Kanciasta karoseria była wówczas „obowiązkowa” dla aut miejskich i kompaktowych. Właśnie taką miał starszy od Ibicy o 10 lat (produkowany od 1974 roku) VW Golf. Większym problemem Seata było powiązanie firmy z Fiatem, co przenosiło się na niską jakość Ibizy.
W 1993 roku fabryka Seata przeniesiona została do Martorell pod Barceloną. Pojawił się też nowy model Ibizy - opracowany już we współpracy z Volkswagenem (stylistą, podobnie jak przy pierwszym modelu pozostał Giorgio Giugiaro). Pod maską Ibizy II pracowały silniki z półki VW o mocach od 45 do 180 KM.
Przełomem w stylistyce Ibizy była jej trzecia wersja pokazana w 2002 roku. Auto było dłuższe od poprzednich modeli (3,95 metra), miało charakterystyczny przód - projektantem był słynny Walter de Silva podkupiony przez VW z Alfy Romeo, wcześniej twórca projektu Alfy 156.
W Ibizie 3. generacji montowano silniki benzynowe o mocach od 64 do 180 KM oraz diesle o mocach 64-130 KM.
Seat coraz mocniej podkreślał swoje związki z Volkswagenem, w reklamach posługiwał się sloganem: „niemiecka precyzja, hiszpański temperament”.
Dość długo Seat kazał miłośnikom Ibizy czekać na czwartą generację modelu. W 2008 roku pojawił się concept o nazwie Bocanegra, ale gotowy model zaprezentowano dopiero w 2010 roku. Jego twórcą jest Luc Doncerwolke - wcześniej stylista Lamborghini.
Czwarta generacja Ibizy długością przekroczyła 4 metry (4052 mm). Ma pod maską silniki benzynowe o mocach od 60 do 180 KM oraz diesle od 80 do 143 KM.
W 2002 roku Ibiza 4. generacji przeszła face lifting. Zmieniono reflektory, wprowadzono też nowe silniki.
W ciągu 30 lat istnienia modelu sprzedano na całym świecie 5 mln. Ibiz.
Seat Ibiza odnosiła wiele sukcesów w sporcie motorowym. Ibiza Kit Car zdobyła 3 tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1996, 1997 oraz w 1998 roku w kategorii aut z silnikiem 2-litrowym.
Ibiza obecna jest na polskim rynku od 1993 roku - kiedy to powstało przedstawicielstwo Seata (jako prywatna firma Iberia Motor Company). Seaty cieszyły się na polskim rynku dużym powodzeniem, traktowano je jako tańsze Volkswageny. W szczytowym okresie sprzedawano w Polsce 10 tys. Seatów rocznie.