Mimo, że do zimy pozostało jeszcze trochę czasu, firma Continental stara się pokazać jak osoby zarządzające flotami, mogą spełnić wszystkie wymagania prawne, chroniąc się jednocześnie przed konsekwencjami zimowej pogody. Producent dzieli się również ważnymi poradami biznesowymi. Poprzez zmianę opon we właściwym momencie, można nie tylko wypełnić surowe wymagania przepisów w północnej Europie i krajach alpejskich, ale również wykorzystywać opony zimowe przez cały rok.

"Wyposażenie pojazdu musi być odpowiednie do warunków pogodowych. Odnosi się to zwłaszcza do właściwego ogumienia oraz środka przeciwko zamarzaniu przedniej szyby". To rozwiązanie prawne (punkt 2, podrozdział 3a niemieckiego kodeksu drogowego) pozostawia możliwość szerokiej interpretacji jeśli chodzi o kryteria właściwego doboru zimowego wyposażenia. Pomimo to, instrukcje, jakie otrzymują niemieccy policjanci, którzy mogą karać za wykroczenia drogowe kierowców jeżdżących na niewłaściwych oponach, są bardzo jasne. Podstawowy powód to fakt, że użytkowanie opon letnich lub zużytych opon zimowych, w trudnych warunkach atmosferycznych grozi buksowaniem i znaczącym wydłużeniem drogi hamowania.

Dla osób zarządzającymi flotami oraz kierowców, wyposażenie ich pojazdów zgodnie z przepisami prawa bez szczegółowej wiedzy specjalistycznej może okazać się niebezpiecznym ryzykiem - zwłaszcza, że prawne interpretacje w tym zakresie pozostają niewystarczające z powodu łagodnej, ostatniej zimy, pogody.

Spełnienie minimalnych wymagań przeciętnych środkowoeuropejskich warunków pogodowych jest bardzo proste i często nie wymaga dodatkowego wysiłku - specjalnego bieżnikowania oraz opon zaprojektowanych specjalnie do użytku w błocie i śniegu (M+S). Continental rekomenduje stosowanie bieżnika znacznie głębszego niż 4mm na wszystkich oponach. Jeśli stare opony są regularnie wymieniane jesienią każdego roku na nowe, istnieje gwarancja, że powyższy warunek zawsze będzie spełniony. Każda osoba polegająca na oponach Continental należących do rodziny HDL (długie dystanse), HDR (ruch regionalny), HDU (ruch miejski) lub HDC (opony budowlane), w rzeczywistości używa już opon przeznaczonych do użytku w błocie i śniegu. Dobrze jest wiedzieć, że wszystkie wymienione powyżej opony posiadają z boku oznaczenie M+S, co może okazać się ważnym argumentem w dyskusji podczas ewentualnej kontroli drogowej.

Kiedy przydają się specjalistyczne opony zimowe? Bazując na siedemdziesięcioletnim doświadczeniu w rozwoju i produkcji opon zimowych, Continental jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Oczywiście w ekstremalnych warunkach zimowych powszechnych w Skandynawii oraz często spotykanych w górskich rejonach Niemiec, przeznaczone na takie warunki opony zimowe są obowiązkowe. Często okazują się przydatne również w terenach nizinnych. Istnieje, bowiem wiele czynników, które mogą sprawić, że konwencjonalne całoroczne ogumienie osiągnie swoje limity w zimowym użytkowaniu.

Np. załadunek pojazdu ma największy wpływ na jego przyczepność - element szczególnie zauważalny podczas jazdy w zimie. Topografia terenu oraz warunki pogodowe, jakie pojazd spotyka na swojej drodze, również mają znaczenie - im wyższe położenie geograficzne, tym większa przeciętna liczba opadów i niższa średnia temperatura. Ważnym czynnikiem jest także częstotliwość zimowych "zabiegów" na drodze - posypywanie jej żwirem lub innym materiałem. Wreszcie - im więcej osi napędowych pojazdu, tym większa jego przyczepność, zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych.

W ruchu międzynarodowym region, w którym użytkowany jest pojazd wskazuje, czy konieczne jest zastosowanie specjalnych opon zimowych. W Europie istnieje swego rodzaju lądowy korytarz wiodący z północnych krańców Skandynawii poprzez Alpy wprost nad Morze Śródziemne. Warunki topograficzne spotykane na tym obszarze, a zwłaszcza duże opady śniegu, oznaczają konieczność zastosowania opon zimowych. Na wyposażeniu pojazdu muszą się również znajdować łańcuchy śnieżne. W dodatku wiele krajów leżących we wspomnianym regionie posiada swoje własne regulacje prawne dotyczące zimowego wyposażenia pojazdu. Z prawnego punktu widzenia i w kategoriach bezpieczeństwa na drodze, podczas podróży w tych krajach, lepiej jest stosować odpowiednie opony zimowe.

Continental zgrupował swoje opony zimowe w jedną rodzinę produktową - wszystkie z nich mają na boku oznaczenie "Winter" (ang. zima) oraz symbol płatka śniegu. Oznaczenie produktu napisem "Scandinavia" wskazuje, że takie opony mogą wytrzymać nawet najbardziej srogie i najdłuższe zimy. Główną ich cechą jest to, jak zachowują się na śniegu i lodzie - opony HDW Scandinavia zapewniają przyczepność lepszą o ok. 15%, w porównaniu do całorocznych opon M+S HDR.

Aby zagwarantować, że inwestycja związana z zakupem opon zimowych ma również sens z ekonomicznego punktu widzenia, Continental włożył wiele wysiłku w opracowanie konceptu "inteligentnego zużycia". Polega on tym, że wzór zimowego bieżnika zmienia się w bardziej konwencjonalny, który można stosować w późniejszych miesiącach - wiosennych i letnich. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć koszt zmiany i składowania opon sezonowych. Zastosowanie tego szczególnego patentu ułatwia również ponowne bieżnikowanie opon, polepszając w ten sposób ich ekonomiczną wydajność.

HSW Scandinavia - "inteligentna" opona

Zimowe opony używane na osi prowadzącej powinny rozpoznawać zamierzony kierunek jazdy. W tym celu, inżynierowie z Hanoweru opracowali wzór bieżnika, którego układ nacięć pozwala na lepszą przyczepność. Dodatkowe elastyczne elementy bieżnika zapewniają dobre właściwości samo oczyszczające opony. Wraz z przebiegiem kilometrów, "inteligentny" bieżnik ulega zmianie i staje się bieżnikiem, który można stosować w lecie.

HDW - gwarancja dobrej przyczepności przy dużym przebiegu

Zimowe opony Continental na oś napędową, mogą być również stosowane poza sezonem zimowym. Założone jesienią zapewniają doskonałą, zimową niezawodność. Gdy na drodze nie ma już śniegu i lodu, mogą być dalej stosowane na osi napędowej przez resztę roku.

Dodatkowo, opony te posiadają mini-nacięcia bieżnika, które zapewniają wyjątkowo dobrą przyczepność w okresie zimowym. Nawet w przypadku nieoczyszczonej drogi, rozwiązanie to zapewnia stały przekaz mocy podczas ruszania oraz hamowania pojazdu. Ponieważ bieżnik jest wyjątkowo elastyczny, zapewnia wysokie właściwości samooczyszczające opony. Co więcej, model HDW łączy w sobie gwarancję wysokiej przyczepności z wyjątkowym, jak na warunki zimowe, przebiegiem.

HDW Scandinavia - ma najcięższe warunkach zimowe

Continental opracował model HDW Scandinavia specjalnie pod kątem użytkowania ich w regionach, w których opady śniegu są na porządku dziennym. Ten model opony na oś napędową posiada więcej nacięć bieżnika niż HDW, co znacząco polepsza jego przyczepność. Elementy wbudowane w architekturę mini-nacięć, pomagają utrzymać kontakt z podłożem podczas hamowania i przyśpieszania. Dwa stosunkowo szerokie rowki na całym obwodzie tej opony zapewniają optymalną sterowność pojazdu, podczas gdy elastyczny bieżnik zapewnia wysokie właściwości samooczyszczające ogumienia - śnieg i lód nie zostają w rowkach bieżnika, co może mieć znaczący wpływ na ograniczenie przyczepności.