas:

  • Utrzymuj akumulator w czystościW czasie mycia lub czyszczenia akumulatora nie wolno dopuścić aby jakiekolwiek środki i płyny używane do mycia dostały się wewnątrz akumulatora.Upewnij się że do akumulatora dostarczane jest odpowiednie napięcie ładowania (13,9 – 14,8V dla akumulatorów 12VKlemy akumulatora zabezpiecz wazeliną technicznąKontroluj poziom elektrolitu i ewentualne niedobory uzupełniaj wodą destylowaną ( w przypadku akumulatorów standardowych)W razie potrzeby doładuj akumulator „małym prądem” przy pomocy odpowiedniego urządzenia

Coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody z coraz większą ilością nowoczesnych odbiorników energii elektrycznej, wymuszają na producentach akumulatorów wytwarzanie coraz bardziej niezawodnych źródeł energii. Nowoczesne akumulatory powinny charakteryzować się wydłużonym okresem eksploatacji i całkowitą bezobsługowością, ale również wysokim prądem rozruchowym i odpornością na wpływ wysokiej temperatury panującej w komorze silnika, jak również na niską temperaturę panująca w zimie.