Problemy z ruszeniem i przyspieszaniem lub szumy dobiegające z okolic skrzyni biegów to typowe oznaki zużycia sprzęgła i niestety dużych wydatków – wymiana kompletnego podzespołu wraz z robocizną w zależności od modelu i zastosowanych części (oryginały czy zamienniki) kosztuje od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Większość kierowców chcąc zaoszczedzić zazwyczaj sięga po znacznie tańsze zamienniki. Problem w tym, że podzespoły z najniższych półek cenowych najczęściej są nietrwałe. Sprzęgła te potrafią zużyć się już po kilkudziesięciu tys. km, zatem ich zastosowanie wbrew pozorom jest mało opłacalne. Pamiętajmy, że sama wymiana sprzęgła mimo że nie jest skomplikowana jest kosztowna (konieczny jest demontaż skrzyni biegów).
Czy oznacza to, że kierowcy zdani są wyłącznie na drogie części z ASO? Niekoniecznie, alternatywą jest naprawa zużytego podzespołu. Na rynku działa kilka serwisów wyspecjalizowanych wyłącznie w regeneracji sprzęgieł samochodowych, z których usług dość powszechnie korzystają warsztaty samochodowe.Eksperci w tej dziedzinie radzą sobie nawet z naprawą skomplikowanych sprzęgieł do skrzyń dwusprzęgłowych. Jak sami twierdzą do regeneracji nadaje się ponad 90 proc zepsutych podzespołów pod warunkiem, że mamy do czynienia z częściami oryginalnymi lub markowymi zamiennikami.
Na wykonaną usługę co prawda dostaje się wyłącznie gwarancję rozruchową, ale podobnie jest też w przypadku części fabrycznie nowych – w końcu jest to element eksploatacyjny, którego żywotność zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy. Jednak w przypadku rozsądnej eksploatacji właściciel jednej z firm zapewnił nas, że sprzęgła zregenerowane przez jego serwis wytrzymują bez problemu przebiegi rzędu 100 tys. km. To propozycja godna uwagi, biorąc pod uwagę, że kompleksowa naprawa sprzęgła suchego kosztuje od 150 do 250 zł.
Typowe objawy zużycia sprzęgła - Żywotność sprzęgła przede wszystkim zależy od stylu jazdy kierowcy i warunków w jakich eksploatowany jest samochód. Jeśli jest to głównie szarpana jazda miejska, a kierowca na dodatek preferuje agresywny styl jazdy element ten może wytrzymać zaledwie 60-70 tys. km (średnie przebiegi, przy rozsądnym użytkowaniu auta, wynosi od 150 do 200 tys. km).Zdarzają się też fabrycznie słabe podzespoły, które bez względu na styl jazdy po prostu zużywają się szybciej. Problem ten dotyczy zwłaszcza modeli z mocnymi Dieslamii.Dlatego w ocenie stany sprzęgła ważniejsze niż przebieg są charakterystyczne objawy:
- ŚLIZGANIE SIĘ SPRZĘGŁA: Silnik wchodzi na obroty,ale auto ma problemy z ruszeniem np. pod wniesienie lub coraz wyższe obroty. Przyczyny: wytarte lub zaolejone okładziny cierne, odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe.PROBLEM ZE ZMIANĄ BIEGU: Przyczyna: Zużyta sprężyna centralna tarczy docisku, uszkodzona lub zakleszczona tarcza sprzęgła.HAŁASY DOBIEGAJĄCE Z OKOLIC SKRZYNI BIEGÓW: Charakterystyczne szumienie przy wciśniętym pedale sprzęgła. Przyczyny:Zużycie łożyska oporowego sprzęgła, zużyte lub pęknięte sprężyny tarczy dociskowej.SZARPANIE PRZY ZWALNIANIU PEDAŁU SPRZĘGŁA: Nawet przy delikatnym popuszczaniu sprzęgła przy ruszaniu i zmianie biegu następuje szarpnięcie.Przyczyny: Odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe, zaolejona okładzina cierna, odkształcona powierzchnia tarczy sprzęgła.WYCZUWALNE UDERZENIE PRZY WCIŚNIĘCIU PEDAŁU SPRZĘGŁA Charakterystyczne uderzanie lub hałas pojawiający się podczas zwalnianiu pedału sprzęgła. Przyczyny:Zużyte lub pęknięte sprężyny tłumika drgań skrętnych, zużyte okładziny cierne tarczy sprzęgła.
Ile zapłacisz za naprawę - Warunkiem wykonania usługi w warsztacie zazwyczaj jest dostarczenie już zdemontowanego sprzęgła. Sama naprawa w zależności od rodzaju i zakresu prac trwa od0,5 do 2 godzin i może być wykonana od ręki, jednak zazwyczaj kolejka oczekujących jest długa, dlatego radzimy wcześniej umówić się telefonicznie na konkretną datę.
- Tarcza sprzęgła: Opreacja obejmuje rozebranie i oczyszczenie elementów tarczy, wymianę okładzin ciernych i ewentualnie sprężyn tłumika drgań:od 50 do 150 złDocisk sprzęgła: Rozebranie i oczyszczenie podzespołu wraz z wymianą sprężyny centralnej: od 60 do 120 złKoło zamachowe: Przetoczenie i oszlifowanie: ok 60 zł Sprzęgło skrzyni dwusprzęgłowej: np. DSG Kompletna regeneracja z wymianą zużytych podzespołów: do 1500 złNaprawa i wzmocnienie sprzęgła seryjnego: Oczyszczenie tarczy, koła i docisku z wymianą sprężyny centralnej oraz montaż zbrojonych okładzin organicznych:od 1000 zł.Budowa tarczy wzmocnionej: Montaż okładzin spiekowych i mocniejszych sprężyn tłumika drgań: od 750 złWzmocnienie docisku: Pełna regeneracja i montaż wzmocnionej sprężyny centralnej: ok 800 zł.Naprawa i wzomcnienie: sprzęgła wielotarczowego: do 1500 zł
Zobacz ile można oszczędzic dzięki regeneracji sprzęgła