Litera „Q” była synonimem Infiniti od czasu, gdy prawie ćwierć wieku temu ta japońska marka luksusowych samochodów sportowych wprowadziła na rynek swój pierwszy model – kultowy Q45. Odtąd „Q” było integralną częścią dziejów sukcesu Infiniti na takich rynkach jak choćby amerykański. Teraz Q50 inauguruje powrót do tradycyjnego nazewnictwa firmy i jest pierwszym modelem samochodów Infiniti nowej generacji, które znowu będą oznaczane literą „Q”.
Fotele opracowane przez NASA
Konstruktorzy Infiniti przy projektowaniu foteli zdali się na przeprowadzone przez NASA badania. Wg nich sekret udanej konstrukcji foteli leży w odwzorowaniu neutralnej pozycji ciała, jaką człowiek przyjmuje w stanie nieważkości. Badania NASA dowiodły, że właśnie taka pozycja w najmniejszym stopniu obciąża ciało i dlatego możemy ją utrzymywać przez długi czas, nie odczuwając przy tym jakiegokolwiek dyskomfortu. To rozwiązanie sprawia, że teraz o wiele więcej osób będzie w stanie odbywać Q50 długie podróże bez zmęczenia.
Adaptacyjny system kierowania
Najwięcej zaintersowanie wzbudza układ kierowniczy pozbawiony mechanicznego połączenia kierownicy i kół (steer by wire - pakiet Kierowanie w wersji Premium). Adaptacyjny system kierowania w technice „steer-by-wire” (Direct Adaptive Steering − DAS) polegana przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnie. W ten sposób eliminowane są straty mechaniczne, odpowiedzialne za osłabianie skuteczności i opóźnianie reakcji w systemach tradycyjnych.
W samochodach z bezpośrednim kierowaniem adaptacyjnym reakcja na ruch kierownicą jest szybsza. Drugim atutem systemu jest wyeliminowanie wibracji odczuwanych zwykle na kierownicy. Dzięki systemowi, przy manewrowaniu (np. na parkingu) kierownica będzie chodziła lekko, a przełożenia będą płynne, natomiast podczas jazdy sportowej i drogowych wyzwań − opór kierownicy będzie większy, zaś jazda bardziej dynamiczna.
Elementy systemu bezpieczeństwa, tzw. tarczy bezpieczeństwa:
- Forward Collision Warning: system analizuje nie tylko prędkość i odległość do auta bezpośrednio przed Infiniti, ale również samochodu go poprzedzającego,
- inteligentne wspomaganie hamowania (Intelligent Brake Assist Plus),
- system zwiększania stabilizacji poprzecznej (Lateral Stability Enhancement),
- aktywna kontrola trakcji (ATC − Active Trace Control),
- układ zapobiegania kolizjom z tyłu (Back-up Collision Intervention, dostępny tylko w wersjach z przekładnią automatyczną),
- asystent świateł drogowych (High-Beam Assistant),
- panoramiczna kamera 360° (AVM − Around View Monitor) teraz z funkcją wykrywania ruchomych obiektów (MOD − Moving Object Detection),
- inteligentny tempomat (ICC − Intelligent Cruise Control) z pełnym zakresem prędkości,
- wspomaganie kontroli dystansu (DCA − Distance Control Assist),
- systemy eliminacji martwego pola (BSI − Blind Spot Intervention™) i ostrzegania przed martwym polem (Blind Spot Warning),
- system ostrzegania przed kolizją z przodu (Forward Collision Avoidance Assist).
Szerokie możliwości presonalizacji auta
Za sprawą możliwości wyboru aż 96 różnych ustawień w 10 funkcjach liczba możliwych kombinacji personalizacji samochodu sięga milionów. Oprócz zmiany wyglądu zegarów oraz centralnego, 8-calowego wyświetlacza kierowca może zmieniać tryby jazdy. Może dokonać tego za pośrednictwem przełącznika na tunelu centralnym. Przełącznik trybu jazdy Infiniti ma cztery ustawienia. Kierowca może wybrać tryb jazdy − standardowy, sportowy, jazdy po śniegu (włączający się automatycznie) lub osobisty. W trybie osobistym (presonal) kierowca dokonuje wyboru parametrów pracy silnika i przekładni, a w wersjach wyposażonych w system bezpośredniego sterowania adaptacyjnego także siły wspomagania kierownicy i typu reakcji.
Radio, nawigacja, internet, Facebook
Infiniti Q50 wyposażono w system InTouch™. Jego głównym elementem są dwa ekrany dotykowe, znajdujące się na konsoli centralnej, które pozwoliły na wzorcowe uporządkowanie włączników na desce rozdzielczej. Zachowano przy tym „analogowe” przełączniki dla podstawowych funkcji klimatyzacji i radia. System nowej generacji oferuje całą gamę aplikacji i zapewnia wygodną obsługę zarówno podczas e-mailowania, dzwonienia, jak i przeglądania internetu czy korzystania z mediów społecznościowych. Obsługa systemu jest bardzo prosta, a interfejs zbliżony do interfejsów tabletów. System ten, pod nazwą Infiniti InTouch™ (bez funkcji nawigacji, ale z dwoma ekranami dotykowymi), należy do standardowego wyposażenia wszystkich Q50.
Najważniejsze cechy systemu Infiniti InTouch™:
• Kompatybilny z systemami iOS i Android, wkrótce z kolejnymi
• Skrzynka e-mailowa współpracująca z kontami Gmail, Hotmail i Yellmail
• Automatyczna synchronizacja z kalendarzem Google
• Możliwość instalacji nowych aplikacji i aktualizacji oprogramowania
• Dwa ekrany dotykowe z możliwością przewijania i powiększania dwoma palcami
• Nieodpłatny dla pierwszego właściciela przez pierwszy rok
• Wygląd i układ z możliwością pełnego zindywidualizowania
• Zaawansowany system odczytywania tekstów e-maili na bieżąco, gdy tylko przychodzą na skrzynkę
• Współpracujący z serwisami Twitter i Facebook oraz wieloma innymi aplikacjami
Jak jeździ Q50 2.2d?
Precyzyjny układ kierowniczy (z trzema trybami pracy), dopracowane zawieszenie (bez możliwości zmiany twardości amortyzatorów) oraz liczne systemy asystujące kierowcę sprawiały, że prowadzenie Infiniti Q50 było nie tylko przyjemne, ale także i bezpieczne. 2,2-litrowy tubodiesel jest wystarczająco dynamiczny i doskonale współpracuje z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Jedynym jego mankamentem jest głośna praca przy zimnym rozruchu. Wg producenta silnik powinien spalać średnio 4,8 l/100 km. W teście uzyskaliśmy zużycie paliwa na poziomie 7,5 l/100 km.
Silnik | t.diesel, R4/16 |
Moc | 170 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |
Cena Ininiti Q50 2.2d 7AT Premium - 164 586 zł
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT TESTU INFINITI Q50 2.2D SZUKACJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”