W najbliższych latach ta liczba będzie dynamicznie wzrastać, ponieważ obecnie gama samochodów z napędem na cztery koła jest szeroka jak nigdy wcześniej – w sprzedaży znajduje się aż siedem modeli. To efekt konsekwentnie prowadzonej przez Skodę polityki poprawy bezpieczeństwa, czemu współcześnie głównie służy napęd 4x4.

Warto o tym pamiętać szczególnie w zbliżającym się okresie jesienno -zimowym, kiedy pogarszają się warunki drogowe: szybciej robi się ciemno, nawierzchnia dróg często jest mokra lub oblodzona. W niekorzystnych warunkach spada koncentracja kierowców, dlatego warto zmienić technikę jazdy i zdjąć nogę z gazu.

Jednak nie wszystkie sytuacje na drodze da się przewidzieć oraz zapobiec im – w takich sytuacjach często z pomocą przychodzi właśnie napęd na cztery koła, nawet jeśli kierowca nie ma świadomości jego działania. Nowoczesne układy pracują niezauważalnie, a przede wszystkim - błyskawicznie.

We wszystkich czteronapędowych modelach Skody zastosowano ten sam mechanizm oparty na sterowanym elektronicznie sprzęgle Haldex najnowszej generacji, które pełni funkcję blokady międzyosiowej. Współpracuje ono z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, co umożliwia precyzyjny rozdział momentu obrotowego, który trafia na te koła, które mają największą przyczepność. W zależności od modelu, taki system przeniesienia napędu podkreśla jego konkretne cechy.

Najpopularniejszą Skodą z napędem 4x4 jest Octavia Combi - bestseller Skody w tej kategorii od 1999 roku, dostępna z czterema silnikami: benzynowym 1.8 TSI 180 KM oraz turbodieslami TDI 1.6 105 KM i 2.0 150 lub 184 KM. Te same silniki (za wyjątkiem najsłabszego diesla) dostępne są nowej Octavii Scout. Flagowy model Skody, Superb, dostępny jest w wersji 4x4 w obydwu wersjach nadwozia: jako elegancka limuzyna oraz praktyczne kombi, które występuje również w wersji Outdoor - jej zmodyfikowane zderzaki i osłony z tworzywa chronią nadwozie przed drobnymi uszkodzeniami.

Zastosowany napęd na cztery koła pozwala bezpiecznie wykorzystać potencjał silników: benzynowych 1.8 TSI (160 KM) i potężnego 3.6 FSI oraz turbodiesli 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM.

Od 2013 roku popularny SUV Skody wystęuje w dwóch wersjach: Yeti oraz Yeti Outdoor, obie dostępne z napędem na wszystkie koła. Pierwszy doskonale sprawdza się w mieście, gdzie napęd 4x4 oraz duży prześwit pomagają uniknąć pułapek czekających na kierowców w gąszczu mejskich ulic.

Yeti Outdoor to z kolei propozycja dla aktywnych - ten model Skody ma największy potencjał w terenie, a jego możliwości wykraczają daleko po za to, czego oczekujemy od miejskiego SUV-a. Oba modele dostępne są zarówno ze skrzynią manualną, jak i DSG, a do wyboru są silniki 2.0 TDI o mocy 110, 140 lub 170 KM oraz benzynowy 1.8 TSI (152 lub 160 KM).