BMW serii 7 High Security Prezydenta Dudy, który uległ wypadkowi, jest produkowany w dwóch wersjach – jako 750Li z silnikiem o mocy 406 KM i 760Li z silnikiem o mocy 544 KM. To właśnie ten ostatni jest wykorzystywany przez Biuro Ochrony Rządu od 2010 roku. Auto ma ponad 5,2 m długości i waży ponad 3800 kg. Waga samochodu zależy w dużej mierze od zamówionego opancerzenia samochodu. Podwozie obłożone jest specjalnymi płytami, które mają chronić samochód przed wybuchami ładunków znajdującymi się pod nim. Poza tym samochód jest wyposażony w specjalne systemy gaśnicze mające na celu automatyczne zdławienie pożaru zarówno w komorze silnika, jak i pod samochodem. Mimo tak dużej masy limuzyna przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy. Maksymalna prędkość takiego samochodu jest ograniczona ze względu na opony do 210 km/h.

Samochód Dudy - dlaczego taki bezpieczny?

BMW serii 7 High Security jest poddawany trzem rodzajom testów ochronnych. Samochód musi zdać egzamin na odporność przed atakiem ulicznym przy użyciu różnego rodzaju tępych narzędzi, a także broni palnej krótkiej. Poza tym stalowe elementy muszą zdać testy wytrzymałości na broń maszynową, a także broń przeciwpancerną oraz detonację ładunków wybuchowych. Testy balistyczne wykonywane są z różnych, najczęściej używanych typów broni ze zmianą kąta padania pocisku. Bezpieczeństwo ma zapewnić również sześciocentymetrowa szyba przeciwpancerna wykonana ze specjalnych materiałów wykorzystywanych przez kierowców F1 czy przemysł kosmiczny. Poza tym samochód jest odporny na wszelkiego rodzaju ataki na koła i opony. W wersji opancerzonej BMW jest wyposażone w opony typu run-flat. Do typu BMW 7 High Security homologowany jest wyłącznie jeden rodzaj opon tego typu – Michelin PAX Primacy i Alpin (wersja zimowa). Opony typu run-flat nawet po utracie powietrza są w stanie wytrzymać ciężar samochodu. Wyposażone są one bowiem w pierścień, który ściśle przylega do felgi, co w przypadku zejścia powietrza z opony pozwala na kontynuację dalszej jazdy. Opancerzenie auta oprócz wielu korzyści niesie ze sobą również wiele problemów. Opony w tego typu samochodach, ze względu na dużą masę, muszą być często wymieniane, a koszt ich wymiany to wydatek nawet ok. 5 tys. złotych. Eksperci podkreślają, że samochody w pełni opancerzone nie powinny przemieszczać się na dużych odległościach.

– To są samochody pancerne na krótkie przebiegi służące do transportowania VIP-ów. Na dłuższych odległościach powinny być przewożone na lawetach i używane wyłącznie do transportu ważnych osobistości na miejscu – podkreśla w rozmowie z Onetem były wiceszef BOR, prezes firmy ochroniarskiej Farm Security Group Jarosław Kaczyński.

Samochody rządowe i przetargi BOR

W ostatnich latach Biuro Ochrony Rządu na wymianę swojej floty wydawało niewiele. Przeglądając Archiwum Zamówień Publicznych BOR-u, można zauważyć, że od 2011 r. zakupiono niewiele samochodów, zarówno służących do ochrony VIP-ów, osobowych, jak i tych reprezentacyjnych. Na samochody reprezentacyjne od 2007 do 2011, wydano łącznie ok. 11,8 mln zł. Największe przetargi na samochody osobowe miały miejsce w 2008 i 2011 roku, kiedy to łącznie zakupiono 29 maszyn.

Obecnie BOR ogłosił największy przetarg od lat. Zgodnie z przygotowaną przez nich dokumentacją, auto musi mieć co najmniej 5,2 m długości. Minimalna moc silnika powinna wynosić 408 KM. Szacunkowa wartość zamówienia będzie się wahać od 135 tysięcy do 10 mln euro.

Auto ma mieć napęd na obie osie oraz automatyczną przekładnię biegów z możliwością ręcznej zmiany przełożeń. Na wyposażeniu limuzyn nie powinno także zabraknąć między innymi skórzanej tapicerki, elektrycznie sterowanych, podgrzewanych i wentylowanych siedzeń z przodu i z tyłu, nowoczesnego systemu multimedialnego z nawigacją, odtwarzaczem DVD i tunerem telewizyjnym, gniazdek elektrycznych dla pasażerów tylnego rzędu foteli oraz czterostrefowej klimatyzacji z filtrem przeciwpyłkowym czy lodówki.

Samochody pancerne wyłącznie dla polityków?

Okazuje się, że nie trzeba być dyplomatą, żeby móc poruszać się pancernym samochodem. Produkcją aut tego typu zajmuje się obecnie m.in. Mercedes, Jaguar, Bentley, a także Audi. Samochodem z najwyższym poziomem bezpieczeństwa, jest obecnie zaprezentowany przez Mercedesa – Maybach s600 Guard. Jest to pierwszy cywilny samochód na świecie, który posiada najwyższy certyfikat ochrony balistycznej. Nie straszne są mu nawet granaty. Eksperci podkreślają, że coraz więcej biznesmenów korzysta z samochodów o najwyższej klasie bezpieczeństwa.

– Praktycznie każdy biznesmen może sobie wynająć taki samochód. Koszty są zróżnicowane od modelu i czasu wypożyczenia, ale zaczynają się od 10 tys. zł w górę za dzień – podkreśla Kaczyński.