• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Chevrolet Nova

Chevrolet Nova

Ikona samochodu

Chevrolet Nova to samochód osobowy klasy średniej-niższej, którego nazwa została w latach 80. wskrzeszona do kompaktowego modelu, bliźniaczego Toyocie Sprinter. Pierwsza generacja Novy pojawiła się w 1961 roku. Początkowo model nazywa się tak naprawdę Chevy II, a Nova była dopiskiem oznaczającym wersję. W 1968 roku człon „Chevy II” został odrzucony, a Nova został oficjalną nazwą dla modelu.

Chevrolet oferował pojazd jako 2-drzwiowe coupe i cabrio (które przetrwało tylko do 1964 r.), 4-drzwioego sedana, a także jako 3- lub 5-drzwiowego kombi. Początkowo do napędu służył 2,5-litrowy silnik R4 oraz 3.2-litrowe R6, które generowały kolejno 91 i 122 KM. W późniejszym czasie do oferty dołączył także blisko 200-konny 4.6 V8 oraz w tym samym czasie – 3.8-litrowe R6 (140 KM). Rok później, w 1965 roku, pojawił się także jeszcze większy, bo aż 5,4-litrowy silnik V8 o mocy 275 KM. Tym samym Nova zapukał do drzwi krainy „muscle carów”. Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowej skrzyni manualnej lub 2-stopniowej przekładni automatycznej Powerglide.

W 1966 roku pojawiła się II generacja Novy, która przetrwała bardzo krótko, bowiem tylko 1 rok. Północnoamerykańskie koncerny motoryzacyjne miały ówcześnie tendencje do częstej „wymiany” modeli na nowe oraz wprowadzanie z każdym rokiem, mniejszych lub większych zmian, głównie stylistycznych oraz wyposażeniowych. II generacja wyróżniała się innym pasem przednim oraz tylnym. Jeśli chodzi o jednostki napędowe, zaszły drobne zmiany – mniejsza V8-ka miała teraz jeszcze wariant 220-konny, oraz silnik 5.4 V8 o nowej konstrukcji rozwijający aż 350 KM. W 1967 roku do oferty dołączył jeszcze nowy motor R6 o pojemności 4.1 litra i mocy 155 KM. Wcześniej oferowane silniki pozostały w ofercie. Do wyboru obok poprzednich przekładni był także 4-stopniowy „manual”.

1967 rok przyniósł III generację Chevroleta Novy (Chevy II), który po 2 latach został oficjalnie przemianowany na Nova. W ofercie pozostał już tylko 2-drzwiowy coupe oraz 4-drzwiowy sedan. Nova zyskała bardzo na zmianach stylistycznych, które dodały jej „muskułów” oraz zadziornego wyglądu. Oprócz tego zmieniono także rozstaw osi, na 25 mm większy. Znaczną popularność zyskały wtedy także silniki V8. O ile wcześniejsze jednostki 2.5 R4, oraz 3.1, 3.8 i 4.1 R6 pozostały w ofercie, o tyle podstawowa V8-ka 4.6 została zastąpiona przez 5-litrowy motor (203 KM). W wersji Nova SS (Super Sport) oferowany był także 5,7- (295 KM) oraz 6,5-litrowy silnik w 2 wariantach mocy – 350 oraz 375 KM. Po zmianie nazwy modelowej, jednostka 5.7 V8 zyskała 5 KM oraz występowała także w wariancie 255-konnym. Do wyboru, w zależności od wersji silnikowej i roku produkcji, obok wcześniejszych skrzyń biegów był 3-stopniowy „automat” oraz 2-stopniowy „półautomat”. Do debiutu 4. generacji Novy, niektóre silniki były wycofywane z oferty, a z powodu kryzysu paliwowego, moce najwyższych jednostek były drastycznie obniżane (w 1973 r. topowe 5.7 V8 generowało „zaledwie” 177 KM).

W 1975 roku pojawiła się czwarta odsłona Chevroleta Novy. Kompletnie odnowiona stylistycznie (a wręcz przez niektórych uważana za bardzo nijaką) otrzymała wiele dodatków w standardzie – m.in. tarczowe hamulce na przednich kołach czy grubszy stabilizator. Oprócz tego do oferty dołączył 3-drzwiowy hatchback. Kryzys paliwowy trwał w najlepsze, dlatego od maską znalazły się silniki R6 4.1/105 KM, V8 4.3/110 KM (dostępna tylko w ’75) 5.0/145 KM oraz 5.7/165 KM. Do wyboru była 3- oraz 4-biegowa skrzynia manualna oraz 3-stopniowy”automat”.

W 1979 roku zakończyła się produkcja Chevroleta Nova, a jego następcą został model Citation. W 1985 roku Chevrolet Nova powrócił, jednak nie w takim „ciele” jak kiedyś. Toyota wraz z General Motors zawiązali przedsiębiorstwo na zasadzie Joint Venture – NUMMI, na zasadzie którego w fabryce GM jako Chevrolet Nova powstawał bliźniaczy model Toyoty Corolli Sprinter. Auto występowało jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy hatchback, a napędzane było wyłącznie 4-cylindrowym benzyniakiem 1.6, który rozwijał 74 KM, a w wersji DOHC – 110 KM.

Jego produkcja zakończyła się w 1988 roku, kiedy to zastąpiła go nowo utworzona marka Geo z modelem Prizm.

Chevrolet Nova - generacje

Ikona samochodu

Chevrolet Nova I (1961 - 1965)

Ikona samochodu

Chevrolet Nova II (1965 - 1967)

Ikona samochodu

Chevrolet Nova III (1967 - 1974)

Ikona samochodu

Chevrolet Nova IV (1974 - 1979)

Ikona samochodu

Chevrolet Nova V (1984 - 1988)

Chevrolet Nova - powiązane artykuły

Materiały Premium

  • Prześwietlamy używaną Toyotę AE86. To auto nie tylko dla miłośników youngtimerów

    Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej kultowej Toyocie AE86. Światowa moda na ten model dotarła także do Polski, warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę i co jest kosztowne. Trzeba się przygotować na spore wydatki. Z około 50 tys. powstałych egzemplarzy relatywnie mało przetrwało, co sprawia, że ceny dodatkowo rosną.

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

  • Peugeot 407 (2004-11) – „407-ka” nie jest autem, które należy do wzorców trwałości

    Polecamy tylko zadbane „407-ki” z końcowych lat produkcji. Ceny takich aut nie są wygórowane. W czym tkwi haczyk? Po pierwsze, nie jest to samochód, za którym ustawiają się kolejki na rynku wtórnym.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech