Już dziś z technologii Start Stop korzysta ponad 3 miliony pojazdów, zaś w roku 2015 liczba ich przekroczy 30 milionów.Oznacza to, że w ciągu paru lat przestawi się na nią 70% wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów. A to z kolei oznacza, że technologia Start-Stop stanie się nowym standardem przemysłu samochodowego.

Już w roku 2020 obowiązywać będzie następna ustalona przez prawodawstwo UE dolna granica emisji CO2, która wynosi 95/g/km. Efekty tych nowych przepisów może zobaczyć już dzisiaj każdy z nas, w Europie w wielu miastach zakładane są strefy ochrony środowiska, do których mogą wjechać tylko samochody o obniżonej emisji spalin. Wyłączone są z tego pojazdy bez właściwej plakietki środowiskowej, w wyniku czego będą tracić one coraz bardziej na wartości.

Działanie systemu Start-Stop uzależnione jest od wielu czynników, jak na przykład: temperatura otoczenia, temperatura silnika, zadana temperatura wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym i podstawowym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora, ponieważ akumulator to „serce” samochodu Start-Stop. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS – Battery Management System) lub inteligentny sensor (IBS – Intelligent Battery Sensor), które dokładnie monitorują jego stan oraz współpracę z pozostałymi systemami pokładowymi.

Akumulator gwarantuje, że emisja CO2 jest na odpowiednio zredukowanym poziomie oraz, że urządzenia poprawiające komfort użytkownika, jak na przykład podgrzewane fotele, klimatyzacja postojowa lub automatyczne funkcje Start-Stop działają poprawnie. Akumulator Start-Stop dostosowany jest do częstego uruchamiania silnika bez znacznej utraty energii.

Jego sprawność widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na np. zmianę świateł dochodzi do średnio czterech uruchomień silnika na kilometr. Akumulator, poddawany tu cyklicznym obciążeniom, musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie jego naładowania. Poza tym musi szybko akumulować energię z alternatora lub z odzyskanej energii hamowania w procesie rekuperacji.

Dlatego tak istotne jest, aby akumulator odpowiadał zaleceniom producenta - w przeciwnym wypadku może dojść do niesprawnego funkcjonowania redukcji CO2 oraz urządzeń komfortowych. Należy zaznaczyć, że akumulatory konwencjonalne nie nadają się do samochodów Start-Stop, ponieważ nie są wytrzymałe na obciążenia cykliczne a ich użycie może spowodować przedwczesną awarię nie tylko akumulatora ale również elektroniki pojazdu. Jak pokazały testy, konwencjonalny akumulator ołowiowo-kwasowy traci w pojeździe z systemem Start-Stop 7-16 % swojej pojemności ładowania w ciągu tylko jednego tygodnia.

Współczesne samochody mogą być wyposażone w podstawowy lub zaawansowany system Start-Stop.

Zasada działania podstawowej funkcji Start Stop

Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop? Foto: Auto Świat
Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop?

Kiedy kierowca zatrzyma swój samochód na przykład na czerwonym świetle lub w korku i wyłączy bieg, system wyłącza silnik. Wtedy akumulator staje się jedynym źródłem energii zaopatrującym w nią wszystkie odbiorniki w pojeździe np. klimatyzacja, radio czy system nawigacyjny.

Zasada działania zaawansowanej funkcji Start Stop ( z odzyskiwaniem energii hamowaniai innymi, oszczędzającymi paliwo technologiami)

Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop? Foto: Auto Świat
Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop?

Na uwagę zasługuje zaawansowany system Start-Stop, którego funkcjonalność została wzbogacona o akumulację energii hamowania (proces rekuperacji) oraz alternator ograniczający ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania, jak również inne układy ograniczające zużycie paliwa.

Systemy Start Stop wymagają specjalnie skonstruowanych akumulatorów. Jeden z producentów akumulatorów - Johnson Controls -dostarcza do samochodów Start-Stop akumulatory VARTA Start-Stop (EFB) oraz VARTA Start-Stop Plus (AGM), których technologia bazuje na wieloletniej współpracy ze wszystkimi producentami OEM zapewniając poprawność funkcjonowania pojazdów i gwarantując, że wszystkie elementy samochodu, jak na przykład urządzenia podnoszące komfort jego użytkowania, a także przepisowa redukcja emisji CO2 będą działać niezawodnie.

EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery“, czyli akumulator kwasowo ołowiowy o wydłużonej żywotności. Przeznaczony do samochodów ze standardowym systemem Start-Stop. Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione są specjalną powłoką z poliestru, którapomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie. Poza tym posiada dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności.

VARTA Start-Stop (EFB)

Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop? Foto: Auto Świat
Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop?

Akumulator VARTA Start-Stop Plus w technologii AGM „Absorbent Glass Mat“, wyposażony w separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit to idealne rozwiązanie dla samochodów stosujących zaawansowaną technologię Start-Stop, które pozwalają na oszczędność paliwa, na odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji lub ograniczanie ładowania akumulatora w procesie przyspieszania pojazdu. To także 3 – 4 większa wytrzymałość cykliczna w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów ibardzo duża moc rozruchowa także przy niskim stanie naładowania.

VARTA Start-Stop Plus (AGM)

Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop? Foto: Auto Świat
Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop?

Przekrój akumulatora VARTA Start-Stop Plus (AGM)

Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop? Foto: Auto Świat
Jak dobrać akumulator do systemu Start Stop?

System uszczelnienia akumulatora wykonanego w technologii AGM zawiera jednokierunkowy zawór ciśnieniowy zwany VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Otwiera się on z chwilą nadmiernego wzrostu ciśnienia nagromadzonych gazów ( zjawisko to może nastąpić np. podczas przeładowywania akumulatora ) i bezpiecznie odprowadza powstały gaz na zewnątrz, zapobiegając rozsadzeniu obudowy.

Dzięki technologii AGM, akumulator ma bardzo niski opór wewnętrzny a tym samym skraca się czas reakcji pomiędzy masą czynną płyty a elektrolitem. Także w przypadku ładowania akumulatora w skrajnie niskiej temperaturze uzyskuje się znacznie lepsze parametry magazynowania energii.