Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Alfa Romeo 1300-Junior

Alfa Romeo 1300-Junior

Alfa Romeo 1300-Junior

Alfa Romeo GT 1300-Junior to lekkie, sportowe coupe produkowane przez włoski koncern. Auto powstało w 1965 roku, jako następca Giulietty Coupe. GT 1300-Junior jest jedynie jedną z odmian silnikowych serii 105/115, która swój początek miała już w 1963 roku.

Auto powstało na skróconym podwoziu 4-drzwiowej Giulii i początkowo miało pod maską 1,6-litrowy silnik benzynowy. W kolejnych latach pojawiały się podrasowane i bardziej sportowe wersje (m.in. GTC, GTV czy 2000 GTV). Wadą auta była stosunkowo wysoka cena, która była jeszcze bardziej podbijana przez podatek od pojemności silnika, dlatego postanowiono stworzyć model z 1,3-litrowym benzyniakiem pod maską.

Dzięki niskiej masie, 96-konna jednostka dobrze radziła sobie z napędzeniem stylowego coupe. O dodatkowe emocje, dbało sportowo zestrojone zawieszenie oraz nisko położony środek ciężkości. Nadwozie ociekało typowo włoskim stylem. Subtelne linie i krągłe nadwozie świetnie pasowało do charakteru auta. Za projekt nadwozia odpowiadał Giurgetto Giugiaro, ale produkowano także odmiany zaprojektowane przez Ercole Spade i Zagato.

W 1968 roku powstała także wersja GTA, która w dużej mierze służyła do wyścigów. Początkowo również była napędzana 96-konnym silnikiem, który w późniejszych latach został podkręcony najpierw do 110, a potem do celów stricte wyścigowych - do 165 a nawet 180 KM. Wersja GTA charakteryzowała się przede wszystkim odelżonym nadwoziem (końcowa masa w wersji przygotowanej do wyścigów wynosiła zaledwie 750 kg).

W tym samym czasie, przy okazji pojawienia się nowej odmiany serii – 1750 GTV, 1300-Junior otrzymała niektóre podzespoły z „większego” modelu, m.in. deskę rozdzielczą, zawieszenie oraz nowy wzór felg. Dopełnieniem sportowego charakteru auta był napęd na tylną oś oraz 5-biegowa przekładnia ręczna.

W 1974 roku, auto zostało przemianowane na 1.3 GT Junior, a po 2 latach jego produkcja została zakończona.

Alfa Romeo 1300-Junior - generacje

Alfa Romeo 1300-Junior (1965&nbsp-&nbsp1977)

Alfa Romeo 1300-Junior (1965 - 1977)

Alfa Romeo 1300-Junior - powiązane artykuły

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test