Używanie urządzeń wykrywających lub zakłócających pracę sprzętu pomiarowego policji i innych służb jest zabronione – można je jednak legalnie kupować. Z każdym kolejnym przydrożnym fotoradarem wzrasta popularność takiego sprzętu. Warto jednak wiedzieć, że Polska to trudny rynek dla antyradarów. Nasze służby używają wielu typów urządzeń – od niemal zabytkowych aż po najnowsze konstrukcje. Nie ma na rynku wykrywaczy, które radzą sobie ze wszystkimi miernikami.

Antyradary na szybę

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Beltronics RX65i 1849 zł - Uchodzi za jeden z najlepszych wykrywaczy, ma doskonałą czułość i wysyła mało fałszywych alarmów. Producent zapewnia aktualizację oprogramowania. To ważne!

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Noxo ZR100e 747 zł - Jeden z tańszych wykrywaczy o dużych możliwościach (wykrywa m.in. Iskrę i Multanovę 6F) i czułości.Wrażliwych kierowców irytuje częstymi fałszywymi alarmami.

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Whistler Pro-68 XRI 697 zł - Dystrybutor deklaruje, że to nowe urządzenie radzi sobie z większością mierników używanych przez polskie służby. Starsze modele tej marki zwykle srodze rozczarowywały.

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Valentine One 2400 zł - Legendarny wykrywacz o wysokiej czułości. Uwaga! Producent nie ma w Polsce oficjalnego przedstawicielstwa i serwisu. Oprogramowania wielu egzemplarzy niedostosowano do wykrywania radarów używanych w Polsce.

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Escort Passport 8500 X50 Euro 1947 zł - Pod względem technicznym model bardzo zbliżony do Beltronicsa RX65I. Z aktualnym oprogramowaniem nie radzi sobie jeszcze z MultaRadarem CD, ale być może za jakiś czas się to zmieni.

Antylasery

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

AntyLaser G9RX od 2300 zł - Urządzenie wykrywające i zakłócające pracę większości mierników laserowych. Antylaser ma homologację jako czujnik parkowania i ta funkcja w nim całkiem sprawnie działa. Głowice wyglądają jak głowice wspomnianych czujników. Policjant wykonujący pomiar ma wrażenie, jakby nie trafiał w cel wiązką lasera – urządzenie nie wywołuje w miernikach alarmu informującego o próbie ich zakłócenia.

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Laser interceptor 2800 zł -Podobnie jak w przypadku urządzenia Antylaser G9RX, oficjalnie mamy tu do czynienia z bardzo drogim czujnikiem parkowania który – oczywiście, zupełnie niechcący – zakłócadziałanie laserowych mierników prędkości. Tak jak w przypadku konkurencyjnego produktu, również i tu mamy możliwość podłączenia dodatkowych głowic zwiększających skuteczność systemu oraz stworzenie zestawu z klasycznym wykrywaczem ostrzegającym o radarach ręcznych i stacjonarnych. Sprzedawcy obydwu produktów twierdzą, że tylko ich urządzenie nie wywołuje w miernikach komunikatu o działaniu zakłócacza.

Antyradary rozdzielne

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Beltronics STi-R Plus 4900 zł -Antyradar rozdzielny to bardzo eleganckie rozwiązanie, dzięki któremu kierowca nielegalnie używający antyradaru w ruchu ulicznym nie musi na widok radiowozu nerwowo zrywać zabronionego urządzenia z szyby.Wyświetlacz i panel sterowania można dyskretnie umieścić na desce rozdzielczej, a głowice– np. w grillu lub maskownicy zderzaka. Prezentowane obok urządzenie to produkt z najwyższej półki, łączący czuły wykrywacz z odbiornikiem GPS sprzężonym z bazą fotoradarów i punktów kontroli prędkości.

Foto: Auto Świat
Przegląd antyradarów i antylaserów. Czy antyradar to sposób na radary?

Noxo ZRW 300e 1100 zł - Niedrogi antyradar do montażu rozdzielnego – czujnik wykrywający radary umieszczany jest dyskretnie za atrapą grila lub pod zderzakiem, natomiast centralkę można przewozić w dowolnym miejscu we wnętrzu samochodu, niekoniecznie pod przednią szybą. To rozwiązanie do aut mających np. przyciemniane, metalizowane szyby, które zakłócają pracę zwykłych antyradarów.

Pamiętaj!

Kodeks drogowy (art. 66, punkt 4)zabrania wyposażania pojazdu w urządzenia informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego lub zakłócające taki sprzęt, nie wolno też przewozić takich urządzeń w stanie gotowości do użycia. W Polsce wysokość kary za to wykroczenie zależy głównie od humoru policjanta lub oceny sądu – zwykle jest to 500 zł i 3 punkty karne. W innych krajach, np. w Szwajcarii lub Francji, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze!