W 2012 roku CITROËN potwierdził dynamiczny kierunek rozwoju na wszystkich frontach, wprowadzając do sprzedaży trzy nowe modele (C4 Aircross, C4 L i C-Elysée), dokonując restylingu sześciu modeli (C1, C3 Picasso, C5, C8, Berlingo i Jumpy), oferując nowe usługi i zdobywając ósmy tytuł Mistrza Świata w klasyfikacji Konstruktorów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Nastąpiła dalsza internacjonalizacja, w szczególności poprzez ofensywę w Chinach, które stały się drugim po względem wolumenów sprzedaży rynkiem Marki. Jednocześnie CITROËN potwierdził wzmacnianie pozycji dzięki linii DS, która sprzedała się już w 300 000 egzemplarzy, oraz coraz bogatszej i nowocześniejszej gamie C.
W 2012 roku CITROËN sprzedał 1 265 000 samochodów w skali światowej, co oznacza spadek o 11,9% w stosunku do 2011 roku.
To zmniejszenie sprzedaży francuskiej marki jest w głównej mierze spowodowane kryzysem, który objął europejski rynek motoryzacyjny wykazujący spadek o 8,6% w 2012 roku. Południowe rynki europejskie, które historycznie stanowią najsilniejszy atut, okazały się najbardziej dotknięte skutkami kryzysu (Francja : - 13,3 %, Hiszpania : -14,9 %, Włochy : - 20,9 %). W tej sytuacji sprzedaż CITROËNA spadła w Europie o 13,4 %. W tym trudnym kontekście gospodarczym tej marce udało się poprawić pozycję rynkową w kilku krajach Europy Zachodniej (Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania w sprzedaży samochodów osobowych), i tym samym potwierdzić szóste miejsce w klasyfikacji marek w Europie.
Jednocześnie sprzedaż poza Europą staje się coraz bardziej znacząca (36 % ogólnej sprzedaży całkowitej, co oznacza wzrost o 3 pkt. w stosunku do 2011 roku).
Chiny, które stanowią pierwszy motoryzacyjny rynek światowy zapewniają ponad połowę sprzedaży pozaeuropejskiej CITROËNA (tj. 18 % sprzedaży światowej Marki). Za pośrednictwem pierwszej spółki joint-venture Dong Feng CITROËN, Marka dostarczyła 224 000 samochodów w 2012 roku (+2,5 %) pomimo braku nowych premier. W przeddzień wzbogacenia gamy C o modele CITROËN C4 L i C-Elysée, CITROËN C-QUATRE po face liftingu osiągnął rekordowy wynik sprzedaży (blisko 120 000 egzemplarzy).
Jednocześnie model C5 może się poszczycić najlepszym rokiem sprzedaży z wynikiem ponad 37 000 sztuk, co oznacza wzrost o blisko 17% w porównaniu z rokiem 2011. Ta dynamiczna tendencja wzrostowa znajduje też wyraz w rozwoju sieci, która rozbudowuje się o 56 punkty sprzedaży (tj. łącznie 404 punkty sprzedaży ‘4S’), a także w otwarciu CITROËN Experience Center w Szanghaju, który pełni rolę nowej instytucjonalnej witryny Marki.
Za pośrednictwem drugiej spółki joint-venture Changan DS, CITROËN wprowadził na chiński rynek linię DS inaugurując sprzedaż DS4 i DS5 w lipcu, a DS3 we wrześniu ubiegłego roku. 25 dedykowanych sprzedaży linii DS salonów już funkcjonuje – zlokalizowane są one w Pekinie, Szanghaju, Shenzen i Kantonie.
Modele z linii DS z CITROËNEM DS5 na czele cieszą się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli mediów i klientów. Pierwsi użytkownicy modeli z linii DS należą do nowej generacji lokalnych elit funkcjonującej głównie w biznesie. Nowe świeże spojrzenie na segment premium, jakie oferuje linia DS dzięki innowacyjności, wyrafinowaniu i francuskiemu luksusowi swoich produktów przyciąga ich do salonów Marki.
W Rosji, sprzedaż CITROËNA wzrosła dwukrotnie szybciej niż rynek (+18,9 % na rynku, którego wzrost ukształtował się na poziomie +10,1%), co umożliwiło zwiększenie udziału rynkowego o 0,1 pkt. W 2012 roku zostały wprowadzone do sprzedaży trzy modele : CITROËN C4 AIRCROSS, DS4 i DS5. W skali rocznej linia DS stanowi już 10% sprzedaży Marki, w dużej mierze dzięki sukcesowi DS4.
W Ameryce Łacińskiej, 2012 był dla marki rokiem przekształceń i zmian, wśród których na szczególną uwagę zasługują inwestycje realizowane w zakładzie produkcyjnym w Porto Real, które odbiły się na wynikach Marki, wprowadzenie pod koniec roku nowego C3, którego poprzednia wersja stanowiła 35% sprzedaży Marki, rozszerzenie oferty linii DS na cały region ( modele DS3 i DS5 w Brazylii, DS3 i DS4 w Argentynie) oraz otwarcie CITROËN Experience Center w São Paulo, pierwszej firmowej witryny Marki w tym regionie.Marka zawarła pięć nowych umów importowych (Hong Kong, Korea Południowa itd.), które zwiększają obecność do ponad 90 krajów
Perspektywy 2013
Wprowadzanie do sprzedaży w kolejnych krajach modeli CITROËN C4 L i C-Elysée, przeznaczonych na rynki o szybkiej stopie wzrostu, a w szczególności do Chin i Rosji, które stanowią strategiczne strefy dla tej marki. Produkcja przemysłowa modelu DS5 w Shenzhen w Chinach począwszy od drugiego półrocza.
Zapowiadane są dwie znaczące premiery w postaci nowego CITROËNA C3 i zastąpienia modelu C4 Picasso, premiera CITROËNA DS3 Cabrio i otwarcie firmowego salonu DS w Paryżu.