BMW serii 5 Gran Turismo (F07) zadebiutowało w 2009 roku. Ten 5-drzwiowy liftback wzbudził duże kontrowersje, ponieważ był większy od zwykłej „piątki”, ale nie był SUV-em. Łączy w sobie cechy klasycznego Gran Turismo, SAV-a (Sport Activity Vehicle) i limuzyny.
Mimo nazwy, bazował na płycie podłogowej flagowego modelu z Bawarii-serii 7 (F01). Rozstaw osi wynosi aż 3070 mm, a auto ma 5 metrów długości i 1,9 metra szerokości. Nowa sylwetka przypominała trochę model X6, ale w rzeczywistości była to „napompowana” seria 5. Wielu osobom auto się nie podoba, jest uważane za niezgrabne i wyolbrzymione. Auto miało być przeznaczone dla tych, którzy potrafią zrezygnować zarówno ze sportowych emocji jak i podwyższonego zawieszenia, na rzecz przestrzeni. Bo jej w 5 GT jest naprawdę dużo. Przesuwana tylna kanapa pozwala w każdym przypadku znaleźć odpowiednia ilość miejsca na nogi, duża przestrzeń nad głową docenią szczególnie wysocy użytkownicy. Wsiadanie ułatwia także wysokie usytułowanie tylnej kanapy Pojemność bagażnika wynosi od 440 do 590 litrów w zależności od ustawienia tylnej kanapy, lub po jej całkowitym złożeniu uzyskujemy 1700 litrów. Nie jest to miło zaskakujący wynik, ponieważ podobny rezultat uzyskujemy w zwykłej „piątce”. Z racji sporych gabarytów, auto swoje waży-masa wynosi od 2 do 2,2 tony w zależności od wyposażenia. A już w standardzie jest ono całkiem bogate (np. pneumatyczne zawieszenie z tyłu). Wnętrze wykonano z duża dokładnością i dbałością o dobrą jakość materiałów.
Za napęd tego niekonwencjonalnego auta odpowiada jeden z 5 silników. Do wyboru jest jeden z 3 turbodiesli lub 2 silników benzynowych wspomaganych doładowaniem. Podstawową jednostką wśród aut wysokoprężnych jest 2-litrowiec o mocy 184 KM. Pozostałe dwa mają pojemność 3 litrów i moc odpowiednio 245 i 299 KM (w 2011 roku moc urosło odpowiednio do 258 i 313 KM). Wśród jednostek benzynowych mamy do wyboru 3-litrową, rzędową „szóstkę” o mocy 306 KM lub 4,4-litrową, widlastą „ósemkę” o mocy 407 KM (od 2011 roku 450 KM).
Mimo sporych gabarytów, osiągi auta są lepsze niż zadowalające, jednak duża masa przeszkadza pokonywaniu szybkich zakrętów. Nie po to jednak 5 GT została stworzona. Poza najsłabszym dieslem, możemy wybrać czy moc będzie przekazywana na tylną oś, czy za pomocą systemu xDrive na 4 koła. Auto wyposażono w 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów. Ciężko jest wskazać bezpośrednią konkurencję 5 GT.
Mimo odważnego kroku ze strony BMW, auto znalazło swoich nabywców.