Największym powodzeniem cieszą się one w takich krajach jak m.in. Włochy, Francja, Niemcy i Hiszpania. Polska nie jest dla nich zbyt atrakcyjnym rynkiem dla maluchów, co jednak nie znaczy, że ich popularność w ostatnich latach maleje. Przykładem może być tu Citroën, który po latach przerwy, ponownie wprowadza na polski rynek model C1.

Citroen C1 1.0 VTi – nowoczesny design

Druga generacja została zmodyfikowana zgodnie z najnowszą filozofią francuskiego producenta. Przednia część zyskała nowe kształty przednich reflektorów z oddzielnymi światłami kierunkowskazów. Zmodyfikowana została także atrapa wlotu powietrza chłodnicy i przedni zderzak.

Z całą pewnością, mały Citroen ma design nadwozia, który wyróżnia go na drodze. Auto może się podobać.

Citroen C1 1.0 VTi  - funkcjonalny minimalizm

W porównaniu z poprzednią generacją, auto otrzymało nowocześniejszą deskę rozdzielczą, która jednak nie zawiera zbyt wielu przełączników i przycisków. Producent zdecydował się na maksymalne minimum, które w zupełności może zadowolić użytkownika.

Ciekawym rozwiązaniem jest kolumna kierownicy, która może być regulowana w jednej płaszczyźnie wraz z prędkościomierzem i obrotomierzem. Dzięki temu kierownica w każdej pozycji nie zasłania kierowcy prędkościomierza.

Centralny środkowy panel ma wbudowane radio, którego głośność można zmieniać za pośrednictwem pokrętła znajdującego się w zasięgu ręki kierowcy. Przyciski pozwalają na intuicyjną obsługę tego urządzenia.

Nie mamy także zastrzeżenia do panelu regulacji temperatury, przełączania nawiewów oraz klimatyzacji.

Citroen C1 1.0 VTi – wnętrze, praktyczne dla dwóch dorosłych z bagażem

Przednie fotele ze zintegrowanym zagłówkiem, zapewniają kierowcy i współpasażerowi wystarczający komfort jazdy. Gorzej, gdy chcemy podróżować w cztery osoby, bo wówczas przednie fotele musimy przesunąć znacznie do przodu (kosztem własnego komfortu).

Bagażnik o pojemności 196 litrów jest raczej symboliczny, ale po złożeniu oparć tylnych foteli uzyskamy przestrzeń bagażowa 780 litrów, a to już spokojnie wystarczy na weekendowe zakupy.

Citroen C1 - porównanie z konkurentami

Citroen C1 Skoda Citigo Fiat Panda Kia Picanto Nissan Micra Renault Twingo
Silnik (cylindry, pojemność) 3/ 998 3/999 4/1242 3/998 3/1198 3/999
Moc (KM) 69/6000 60/5000 69/5500 66/5500 80/6000 70/6000
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr/min.) 95/4300 95/3000 102/3000 95/3500 110/4000 91/2850
Prędkość maksymalna (km/h) 160 162 164 158 170 151
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13 14,4 14,2 14,6 13,7 14,5
Pojemność zbiornika paliwa (l) 35 35 35 35 41 35
Pojemnośc bagażnika (l) 196/780 251/951 225/870 200/918 265/1132 188/980
Długość (mm) 3466 3563 3653 3595 3825 3595
Szerokość (mm) 1884 1645 1643 1595 1665 1647
Wysokość (mm) 1460 1478 1551 1485 1520 1557
Rozstaw osi (mm) 2340 2420 2299 2385 2450 2492
Masa własna (kg) 840 854 855 845 1001 950
Cena wersji podstawowej (zł) 36 200 34 470 34 600 34 700 33 600 36 400
Cena wersji topowej (zł) 47 200 46 600 74 900 47 000 50 950 46 300

Konkurenci w tej klasie oferują więcej miejsca na bagaż. Do porównania wybraliśmy najpopularniejsze modele „maluchów” dostępnych na polskim rynku.

Citroen C1 1.0 VTi – oszczędny silnik

Trzycylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1.0 litra, to już standard w tej klasie samochodów. Montowana do kolińskich trojaczków ma moc 68 KM i współpracuje z pięciobiegową przekładnią manualną. Przyzwyczaić się trzeba do charakterystycznego dźwięku tego silnika.

Nie można od tego silnika oczekiwać sportowych osiągów, ale z powodzeniem sprawdza się warunkach miejskich i podczas jazdy w dalszą trasę. Podczas kilkudniowego testu miejskiego średnie zużycie paliwa nie przekroczyło 7,3 l/100 km, a na trasie wynik ten już nie przekroczył 5 l/100 km.

Citroen C1 1.0 VTi – podsumowanie

Przedstawiciel kolińskich trojaczków jest ciekawą propozycją na polskim rynku. Z powodzeniem sprawdzi się podczas codziennych dojazdów do pracy, a także nie zawiedzie podczas dłuższych wypadów dwojga poza miasto.