Dakar 2014 to najlepsza edycja rajdu w wykonaniu Polaków. Wszyscy kierowcy ORLEN Team zameldowali się na mecie w pierwszej piętnastce. Doświadczeni motocykliści – Marek Dąbrowski i Jacek Czachor – po raz pierwszy wystartowali w samochodzie i od razu zajęli 7. miejsce. Adam Małysz i Rafał Marton w swoim trzecim starcie zdołali wywalczyć 13. lokatę. Równie dobrze wypadł Kuba Przygoński który ukończył Dakar na 6. pozycji.
Sukcesy polskich zawodników skłoniły ORLEN Team do postawienia kolejnego kroku w świecie rajdów samochodowych. Głównym celem zespołu jest udział i poprawienie wyników w Dakarze 2015, ale przed kierowcami jeszcze długa i ciężka praca.
Marek Czachor i Jacek Dąbrowski wystąpią w pełnym cyklu Puchara Świata FIA. Polacy zaliczą 10 rund (6 zawodów typu baja i 4 długodystansowe cross-country) w samochodzie Toyota Hilux – pierwszy start już 14 lutego na bezdrożach zaśnieżonej Rosji.
- Cieszymy się z każdego rajdowego kilometra, który będziemy mogli przejechać w sezonie. Pomimo świetnego wyniku, jaki udało nam się osiągnąć na Dakarze 2014, widzimy, że przed nami jeszcze dużo nauki. Gdy rajd wkracza w najtrudniejsze partie, korzystamy z naszego ogromnego doświadczenia - nabytego podczas startów motocyklowych - i radzimy sobie znakomicie. Ale musimy jeszcze więcej trenować na trasach bardziej typowych dla rajdów konwencjonalnych, podobnych do WRC. Stąd też w naszym kalendarzu znajduje się kilka eliminacji baja. Będziemy również pracować nad samochodem i mamy nadzieję, że kolejny rajd Dakar pojedziemy autem, którym będziemy mogli ścigać się o jeszcze wyższe pozycje – powiedział Marek Dąbrowski.
- Najbardziej rozwijające dla mnie, jako pilota, będą rajdy długodystansowe, gdzie rzeczywiście dużą rolę odgrywa nawigacja. Zawody typu baja pojedziemy bardziej pod kątem doskonalenia prędkości. Ponieważ są to krótkie formaty, nie ma w nich zbyt dużego wyzwania dla nawigatora, ale są świetne pod kątem szlifowania rajdowych umiejętności kierowcy i na pewno będą doskonałe do dopracowania jeszcze lepszej komunikacji wewnątrz załogi – powiedział Jacek Czachor.
Cel Adama Małysza i Rafała Martona, na zbliżający się sezon, jest bardzo podobny. Załoga również weźmie udział w Pucharze Świata (nie wiemy jeszcze w ilu rundach) i potraktuje cykl jako główny poligon doskonalenia rajdowych umiejętności. Dzięki temu po raz kolejny kibice będą mieli okazję podziwiać dwie rajdówki ORLEN Team w akcji.
- Mamy lekki niedosyt po zakończonym Dakarze i zarazem wewnętrzne przekonanie, że stać nas na jeszcze więcej. Dlatego też zamierzamy nadal się rozwijać i stawiamy na bardzo kompleksowy trening. Musimy wyjeździć swoje, żeby później móc nawiązywać walkę z najlepszymi. Dlatego też nasz program jest ułożony tak, abyśmy mogli sprawdzić nasze umiejętności w jak największej liczbie sytuacji i w zróżnicowanym terenie. Liczymy, że udział w Pucharze Świata będzie najlepszym przygotowaniem pod kątem przyszłorocznego Dakaru – komentował Adam Małysz.
- Chcemy jak najwięcej jeździć i mierzyć się z najlepszymi w bezpośredniej konfrontacji. Dlatego też skoncentrujemy się na serii, gdzie rywalizacja jest na naprawdę wysokim poziomie. Jesteśmy zadowoleni ze swojego tempa. Teraz skupimy się nad doskonaleniem techniki jazdy i mamy nadzieję, że po całym sezonie treningów w naszym zasięgu będą jeszcze lepsze pozycje na Dakarze. W połowie roku będziemy się przesiadali również do auta w lepszej specyfikacji, mamy nadzieję, że nowa rajdowa broń będzie naszym kolejnym atutem – dodał Rafał Marton.
„Samotny jeździec” Kuba Przygoński również nie spocznie na laurach. W sezonie 2014 czeka go dużo pracy, bowiem motocyklista będzie walczyć o najwyższe trofea w Mistrzostwach Świata FIA. W programie treningowym jedynego Polaka w stawce motocyklowej są również wyjazdy do Portugalii i Hiszpanii oraz treningi z czołowymi zawodnikami, walczącymi o zwycięstwo w rajdzie Dakar. - Ten rok rozpoczął się dla mnie bardzo korzystnie. Zająłem szóstą pozycję i poprawiłem swój życiowy wynik w rajdzie Dakar. Jestem w dobrej formie i zamierzam ją dalej szlifować, aby móc walczyć o jeszcze wyższe miejsce w przyszłym roku. Aby dobrze przygotować się do sezonu będę startować w cyklu Mistrzostw Świata FIM, gdzie można sprawdzić swoje umiejętności w bezpośredniej konfrontacji ze światową czołówką. Chcę również spędzić jak najwięcej czasu w Hiszpanii i Portugalii, gdzie tereny są najbliższe specyfiką tras rajdu Dakar. Niewątpliwie głównym elementem, jaki będę starał się udoskonalić to jazda po twardym podłożu i kamieniach – powiedział Kuba Przygoński.
To jeszcze nie wszystkie plany ORLENU. Cieszy nas dalsze uczestnictwo Verva Racing Teamu w serii Porsche Supercup. Zespół postawił wszystko na jedną kartę i Kuba Giermaziak w sezonie 2014 będzie jedyym kierowcą jeżdżącym bez wsparcia kolegi z zespołu. W zamian wszystkie siły i know-how skupią się na Kubie, którego celem jest podium na koniec sezonu.
Verva Racing Team wystartuje w 10 rundach podczas weekendów Formuły 1.IInauguracyjna runda Porsche Supercup zostanie rozegrana podczas Grand Prix Hiszpanii na torze Catalunya pod Barceloną na początku maja. Nowością w kalendarzu będą starty na Red Bull Ring w Austrii i na ulicznym torze w Soczi. To właśnie nad Morzem Czarnym, w znanym rosyjskim kurorcie, odbędzie się podwójna runda kończąca sezon.
- Cieszę się, że kolejny raz będę mógł ścigać się z najlepszymi kierowcami na torach F1 w barwach VERVA Racing Team.Do wyścigów podchodzę bardzo ambitnie. Nie boję się wyzwań, wiem na co mnie stać. Ciężko pracuję, aby osiągnąć dobrą formę i móc walczyć o miejsca na podium w kolejnych wyścigach - komentuje Kuba Giermaziak, kierowca VERVA Racing Team.
KALENDARZ PORSCHE SUPERCUP 2014
Runda 1: GRAN PREMIO DE ESPAÑA, Catalunya (09-11.05.2014)Runda 2:GRAND PRIX DE MONACO, Monte Carlo (22-25.05.2014)Runda 3: GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH, Spielberg (20-22.06.2014)Runda 4: BRITISH GRAND PRIX, Silverstone (04-06.07.2014)Runda 5: GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND, Hockenheim (18-20.07.2014)Runda 6: MAGYAR NAGYDÍJ, Budapest (25-27.07.2014)Runda 7: BELGIAN GRAND PRIX, Spa-Francorchamps (22-24.08.2014)Runda 8: GRAN PREMIO D’ITALIA, Monza (05-07.09.2014)Runda 9+10: GRAND PRIX DE RUSSIA, Sochi (Double Round) (10-12.10.2014)