To nie może być przypadek. Tego samego lata BMW i Volkswagen wprowadzą do sprzedaży nowe kompaktowe vany o niemal identycznych wymiarach. Segment, który dopiero nie tak dawno się narodził, zdawał się już grozić wymarciem – wszystko przez boom na SUV-y. Wspomniane marki też się do niego przyczyniły, jednak teraz na nowo odkrywają uroki przestrzeni. Po pierwszym kontakcie z przyszłymi konkurentami (Golf Sportsvan zadebiutuje w czerwcu, seria 2 Active Tourer – we wrześniu) wiemy, że zainteresowanie nimi będzie duże, nawet wśród miłośników SUV-ów.

Obie firmy doskonale wiedzą, że nie zmienią postrzegania vanów bez radykalnej rewolucji w stylistyce. Zarówno Active Tourer, jak i Sportsvan otrzymały znacznie bardziej sportowe proporcje niż konkurenci. Nawet S-Max, uchodzący za dynamicznie wyglądające auto, nie ma tak wystających nadkoli.

Dowodzićz właściwej pozycji

Podobnie jak w autach sportowo-użytkowych, w vanach można się cieszyć podwyższoną pozycją za kierownicą. Spece od ergonomii nazywają ją Command Position. U prowadzącego wywołuje to poczucie większego bezpieczeństwa, jednak vany zwykle są kupowane z konieczności, a SUV-y – z fascynacji, chęci bycia królem bulwaru. BMW zamierza to zmienić, łamie więc w Active Tourerze aż cztery własne stereotypy: auto jest pierwszym vanem tej marki, pierwszym modelem z przednim napędem i poprzecznie umieszczonym silnikiem z 3 cylindrami.

W Sportsvanie siedzi się o 6 cm wyżej niż w Golfie VII. Dzięki dużemu przeszkleniu widoczność jest rewelacyjna i każdy z pasażerów ma pod ręką odpowiednią liczbę schowków i uchwytów na kubki. Kokpit urządzono z wykorzystaniem dobrze znanych elementów z innych Volkswagenów, co sprawia, że obsługa okazuje się dziecinnie prosta, a stylistyka deski rozdzielczej jest już na początku trochę opatrzona. Kanapę można przesuwać o 18 cm jak w Tiguanie, a pasażerowie cieszą się przestronnością godną komfortowej limuzyny. Bagażnik ma pojemność 500-1520 l – to znacznie więcej niż w porównywalnych SUV-ach.

Foto: Auto Świat
Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem

Van BMW – czy to jeszcze premium?

Active Tourer ma bardziej luksusowe aspiracje, jednak wcale nie odstaje od Sportsvana pod względem praktyczności. Mimo że siedzący z tyłu pasażerowie nie mogą korzystać ze stolików (jak w Sportsvanie), inżynierowie BMW dobrze zaaranżowali przestrzeń. Nie jest tu ciaśniej niż w „trójce”, ale – co ważniejsze – swoboda ruchów jest większa niż w X1.

Kanapę można przesuwać, choć nie w tak dużym zakresie, jak w Sportsvanie. Kierowcy przesiadający się z innych modeli BMW błyskawicznie odnajdą się w kokpicie. Po zajęciu miejsca ręka automatycznie wędruje na lewarek – to typowy odruch w BMW – a tablica rozdzielcza jest zwrócona w stronę prowadzącego.

W „dwójce” będzie można opcjonalnie zamówić elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Seryjny jest za to inny ciekawy element: wycieraczkę schowano pod spoilerem. Ten pomysł dobrze by się sprawdził też w Volkswagenie. Drobiazg, ale fajny.

Eksperymenty napędowe w BMW

Ciekawym elementem rozgrywki między autami będzie na pewno technika napędowa. Bawarczycy twierdzą, że stworzyli „prawdziwe BMW wśród przednionapędówek” i że w układzie kierowniczym nie będzie czuć niepożądanych wpływów napędu. Swój udział w niespotykanym dotąd w tej klasie prowadzeniu mają mieć lekka konstrukcja i elektroniczny mechanizm symulujący działanie blokady dyferencjału. Active Tourer jest jednak jedynym vanem z możliwością zamówienia go w opcji ze sportowym układem kierowniczym.

Golf będzie musiał sobie poradzić bez takich dodatków. Jego mocą jest to, że... jest Golfem. Innym – na siłę usportowionym – ale jednak sprawdzoną marką, pasującą do wizerunku rodziny. Jednak i tak nie mamy złudzeń, że – podobnie jak Mercedesy klas A i B – Sportsvan najwięcej zwolenników znajdzie wśród niemieckich emerytów.

Foto: Auto Świat
Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem

Przestrzeń nie jest priorytetem

Mieliśmy już okazję pojeździć prototypem BMW z nowym, 3-cylindrowym silnikiem – ten motor właśnie debiutuje w Mini. Choć parametry konstrukcji mogą szokować, naszym zdaniem podstawowy, 136-konny silnik doskonale zda egzamin w Active Tourerze. Większe obawy budzi w nas 231-konna, 4-cylindrowa jednostka.

Niby BMW produkowało już Mini Coopery o takiej mocy, jednak w przypadku vana wyzwanie dla konstruktorów jest większe. Tu komfort przeniesienia siły napędowej na kierowane koła musi być wyższy. Wariant częściej będzie też wybierany przez klientów, dla których „automat” to oczywistość.

W VW nie spotkamy takich eksperymentów technicznych, jak w BMW. Wszystkie jednostki dostępne są już w Golfie. A w tajemnicy napiszemy, że w Wolfsburgu dyskutuje się nad 211-konnym Sportsvanem GTI...

Podsumowanie

BMW i VW tchnęły nowego ducha w segment kompaktowych vanów. Umiejętnie połączyły sportowy styl z funkcjonalnym wnętrzem i wygodą. Niby nic nowego, ale sposób, w jaki to zrobiły, zasługuje na wyróżnienie. Cenowo auta pewnie się rozminą, ale charaktery mają podobne. Najbardziej ciekawi nas to, ilu kierowców po doświadczeniach z ciasnymi SUV-ami przesiądzie się z powrotem do vanów, oraz to, jak się sprawdzi przedni napęd w BMW.

Golf Sportsvan | Dane techniczne

Golf Sportsvan 1.2 TSI BMT 1.4 TSI BMT 1.6 TDI BMT 2.0 TDI BMT
Silnik t.benz. R4, poprzecznie t.benz. R4, poprzecznie t.diesel R4, poprzecznie t.diesel R4, poprzecznie
Poj. skokowa 1197 cm3 1395 cm3 1598 cm3 1968 cm3
Moc maks. 85 KM/4300 obr./min 150 KM/5000 obr./min 110 KM/3200 obr./min 150 KM/3500 obr./min
Maks. moment obr. 160 Nm/1400 obr./min 250 Nm/1500 obr./min 250 Nm/1500 obr./min 320 Nm/1750 obr./min
Masa wł. 1327 kg 1391 kg 1420 kg 1474 kg
0-100 km/h 13,2 s 8,8 s 11,3 s 9,2 s
Prędkość maks. 177 km/h 212 km/h 192 km/h 212 km/h
Śr. spalanie 4,9 l/100 km 5,4 l/100 km 3,9 l/100 km 4,2 l/100 km

BMW Active Tourer | Dane techniczne

Active Tourer 218i 225i aut. 218d
Silnik t.benz. R3, poprzecznie t.benz. R4, poprzecznie t.diesel R4, poprzecznie
Poj. skokowa 1499 cm3 1998 cm3 1995 cm3
Moc maks. 136 KM/4500 obr./min 231 KM/4750 obr./min 150 KM/4000 obr./min
Maks. moment obr. 220 Nm/1250 obr./min 350 Nm/1250 obr./min 330 Nm/1750 obr./min
Masa wł. 1395 kg 1505 kg 1450 kg
0-100 km/h 9,3 s 6,8 s 8,9 s
Prędkość maks. 200 km/h 235 km/h 205 km/h
Śr. spalanie 4,9 l/100 km 6,0 l/100 km 4,1 l/100 km

CZYTAJ WIĘCEJ: