• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Austin Metro

Austin Metro

Ikona samochodu

Austin Metro to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjski koncern British Leyland. Auto zadebiutowało w 1980 roku i z założenia miało zapełnić lukę między kultowym Mini a Austinem Allegro. Konstrukcyjnie Metro było związane zarówno z jednym, jak i z drugim, bowiem od mniejszego czerpał niektóre jednostki napędowe, a od większego – zmodyfikowane zawieszenie Hydragas.

Kanciasty hatchback rok po debiucie zajął 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku, przegrywając z Fordem Escortem MkIII oraz Fiatem Pandą. Co ciekawe, Metro było pierwszym samochodem, który posiadał tylną kanapę dzieloną w stosunku 1/3-2/3. Austin Metro był bazą dla zbudowania rajdowej legendy grupy B – MG Metro 6R4.

Początkowo montowano jedynie benzyniaki – najmniejszym silnikiem była 1-litrowa jednostka generująca (w zależności od roku produkcji) od 41 do 47 KM. Większy 1,3-litrowy motor rozwijał od 60 do 72 KM. W 1982 roku pojawiła się także odmiana Turbo, która osiągała moc 95 KM. Ze względu na bogate w kryzysy i niepewności życie brytyjskiego koncernu, auto było przez cały swój okres produkcji sprzedawane pod różnymi nazwami.

Już w 1984 roku Metro sprzedawane było pod marką MG (w tym samym roku pojawiła się także odmiana 5-drzwiowa; do tej pory auto dostępne było tylko w wersji 3-drzwiowej), aby po 6 latach, wraz z faceliftingiem, zmienić znaczek na Rover. Po kolejnych 4 latach, auto przeszło kolejny lifting, a wraz z nim, zniknęła nazwa Metro (na rynkach eksportowych, stało się to już w 1990 roku). Pojazd sprzedawany był od tamtej pory jako seria 100.

Pierwsza z dwóch modernizacji była bardziej znacząca. Zachowane zostały co prawda proporcje auta, jednak nadwozie zyskało bardziej krągłe kształty. Tak samo wnętrze, stało się bardziej przyjazne dla podróżujących. Wtedy też pojawiły się nowe jednostki napędowe (serii K od Rovera) oraz pierwszy raz zastosowano silnik wysokoprężny koncernu PSA (1.4).

Dotychczasowe benzyniaki ustąpiły miejsca silnikom 1.1 (60 KM) oraz 1.4 (8V – 76 KM, 16V SPi – 95 KM, 16V MPi – 103 KM), z czego ostatnia wersja jest nam dobrze znana, bowiem od 1993 roku montowano ją opcjonalnie w Polonezie. Podobnie jak w poprzedniku, napęd realizowano na przednią oś. Gdy oficjalnie na wszystkich rynkach zmieniono nazwę na Rover 100, nadwozie poddano jeszcze drobnej kosmetyce, a oprócz tego nieco poprawiono zawieszenie a do oferty dołączył drugi diesel od PSA. Silniki wysokoprężne 1.4 i 1.5 generowały kolejno 53 i 57 KM.

W 1997 roku zakończono produkcję Rovera 100, a jego następcą być hatchback III generacji serii 200.

Austin Metro - generacje

Ikona samochodu

Austin Metro (1980 - 1997)

Austin Metro - powiązane artykuły

Materiały Premium

  • Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

    To niesamowite, jak duże i praktyczne auto udało się zbudować na bazie kompaktowej Astry. Nie dość, że Zafira B ma przestronną część pasażerską i pojemny bagażnik, to w dodatku zmieści się w niej 7 osób (seria), a nieużywane fotele trzeciego rzędu znikają pod podłogą i tworzą równą część ładunkową.

  • Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

    To jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na świecie. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2005 r. i dziś cieszy się sporym zainteresowaniem.

  • BMW i4 M50 – elektryczna "4-ka" czy coś więcej?

    BMW i4 w topowej wersji M50 w sprincie do setki może stawać w szranki z "M4-ką", oferuje funkcjonalność nadwozia 4 Gran Coupé i akustyczny komfort elektryka. W teście pozytywnie zaskoczyło też zasięgiem.

  • Oszczędne auta za 30-50 tys. zł na trudne czasy – TOP 10

    Ceny paliwa biją rekordy, nie zostaje nam nic innego, jak przyjrzeć się modelom na te kryzysowe czasy. Pod lupę bierzemy więc tym razem pojazdy, które nie tylko mało się psują, ale i jak najmniej palą. Lub jadą na prądzie. A do tego nie wydamy na nie fortuny, bo ich cena nie przekracza 50 tys. złotych.

  • Żadna hybryda plug-in nie zrobiła na mnie takiego wrażenia

    Techniczne "uzbrojenie" Artury zostało stworzone od podstaw, ale kumuluje dekadę doświadczeń McLarena w budowie hybryd. Dla wciąż młodej kuźni superaut to początek czegoś dużego i nowego. Na drogach Andaluzji i torze Ascari doświadczyłem możliwości 680-konnej hybrydy plug-in. I podręczyłem jej twórców pytaniami.

  • Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

    Silniki 2.0 FSI nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi — zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia — jednym z częściej występujących na rynku. W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.

  • Ford S-Max I (2006-15) – świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda

    Van ze sportowymi cechami? Wprowadzając S-Maxa, Ford udowodnił, że to możliwe. Samochód nie tylko jest praktyczny, lecz także świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda.

  • Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały

    Cayenne’em Turbo GT Porsche łamie prawa fizyki, łącząc ogień z wodą – charakter rodzinnego SUV-a z niemal torową wyścigówką. I robi to w sposób, przez który ten niedorzeczny pomysł wydaje się najlepszy na świecie.

  • Citroen C4 Picasso (2006-13) – świetnie zaprojektowany, niestety nie starzeje się najlepiej

    Znakomicie zaprojektowany i przemyślany Citroen C4 Picasso to van, który niestety nie starzeje się najlepiej. Było kilka nieudanych silników, pojawiał się także problemy z elektroniką, awarie skrzyni zrobotyzowanej. Część egzemplarzy ma pneumatyczne miechy przy tylnej osi, które zapewniają stały prześwit niezależnie od obciążenia.

  • Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

    Nawet bardzo dobre, gdyż Renault Kadjar nasz test ukończyło z piątką na świadectwie. Choć kilka punktów karnych, a także uwag się zebrało. Niektóre zauważone przez nas mankamenty mogą uprzykrzyć życie. Zwłaszcza wymagającym kierowcom. Czy w takim razie możemy Kadjara jednak uznać za samochód godny polecenia?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech