Podczas próby ustanowienia rekordu świata w przyspieszaniu i hamowaniu za kierownicą Bugatti Chirona siedział Juan Pablo Montoya – były kierowca F1, a teraz kierowca biorący udział w wyścigach Indy 500 i Daytona 24 Hours.

Rekordowe Bugatti Chiron jest ozdobą stoiska tej firmy na salonie samochodowym we Frankfurcie (hala nr 3).

Foto: Auto Świat
Bugatti Chiron na salonie we Frankfurcie

Bugatti Chiron jest następcą kultowego już Bugatti Veyrona. Superbolid wyposażony jest w silnik W16 o pojemności 8 litrów i mocy 1500 KM. Aby Chiron uzyskał prędkość wyższą niż 380 km/h, kierowca musi uaktywnić tryb szybkiej jazdy, przekręcając klucz Speed Speed. Wtedy do dyspozycji kierowcy staje 1500 KM pod maską (dzięki czterem turbosprężarkom, z których dwie pracują do 3800 obr/min, a pozostałe dwie włączają się powyżej tej wartości).

Podczas rekordowej próby Bugatti Chiron prowadzony przez J.P. Montoyę uzyskał prędkość 400 km/h w czasie 32,6 s – potrzebował na to zaledwie 2621 metrów.

Bugatti Chiron

Próba polegała również na błyskawicznym wyhamowaniu. Gdy kierowca wcisnął hamulec, tylne skrzydło aerodynamiczne Chirona ustawiło się pod kątem 49 stopni, wspomagając manewr hamowania. Skrzydło o szerokości 150 cm przy prędkości auta 400 km/h wytwarza siłę docisku na tylną oś o wartości 900 kg.

Hamulce w Bugatti Chironie wykonane są karbonu, mają średnicę 420 mm na przedniej osi i 400 mm na tylnej. Zaciski są tytanowe, 8-tłoczkowe z tyłu i 6-tłoczkowe z przodu.

Wyhamowania z prędkości 400 km/h do zera zajęło 9,3 s. Bolid przebył w tym czasie odcinek 491 metrów.

Pablo Montoya podczas prób bicia rekordu świata miał okazję pobić też własny rekord prędkości – dotychczas udało mu się uzyskać 407 km/h (samochodem wyścigowym IndyCar), a Bugatti Chironem osiągnął 420 km/h.

Bugatti w 208 roku planuje pobić rekord prędkości ustanowiony przez poprzedni model – Veyron. Rekord wynosi 431,072 km/h. Taką prędkość uzyskał Veyron 16.4 Super Sport w 2010 roku. Wygląda na to, że w 2018 r. Chiron pojedzie szybciej.